سینما تئاتر بازیگری کارگردانی
سینما تئاتر بازیگری کارگردانی
خواندن ۳ دقیقه·۶ سال پیش

کدام کلاس فیلمنامه نویسی ثبت نام کنم؟

سینما آنجایی شکل میگیرد که داستان روایت شود. مادربزرگ ها و پدربزرگ ها همیشه داستان گوهای خوبی هستند. چرایش را فکر میکنم میتوانیم در تجربه آن ها در مدت زمان زیست شان پیدا کرد. همه نمی توانند قسه گوهای خوبی باشند. اگر قرار است به قصه گویی تبدیل شوید که همه دستشان را زیر چانه شان بزنند و میخکوب ساعت ها به شما گوش دهند، باید بخوانید و ببینید و بشنوید و زندگی کنید. مگر این نیست که ما قصدمان از تمام این ها (خواندن، دیدن و...) کسب تجربه است؟مگر نمی گوییم که کتاب خواندن این فرصت را به ما می دهد تا زندگی ای دیگر را تجربه کنیم؟

قصه گویی قوانین مربوط به خود را دارد که از حوصله این متن خارج است. قصه در قالبی به نام فیلمنامه ریخته می شود تا بستر ساخت یک فیلم را ایجاد کند. جمله ای معروف را از ران هاوارد (اگر اشتباه نکنم) نقل میکنم: شما هیچوقت نمیتوانید از یک فیلنامه بد یک فیلم خوب بسازید اما از یک فیلمنامه خوب نمی توانید فیلم بدی بسازید. برای تاکید بیشتر نیز جمله ای منصوب به هیچکاک بزرگ نیز این گفته را تایید میکند: برای ساخت یک فیلم خوب شما به سه چیز نیازمندید، داستان، داستان و داستان

اهمیت داستان نویسی و داستان گویی برای ساخت یک فیلم خوب بر هیچکس پوشیده نیست. هنر متر، معیار و قانون ندارد. این جمله برای شما آشنا نیست؟آیا با آن موافقید؟ هر آنچه که زاده حس شما باشد هنر قلمداد می شود؟به شخصه با این موضوع به هیچ وجه موافق نیستم. قوانین آن چیزی هستند که به هنر زیبایی میبخشند. منظور از قوانین، چارچوب ها نیست، منظور آن بعدی از هنر است که قابل آموزش است.

هنر فیلمنامه نویسی نیز بخشی دارد که قابل آموزش است. الگوریتم و قوانینی دارد که راهنمای مسیر شما در حین نوشتن داستان هستند. اگر به عنوان یک فیلمنامه نویس (بی تجربه یا با تجربه) بعد از دیدن یک فیلم متوجه می شوید که یک جای کار می لنگد، به احتمال بسیار بسیار زیاد این مشکل از عدم رعایت قوانین درام نویسی است.

پس از جستجویی کوتاه متوجه شدم که منابع موجود در فضای اینترنت در مورد حوزه فیلمنامه نویسی به زبان فارسی بسیار محدودند، پس تصمیم گرفتم تا در این مورد در چند پست صحبت کنم. به عنوان شروع نرم افزارهای تخصصی این حوزه که توسط کارگردان های بزرگ و فیلمنامه نویسان به نام جهان (در مورد سینمای ایران به احتمال زیاد صادق نیست، چرا که بیشتر بزرگان سینمای ما همچنان به سیستم آزمون و خطا و همان سیستم سنتی پایبند هستند و هرطور هست در برابر یادگیری مقاومت می کنند) آن ها را معرفی کرده اند.خواهشمندم پیشاپیش جبهه گیری نفرمایید چرا که این پست طی نظرات و تجربیات شخصی نوشته شده و قصد زیر سوال بردن هیچ یک از اساتید که شاگرد آن ها هستم را ندارد.

در این پست این نرم افزار ها را نام میبرم و در هفته های آینده مفصل تر به توضیح آن ها و معرفی منابع بیشتر در این زمینه میپردازم.

FINAL DRAFT
MOVIE MAGIC SCREENWRITER
FADE IN
CELTX

این نرم افزارها (از شانس خوبمان در ایران رایگان هستند!) معروف ترین های این حوزه هستند و به ترتیب کارایی و ویژگی ها کاربردی معرفی شده اند. البته این تفاوت ها بسیار کوچک و در عمل بی اهمیت هستند. لینک دانلود نرم افزارها نیز در پست بعد پیوست خواهد شد.

با سپاس

میلاد صیاد - فیلمساز

فیلمنامه نویسینمایشنامه نویسینرم افزار فیلم نامه نویسینرم افزار نمایش نامه نویسیفیلمسازی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید