گری کاسپاروف در ۲۲ سالگی تبدیل به جوان ترین قهرمان دنیای شطرنج شد. او پس از پشت سر گذاشتن بابی فیشر، به مدت بیست سال تمام رقبای قدرتمند خود را شکست داد. اکنون گری قصد دارد هرآنچه شش بار قهرمانی جهان را برایش به دنبال داشته به اشتراک بگذارد. شما با گذراندن درس های دقیق وی، شامل حرکات آغازین و تاکتیک های پیشرفته اش، استعداد و فلسفه خود را پرورش داده و تبدیل به بازیکن بهتری می شوید.
سبک آموزش گری درست همانند سبک بازی کردن اوست: مستقیم، پویا و جاه طلبانه. او در این قسمت به آنچه در این کلاس ارائه خواهد شد، شامل آموزشی تاثیرگذار برای بازیکنانی در سطوح مختلف، می پردازد.
گری به بیان مبانی فلسفه شطرنج از دید خود می پردازد تا با طرز فکر یک قهرمان شطرنج آشنا شوید.
قهرمانان جهانی تنها از طریق تحلیل های بسیار دقیق و پر مشقت به مقام می رسند. از گری در مورد بزرگ ترین خطرات مقابله با بازیکنان مختلف بشنوید.
روی پوستر بالای تخت گری در دوران کودکی یک جمله از دگراندیشان شوروی نوشته شده بود: اگه تو نه، پس کی؟. گری از پایکوبی هایش پس از پیروزی در مسابقات فوق العاده دشوار می گوید. همچنین راجع به جبران اشتباهات بزرگی که همانند درد جسمانی آزار دهنده بودند صحبت می کند.
حتی وقتی گری بچه بود، عدد 13 معنی بخصوصی برایش داشت. او از تحقق آن مقصد منحصر بفرد عددی و عوامل موثر در شکل گرفتن سبک خاص بازیش می گوید.
تلخی باخت گری به دیپ بلو پس از گذر سال ها کمتر شده است. او نگاهی به این شکست داشته و از مزایای تمرین با رایانه می گوید.
حمله دوبل یک روش ساده است که گاهی می تواند بسیار مرگبار باشد. گری برای نشان دادن تاثیر و قدرت این حرکت و همینطور چگونگی مقابله در برابر آن مثال هایی بسیار پر جزئیات می آورد. گری به بررسی دقیق روش حمله دوبل می پردازد تا اطلاعات عملی شما در این زمینه را افزایش دهد.
گری به قدرت هندسه ایمان دارد. او به شما نشان می دهد که چطور با چنین چینشی می توانید بهترین نتیجه را حتی از ضعیف ترین مهره های خود بگیرید.
بی توجهی به یک حمله آشکار شده می تواند عواقبی ناگوار داشته باشد. گری نشان می دهد که چطور حتی بهترین بازیکنان شطرنج دنیا هم ممکن است به این نوع حمله بی توجهی کنند.
همه پین ها برابر نیستند. برای درک تاثیرگذاری پین ها (قفل ها) باید تاثیر برهم زدن مهره های حریف، خصوصا در انتهای بازی، را درک کنید.
دفاع یک حرکت هماهنگ هارمونی وار بوده و برهم زدن حرکت حریف عاملی اساسی است. گری به شما نشان می دهد که چطور هدف حریف را تشخیص داده و راهی تاکتیکی برای دفاع در مقابل آن پیدا کنید.
به محض اینکه مهره حریف توانایی دفاع خود را از دست بدهد، همانجاست که باید حمله را شکل دهید.
نابود کننده ترین حالت بار اضافی (اورلود) زمانی است که یک مهره باید انتظار حمله از چند جهت را داشته باشد. گری حرکتی را برای شما مثال می زند که باعث شد حریفش رسما از روی صندلی بپرد.
معاوضه مهره ها با یکدیگر صرفا به معنی حذف یکی از دو مهره با ارزش یکسان نیست. همین معاوضه می تواند در پایان بازی باعث برتری و برنده شدن در بازی باشد که به نظر باخته می رسید.
گری پس از شکست سنگین در مقابل «کاپروف» به تحلیل بازی خود پرداخته و در آن تغییری ایجاد کرد که تا کنون هیچوقت از آن استفاده نکرده است. در این قسمت او این روش را به شما آموزش می دهد.
طبق تجربه گری حرکت آخر لزوما آخرین حرکت مهیج نیست. او به شما خلوص و خلاقیت موجود در اینگونه حرکات، شامل دراما، شولدرینگ و زوگ وانگ، را نشان می دهد.
گری در ادامه توضیحاتش در زمینه حرکت های آخر به حرکت آخر سرباز، حرکت های آخر رخ، وزیر در برابر سرباز و البته شاه می پردازد. با اینکه ممکن است شاه در اواسط بازی کند و ضعیف به نظر برسد، برای مرحله آخر نقشی حیاتی دارد.
به عقیده گری معجزات زمانی رخ می دهند که بدانید چطور آن ها را بوجود آورید. با اینکه بیشتر بازیکنان زمان زیادی را صرف شروع بازی می کنند، شما می توانید با بررسی فرصت هایی که در انتهای بازی دارید معجزه رقم بزنید.
گری روی حرکات آخر سرباز و غوغایی که می تواند به پا کند می پردازد. اگر به زیبایی حرکات آخر علاقه داشته باشید می توانید سطح شطرنج خود را ارتقاء دهید.
گری در کودکی با اجرای حرکت e4 شگفتی ساز شد و در مسابقات قهرمانی زیر ۱۸ سال و همینطور زیر ۲۰ سال جهان از همین شگرد برای قهرمانی استفاده کرد. با چگونگی شکل گرفتن این شگرد آشنا شوید.
اگر حریفتان با حرکت آغازین شما بازی را شروع کند چه می شود؟ چطور می توانید یک حرکت آغازین مناسب از هر دو نظر روانی و راهبردی پیدا کنید؟ آیا چیزی بعنوان توصیه عمومی برای شروع بازی وجود دارد؟
گری بسیاری از حرکت های آغازین فراموش شده را احیا نموده و بیش از ۲۰ هزار سبک مختلف را از خود بر جای گذاشته است. به عقیده او هنوز هم جا برای ایده های جدید وجود دارد.
گری به بررسی و تحلیل حرکت آغازین خود در برابر Vishy Anandدر سال 1995 می پردازد. او در این زمینه به بررسی یک اشتباه تعیین کننده، حملات قدرتمند، درونمایه های تاکتیکی، و یک حرکت قدرتمند و بی سر و صدا که در مراحل ابتدایی بازی صورت گرفت می پردازد.
گری را در حال انجام یک بازی ۳۰ دقیقه به صورت همزمان با سه بازیکن با امتیازات جهانی ۱۲۶۶، ۱۵۱۵ و ۲۱۰۳ ببینید.
«دیگه چه کاری ازت برمیاد؟» گری به بررسی حرکات جیسون پرداخته و به سوالات حریفش در مورد تغییراتی که می تواند روی بازیش اعمال کند پاسخ می دهد.
به نظر می رسید کل ارتش به سمت من حمله ور شده است. مالی بازی را با یک حرکت سیسیلی آغاز نموده و گری پاسخش می دهد. گری در مورد روند بازی از آنجا به بعد توضیح داده و از حرکاتی که مالی می توانست برای آزار دادن او استفاده کند می گوید.
نه اون خط رو ندیدم. گری به خطی اشاره می کند که دنیس به آن بی توجهی کرده و نشان می دهد که چطور بدون اینکه کار خاصی انجام دهد توهم حمله از جهتی مشخص را بوجود آورده است.
چه در خانه بازی کنید، چه در کلوپ یا حتی یک تورنومنت حرفه ای، تنوع سبک ها در بازی شطرنج و همینطور فرصت برای ارتقاء سطح بازی بیشمار است.