وقتی در فیلم یا نمایش تلویزیونی مورد علاقه شما بازیگری نشسته بروی اژدها پرواز می کند یا در منظره ای با جزئیات دقیق ایستاده است ، به احتمال زیاد سازندگان فیلم از چیزی به نام پرده سبز برای تحقق آن استفاده کرده اند.
پرده سبز پس زمینه ای است که در برابر آن فیلم برداری می شود تا بعداً بروی پس زمینه ای جداگانه، در یک فرآیند جلوه های تصویری به نام درهم گذاری به روش تفکیک رنگ (کروماکی) chroma keying سوار شود؛ همچنین به عنوان ترکیب کروماکی، کلید زدن رنگ، یا کلید زدن ساده شناخته می شود.
فناوری پرده سبز قسمت اصلی این اثر کروماکی است، به فیلمسازان این امکان را می دهد تا بازیگر را از پس زمینه سبز روشن خود جدا کرده و سپس پس زمینه ای جداگانه در پس تولید کنند فیلم ایجاد کنند (قطعه ای اساسی از جادوی فیلم هالیوود)
یک پرده سبز با تهیه یک پس زمینه سبز کار می کند که در نهایت می توان در مرحله پس تولید با تشخيص رایانه هر چیزی که به رنگ سبز است از بین برود. در حالی که جلوه ویژه را می توان با هر رنگی انجام داد، اما رنگ سبز معمولاً مطمئن ترین گزینه است زیرا همپوشانی کمی با رنگ پوست انسان دارد. اما اگر از یک پایه مخصوص استفاده می کنید باید بهرنگ سبز باشد، یک پایه مخصوص برای استفاده شما وجود دارد که باید سبز رنگ باشد، یک صفحه سبز کار نمی کند زیرا کامپیوتر پایه سبز را از عکس خارج می کند. در مواردی که رنگ سبز کار نمی کند، سازندگان فیلم از صفحه های آبی استفاده می کنند.
برای استفاده از صفحه سبز خود آماده هستید؟ در اینجا نحوه ی استفاده از صفحه سبز آمده است:
صفحه سبز خود را بر روی یک قاب آویزان کنید تا تمام پس زمینه عکس شما را پر کند. مطمئن شوید که تا حد ممکن صاف و بدون چروک و پارگی باشد. اگر صفحه سبز تاشو است و یا در محل ذخیره شده قرار دارد، از یک اتو برای صاف کردن چین و چروک ها استفاده کنید. اگر نمی خواهید با چین و چروک کنار بیایید ، به خرید یا اجاره یک صفحه مات ضد چین و چروک بپردازید.
بسیاری از مبتدیان فکر می کنند که اگر نور کافی بر روی موضوع آنها وجود داشته باشد، صفحه ی سبز خوبی خواهد شد اما در واقع، شما برای روشن کردن صفحه سبز خود نیز باید نور جداگانه تنظیم کنید. در غیر این صورت، به نظر می رسد دوربین ضعیف است و کلید زدن آن در مرحله ی پس از تولید دشوارتر است. بهترین تنظیمات باعث می شود روشنایی پخش شود، برای جلوگیری از ایجاد سایه های جهت دار، از بالا به صفحه خود ضربه می زند. به احتمال زیاد به حداقل دو لامپ ۱۰۰۰ واتی نیاز دارید که از طریق یک جعبه نرم یا حتی یک ابزار DIY مانند روتختی سفید پخش می شوند، تا بهترین جلوه را داشته باشید.
خواه در حال فیلمبرداری از یک بازیگر یا یک شی باشید، می خواهید تا آنجا که ممکن است فضای بیشتری بین سوژه و صفحه سبز داشته باشید. اگر سوژه درست رو به روی یک صفحه سبز باشد، به احتمال زیاد یک رنگ سبز به آنها منعکس می شود و مطابقت با نور سوژه ی شما با نور پس زمینه ای که اضافه می کنید کار دشوارتر خواهد بود .
هنگامی که مجموعه صفحه سبز آماده شد، اکنون ساده ترین قسمت، فیلمبرداری از صحنه است. اطمینان حاصل کنید که چندین برداشت را انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است در نهایت با فیلم خام مورد نیاز در کار مواجه نشوید.
قبل از اینکه حتی به فکر اضافه کردن پس زمینه صفحه نمایش غیر سبز خود باشید، روی ویرایش تمام فیلم ها به صورت برش ناهموار یا در حالت ایده آل بر روی برش نهایی خود تمرکز کنید. شما نمی خواهید فقط برای فهمیدن اینکه در نهایت از آن عکس استفاده نخواهید کرد ، هزاران بار وقت خود را صرف نهایی کردن تصاویر صفحه سبز کنید.
اکنون که فیلم شما آماده است، وقت آن است که با استفاده از نرم افزار ویرایش، صفحه سبز را ویرایش کنید. انواع مختلفی از نرم افزار ویرایش وجود دارد که می توانید استفاده کنید و هر یک از انها دستورالعمل های کمی متفاوت را دنبال می کنند. به طور کلی، یک دکمه وجود دارد که شما فشار می دهید و به طور خودکار هرگونه رنگ سبز را در عکس حذف می کند و سپس یک سری از لغزنده ها را می توانید برای تنظیم و شخصی سازی بیشتر کلید زدن استفاده کنید.
پس از ویرایش صفحه سبز، تنها چیزی که باقی می ماند این است که تصویر پس زمینه یا فیلم پس زمینه مورد نظر خود را روی یک لایه جدید در زیر موضوع اضافه کنید. به جزئیات توجه کنید مثل نور، وضوح، رنگ و سایر سطوح آنها را دستکاری کنید تا تصویر بیشتر واقعی به نظر برسد.
در اینجا چند نکته فیلم سازی برای کمک به شما برای استفاده بیشتر از جلوه صفحه سبز آورده شده است:
نورپردازی می تواند صحنه ای از صفحه سبز را ایجاد یا خراب کند. باور انگیز باشید، نور شما باید هم در تصویر زمینه و هم در پس زمینه سازگار باشد. اگر خورشید در تصاویر پس زمینه روشن باشد و در تصاویر پیش زمینه خاموش باشد، این توهم را از بین می برد زیرا زمینه و پیش زمینه منسجم نخواهد بود.
نورپردازی باید یکنواخت و ملایم باشد: اگر فیلم های پیش زمینه در نور ناهموار با سایه فیلمبرداری شود، سایه های مختلف سبز روی صفحه سبز ظاهر می شوند و بنابراین جداسازی در مرحله پس از تولید سخت خواهد بود پس زمینه سبز برای کار با کلید زنی باید به صورت تک رنگ و ثابت ظاهر شود، بنابراین سوژه هنگام فیلمبرداری باید حداقل چند فوت جلوتر از صفحه باشد و باید با نورافکنی سه نقطه ای روشن شود.
فاصله دوربین بسیار مهم است: عمق میدان در هر دو تصویر پیش زمینه و پس زمینه باید مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت تصویر کامپوزیت برای چشم انسان عجیب به نظر می رسد و بلافاصله حواس بینندگان را پرت می کند.
برای اینکه صفحه سبز شما کار کند، دوربین شما باید ثابت و در همان فاصله باقی بماند. یک دوربین فیلمبرداری لرزاننده یا لرزان در پیش زمینه، ثبات در پس زمینه را متضاد میکند. (به طور مشابه، تغییر فاصله یا بزرگنمایی نیز در تضاد با ثبات پس زمینه است.)
رنگ لباس می تواند یک صحنه خوب بروی صفحه سبز را خراب کند. همیشه از اینکه که لباس بازیگران همان رنگی نیست که صفحه پشت آن قرار دارد ، یا اینکه بخشی از لباس آنها با کروما کی جایگزین نشود اطمینان حاصل کنید.
با خرید اشتراک ویژه مسترکلاس فیلم ساز بهتری شوید. به دروس اختصاصی ویدئویی که استادان فیلم از جمله اسپایک لی، دیوید لینچ، شوندا ریمز، جودی فاستر، مارتین اسکورسیزی، ران هاوارد و ... می آموزند، دسترسی پیدا کنید.