ویرگول
ورودثبت نام
Masoud Bokharaee
Masoud Bokharaee
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

روند طراحی بازی مپ چین

مپ چین

بازی، پازل، جغرافی!

بازی مپ چین
بازی مپ چین

سلام به همه دوستان.

نمی‌دونم به پازل یا جغرافیا علاقه دارید یا نه. اگر جواب‌تون مثبته، ما بازی مپ‌چین رو برای شما ساختیم! یه بازی با هدف آموزش و سرگرمی برای کسانی که می‌خوان توی این دنیای حواس‌پرتی حافظه‌شونو تقویت کنن، یا دوست دارن از موقعیت شهرها و شهرستان‌های ایران یا حتی کشورهای دنیا آگاه بشن و اطلاعات عمومی‌شونو بالا ببرن.

در مرحله اول تصمیم گرفتیم یه بازی پازل درست کنیم که هم سرگرم‌کننده باشه و هم آموزنده. در این مرحله انواع بازی‌های پازلی بررسی شد. بیشتر این بازی‌ها به سبک جورچین بودند و از ریاضیات و اَشکال و تست حافظه استفاده می‌کردند. در مرحله دوم تصمیم بر این شد که از نقشه کشورمون ایران استفاده کنیم، به این شکل که استان‌ها یا شهرستان‌های کشور قطعات پازلن و بازیکن باید اونا رو کنار هم بچینه تا پازل رو تکمیل کنه. بعد از بررسی بازی‌های مشابه به این نتیجه رسیدیم که:

1- بازی مناسب با طراحی خوب در این زمینه وجود نداره.

2- می‌شه کشورها رو هم توی این بازی جا داد.

در مرحله سوم یه سری طرح اولیه برای رابط کاربری بازی زدیم و همین طور بررسی کردیم که می‌شه از تصاویر وکتور در انجین بازی‌سازی‌ای که در اختیار داشتیم استفاده کرد یا نه.

اسکچ و وایز فریم ایده های اولیه
اسکچ و وایز فریم ایده های اولیه

در مرحله چهارم یه پرووتوتایپ اولیه از بازی ساختیم و برای تست در اختیار 6 نفر گذاشتیم. با این تست‌ها مشخص شد که نوشته‌ی دکمه‌ها باید تغییر کنه و حتماً باید راهنمای مناسب به بازی اضافه بشه، چون تسترها در درک نحوه بازی مشکل داشتن. این تحقیقات به صورت مدیریت شده و حضوری انجام شد و شرکت‌کنندگان در بازه سنی 20 تا 65 سال بودن.

پروتوتایپ اولیه بازی برای تست مراحل
پروتوتایپ اولیه بازی برای تست مراحل


در مرحله پنجم طرح‌ها بهینه شدن، طرح‌های اولیه برای صفحه اصلی و صفحه بازی زده شد، رنگبندی‌ها انتخاب شدن، فایل‌های گرافیکی لازم تولید شد، برنامه‌نویسی اولیه انجام شد و نهایتاً بازی برای تست اولیه آماده شد. در این مرحله فقط صفحهات بازی ساخته شد و اولین نمونه پروتوتایپ برای تست کاربر آماده شد.

طرح های پیشنهادی بر اساس رنگبندی انتخابی
طرح های پیشنهادی بر اساس رنگبندی انتخابی

درمرحله ششم تست نمونه اولیه بازی توسط 4 نفر از علاقمندان به بازی های پازلی انجام شد و متوجه شدیم یه سری مشکلات تکنیکال در اجرای بازی وجود داره که در نحوه عملکرد بازی تاثیر زیادی داره.

نمونه اولیه بازی برای تست یک مرحله
نمونه اولیه بازی برای تست یک مرحله

در مرحله هفتم تمام صفحات بازی با توجه به رنگ‌بندی انتخابی و طراحی تأیید شده دوباره طراحی شد، سعی کردیم جوانب بصری بازی رو بهتر کنیم و محیط بازی رو با توجه به بزرگی و کوچیکی بعضی از قطعات نقشه بهینه کنیم. در نهایت مشکلات تکنیکال بازی برطرف و بازی برای تست نهایی و نشر آماده شد.

طراحی و کدنویسی نهایی جهت تست نهایی
طراحی و کدنویسی نهایی جهت تست نهایی

در مرحله هشتم تست نهایی بازی توسط افرادی که در تست اول شرکت کرده بودن و با نمونه اولیه آشنا بودن و باز هم به صورت مدیریت‌شده انجام شد. نتیجه این تست انجام چند تغییر و اضافه شدن چند امکان مهم در بازی بود:

1- امکان ذخیره بازی به دلیل طولانی شدن بعضی از مراحل

2- لیبل‌گذاری آیکون ها با توجه با ناآشنا بودن کاربران مسن‌تر با اونا

3- رنگبندی بیشتر برای قطعات نقشه به دلیل قاطی شدن در بعضی از مراخل بازی و .......

در مرحله آخر مشکلات معرفی شده در تست نهایی برطرف شد و آیکون‌های بازی بهینه‌سازی و لیبل‌گذاری شد، لیبل‌ها برای کسانی که از اسکرین‌ریدر استفاده می‌کنن بهینه شد و آماده نشر شد.

طراحی نهایی بازی مپ چین
طراحی نهایی بازی مپ چین


لینک دانلود بازی

برنامه مپ‌ چین - دانلود | کافه بازار (cafebazaar.ir)

اگه روزی این بازی رو انجام دادید حتماٌ نظرتون رو به من بگید

ممنون که وقت گذاشتید و این مطلب رو خوندید.

طراحی رابط کاربریبازی موبایلمپچینui uxuxdesign
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید