بسم الله الرحمن الرحیم
نقش امام مجتبی علیه السلام در قیام عاشورا بسیار مجهول است. اگر ایشان نرمش قهرمانانه انجام نداده بودند و تیرهای تهمت را به جان نخریده بودند باطن ابی سفیان برملا نمیشد و مردم برای قیام امام حسین علیه السلام آمادگی نداشتند.
امام حسین علیه السلام درباره یزید میگفتند فسق را آشکارا مرتکب میشد در حالی که معاویه فسق را در نهان انجام میداد. در عظمت امام مجتبی همین بس که ده سال بر امام حسن علیه السلام امامت کردند. گفته شد یکی از راه های رام کردن انسان دل و قلب هست.
بحث امشب درباره کاربرد عشق در قرآن کریم است؛ اول اینکه در هیچ جای قرآن، ع ش ق به کار نرفته است ولی در روایات و نهج البلاغه به کار رفته از جمله در خطبه۱۰۹. دلیلش آلوده بودن این کلمه در زمان نزول قرآن است و قرآن نخواسته به این مسئله دامن بزند ولی امیرالمومنین این مسئله را تبیین کردند.
عشق همان است که اگر به جان کسی افتاد معشوق قبله ی آمال او می شود، محبت شدیدتر از عشق نیست.حب گاهی به معنای عشق به کار میرود؛ حب شی یعمی و یصم. آیت الله مظاهری ده مرحله برای محبت بیان میکنند، آدمی می رود تا به مقام فنا برسد، منظور نابودی نیست بلکه نظر به وجه الله است و خود را ندیدن مثل اینکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این جا حاضر شوند آیا شما حاضرید به غیر از ایشان به کس دیگر نگاه بکنید؟
حضرت یوسف علیه السلام در سه مورد حصر داشتند: اول کرشمه ی زلیخا، دوم در زندان به دلیل پاکی، سوم زندان گزینه محبوب من است. پیامبر فرمودند اگر من جای حضرت یوسف بودم فقط میگفتم نمیخواهم آلوده بشوم و گزینه ای انتخاب نمیکردم و میگفتم خدایا هر طور خودت میدانی که این مقام مافوق است.
آیه ۲۴سوره توبه؛ قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ پیامبر! به مسلمانان گوشزد کن: «اگر پدران و مادرانتان، فرزندانتان، برادران و خواهرانتان، همسرانتان، قوموخویشتان، اموالی که بهدست آوردهاید، کسبوکاری که از کسادیاش نگرانید و خانههایی که به آن دل خوش کردهاید، برایتان دوستداشتنیتر از خدا و پیامبرش و جهاد در راه خداست، پس منتظر باشید که خدا مردمی را به صحنه میآورد که برایشان، خدا و پیامبرش و جهاد در راه خدا از هر چیزی دوستداشتنیتر است. خدا دست مردم منحرف را نمیگیرد.» *
می فرماید اگر این هشت مورد را بر این سه مورد ترجیح دهید شما فاسق هستید. توفی یعنی تمام و کمال دریافت کردن چیزی، خدا درباره ی مرگ می فرماید الله یتوفی الانفس حین موتها، روح در برزخ است و کالبد زیر خاک میرود و این دو با هم در ارتباط هستند.
آیه بعدی میفرماید والذین امنوا اشد حبا لله، کسانی که ایمان آورند حب شان برای خدا بیشتر است. این محبت را می شود در دل احساس کرد. امام حسین علیه السلام فرمودند علی الدینا بعدک الافا، دنیایی که کارش کشتن تو باشد دنیا نیست، منظور دنیایی است که ساخته ی دست بشر است نه دنیای آفریده ی خدا. انسان وقتی بالنده و کامل می شود دارای ابعاد مختلف می شود.
آیه بعد درباره ی گوساله سامری هست.می فرماید اشربوا فی قلوبهم العجل؛ گویی تشنه ی گوساله و محبت او بودند. کتاب باغ باشم از بنده که درباره نسل امروز هست را بخوانید؛ نفس ما بند فرود سامری است/هر قدم گوساله پیش آوری است آیه ی بعدی میفرماید قد شقفها حبا؛ حب یوسف پرده ای روی دل زلیخا انداخته بود.
توصیه آخر اینکه به نهج البلاغه رجوع کنید، در جایی می فرماید اولیا خدا ویژگی هایی دارند وقتی مردم به ظاهر دنیا نگاه میکنند آن ها به باطن نگاه میکنند. حواستان باشد وقتی به مقام یا مالی رسیدیم، یک روز هم باید بروید آن طرف حساب پس بدهیم، به خودمان و شب اول قبرمان رحم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین استاد علی رهبر
مجموعه فرهنگی مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها - دانشگاه صنعتی اصفهان