بسم الله رحمان رحیم
وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ( آیه ۱۰ سوره مبارکه ملک)
کلام خدا مطابق عقل، فطرت و سعادت است؛ امروزه دشمن نمی گذارد ما بشنویم و اندیشه کنیم همه ما برای پیدا کردن مسیر احتیاج به مسیریاب داریم. قرآن و عترت مسیر یاب ندیدنی ها است همه اتفاق های زندگی ما با مسیر یابی قرآن حل شدنی است اگر با قرآن همراه باشیم سعادتمند خواهیم شد و ملت سعادتمند ملتی است که زیر بار زور نمی رود. امیرالمؤمنین فرموند با چهار کار به کمک امام خود بروید:
اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛ (نهجالبلاغه، نامهی ۴۵) شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟
۱. با ورع، یعنی پرهیزگاری؛
۲. اجتهاد، یعنی تلاش دائمی؛
۳. عفت، یعنی پاکدامنی و
۴. سداد یعنی کار را درست و محکم انجام دادن.
شهدا با امام حسین ۱۴۰۰ سال فاصله داشتند اما در زیارتنامه آنها می خوانیم: "السلام علیکم یا انصار ابی اعبدالله" چون آنها این چهار کار را انجام دادند این مسیر را با این مسیریاب ندیدنی ها رفتند.
يَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ کِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِکَ يَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً( آیه ۷۱ سوره مبارکه اسراء)
( به یاد آر ) روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان ( به پیشگاه حقیقت) میخوانیم ، پس هر کس نامه عملش را به دست راست دهند آنها نامه خود را قرائت کنند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد. همه ما می دانیم و می گوییم که امام اول علی است ولی در اینجا یک خبری از راه میرسد آن هم آیه ۶۵ سوره مبارکه یس است که میفرماید:
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.
پس چگونه در روزی که مهر بر دهان ما می زنند ما از ولایت و امامت امیر المومنین حرف بزنیم؟! روز قیامت به رنگ زندگی ما توجه میکنند و میفهمند که پیرو علی(ع) بودیم یا نه.
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف)
و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار میشدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها میگشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم
اگر روی قرآن فکر نکنیم عقول شما قفل خواهد شد. پیامبر اکرم (ص) در جواب فرمود: «أفضلُ الأعمال فی هذا الشهر الوَرعُ عن مَحارمِ الله» پرهیز از محرمات الهی و گناهان، بهترین عمل و با فضیلت ترین اعمال ماه مبارک رمضان است. ورع یعنی فرار از زمینه های گناه؛ یعنی مسیریاب جنبه های ندیدنی گناه را ببیند و به تو نشان دهد گناه بر حسب ظاهر آسان است، ارزان، شیرین و همیشه در دسترس است. شیطان برای انجام گناه ۳ بار حمله میکند یکبار قبل از آن، یکبار حین انجام آن و یکبار هم بعد از آن
يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (آیه ۲۷ سوره اعراف)
ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، در حالی که جامه از تن آنان بر میکند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند، همانا آن شیطان و بستگانش شما را میبینند از جایی که شما آنها را نمیبینید. ما نوع شیطان را دوستدار و سرپرست کسانی قرار دادهایم که ایمان نمیآورند.
شیطان از نقطه ضعف انسان استفاده میکند قلق هر فرد را بلد است راه نفوذ به هرکسی را میداند، خوب میفهمد چه کسی را با چه چیزی منحرف کند اول آن را راهی برای تامین نیاز معرفی میکند اما با روش نادرست... آدم (ع) دنبال جاودانگی بود او را با درخت سیب فریب داد نیاز را درست گفت اما با راه غلط!!
حمله دوم هنگام گناه کردن آن را سبک جلوه میکند امام باقر (ع) فرمود: (لَا مُصِيبَةَ كَاسْتِهَانَتِكَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاكَ بِالْحَالَةِ الَّتِي أَنْتَ عَلَيْهَا) که هیچ مصیبتى مانند سبک شمردن گناه و خشنودى تو به وصفى که فعلا دارى، نیست. بعد از گناه نا امید کردن فرد از رحمت خداوند یا تاخیر در انجام توبه
گناه ۳ حالت دارد:
باطن اول گناه آتش است. هرکس باطن گناه را ببنید هرچند آسان و ارزان باشد از آن دوری میکند.
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيم(آیه 56 سوره مبارکه نساء)
آنان که به آیات ما کافر شدند به زودی در آتش دوزخشان درافکنیم که هر چه پوست تن آنها بسوزد آنان را پوست دیگری جایگزین کنیم تا (سختی) عذاب را بچشند، که همانا خدا مقتدر و کارش از روی حکمت است.
باطن دوم گناه، گناه نجس است.
لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (آیه 79 سوره مبارکه واقعه)
که جز دست پاکان (و فهم خاصّان) بدان نرسد. معنای ظاهری آیه یعنی با وضو و طهارت به قرآن دست بزنیم اما معنای باطنی یعنی تنها پاکان می توانند به حقیقت دست پیدا کنند.
باطن سوم، گناه پرتگاه است. انسان بالاترین مخلوق خدا است، (اشرف مخلوقات است) و حیوانات از او پایین تر هستند بعضی ها در حال تنزل جایگاه هستند. حضرت زهرا فرمودند: قرآن و علی همانند مسیریاب هستند هرکس این دو را گم کرده مانند کوری است که مسیر را گم کرده...
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری