مهمترین حکمتی که برای این مراسم ذکر شده مطلبی است که سهروردی آن را تشریح کرده است . او نوشته است که : چرا خداوند اراده کرد که حضرت آدم را به خلافت خویش برگزیند و معمار این جهان گرداند وی را ترکیبی بخشید و او را در ۴۰ روز تشریح و تخمیر کرد ، و هر روز از این چهل روز صفتی در آدم پدید آمد که موجب تعلق وی به این جهان گردید و هر تعلقی حجابی گردید که وی را از مشاهده جمال حضرت حق محروم ساخت و هر حجابی سبب دوری او از عالم غیب شد و هر دوری وی علت نزدیک شدن به عالم شهادت شد تا آنگاه که در روز چهلم حجاب ها متراکم گردید و آدم آفریده شد . و سالک در این چه روز به واسطه اخلاص عمل برای خدا در هر روز یک حجاب را مرتفع می سازد تا روز چهلم کلی حجابها از بین برود و انوار حق در وی تجلی یابد و به مشاهده جمال حق نائل شود . حکمت در تعیین ۴۰ روز عکس ترتیب اول است . با توجه به مطلب بالا هر چند کلمه اربعین از اعداد و کمیات است ولی در فرهنگ عرفان اسلامی این واژه ( کمی ) در ارتباط با کیفیت مطرح می شود و لذا تکرار عمل و تلقین سخن تا مرحله ( ۴۰ ) = ( اربعین ) تکمیل کننده ابعاد روحانی و عرفانی انسان را باعث می گردد . روایاتی که در مورد اربعین داریم بیشتر به سیر باطنی و تعالی روحی توجه دارد و در واقع چنین استفاده می شود که انسان حرکت مخلصان ای را که تا ۴۰ بار انجام داده باشد ، پس از آن دریچه ای از نور به روی او گشوده میشود و آغاز یک سلسله جوشش ها ، لذت ها و رویش ها در زندگی روحانی و معنوی او خواهد بود به راستی در عدد ۴۰ اثری نهفته است که در اعداد دیگر این اثر وجود ندارد و آن عبارت است از دستیابی به اوج کمال .از این جهت که عدد ۴۰ دارای خواص اسرار آمیزی است.
از دیرباز بود که در بررسی های متون اسلامی ، به ویژه قران ، آن معجزه ی جاویدان خاتم الانبیا حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و روایات اهل بیت علیه السلام ملاحظه می نمودند که به عدد ۴۰ زیاد پردازش شده و اربعین را موقعیتی مخصوص و منزلتی محبوب است و در حروف هم به میم ابجدی معروف است که آن به عنوان محور اعداد و قلب حروف به حساب آید و این اشاره به یک رمزی است که با به کار بستن آن ، امور به نتیجه می رسند . زیرا که در حقیقت عدد چهل سمبل آغازین تکامل ، مظهر کمال ، جلوه پختگی اعلام پشت سر گذاشتن مرحله خامی و نادانی ، نخستین مرحله هوشیاری ، حکایت گری متانت ، تجلی ایمان ، بی گدار به آب نزدن و رمز عدد تعجیل میباشد . مثلاً درباره حضرت موسی آمده است که وقتی نام پیامبر اولوالعزم به میقات رفت قرار بر ، سی روز بود اما به فرمان پروردگار ۱۰ روز دیگر تمدید گردید . یا اینکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در سن چهل سالگی به مقام بعثت نایل آمدند . نمونههای فراوان دیگری که قابل تامل و تعمق است که عدد چهل کاملترین عدد است.
لطفا تا اتمام تمام چله ها را با دقت مطالعه کنید.
هرکس که می خواهد مشهور شود بعد از نماز صبح صد بار بگوید بسم الله الرحمان الرحیم و این کار را تا چهل روز ادامه دهد.
ختوم و اذکار، ج ۱ ، ص ۳۵.
از مجرّبات است هر که بین نماز صبح و نافله اش سوره حمد را بخواند (۴۱ مرتبه به مدت چهل روز) بدون فاصله و تعطیل خدا حاجت او را برآورده می کند هرچه باشد (البته اگر شرعی باشد) حتّی اگر اولاد نداشته باشد خدا اولاد روزی می کند.
منهاج العارفین ، ص ۱۲۹.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که هر کس سوره حشر را جهت برآورده شدن حوائج و مهمات بزرگ و عظیم یک اربعین (چهل روز ) ، روزی یک بار بخواند حاجت او برآورده می شود و اگر یک روز فوت شود ، باید از سر گیرد و نوشته اند که هر کس تا چهل روز مداومت کند مستجاب الدعوة گردد.
ختوم و اذکار ، سید محمد تقی مقدم ، ج ۱ ، ص ۱۶۹.
کسی که چهل شب در آخر شب ( نیم ساعت بعد اذان صبح چه در نماز وتر و چه جداگانه ) صد بار بگوید استغفرالله ربی و اتوب الیه به اوز اولاد می دهد ان شاءلله. ( البته اگر خواب مانند در روز قضا کند )
همان مدرک، ص ۳۵.
در کتاب ختوم آمده است که جهت طول عمر و استحکام آن و اولاد چهل روز ، روزی ۱۱۳ بار ذکر ( یا باقی ) گفته شود و این ذکر نافع برای موارد مذکوره می باشد.
همان ، ص ۸۸
در کتاب ختوم آمده است که اگر کسی ذکر یا حی یا قیوم را بر سر بیمار به مدت چهل شب و هر شب ۱۰۰۰ بار بخواند اثر عجیبی برای شفا دارد.
ختوم و اذکار ، ج ۱ ، ص ۹۴
برای رسیدن به مطالب و حوائج خویش و برای حفظ اولاد ذکر یارب یا الله را چهل روز و هر روز ۲۰۴ بار بگوید که این ختم مجرب می باشد.
همان ، ص ۹۶
هرکس چهل روز ، روزی ۵۵۰۰ بار بگوید یا رحیمُ، مخلوقات با او انس گیرند و امراء مطیع او شوند و جهت نرمی دلها گفتنش اثر عجیب دارد.
هر کس یک چله ما بین عصر و مغرب هر روز بی فاصله زیر آسمان سر برهنه ۳۲۰ بار بگوید یا اللهُ یا رحمانُ یا رحیمُ بِعَونِ اللهِ به مطلب خود برسد.
ختوم و اذکار ، ج ۱، ص ۹۴.
در هنگام بلا و فقر و به هم خوردگی کارها ۴۰ روز ، روزی ۱۳۴ بار بگوید یا صمدُ که خداوند حاجت او را خواهد داد.
همان ، ص ۹۹.
جهت هر مطلبی به مدت ۴۰ روز ، روزی ۱۱۰ بار بگوید یا علی و زیاد گفتن آن کمک غیبی دارد و با خود داشتن آن برای خلاصی از قرض نافع است ، و اعلی مانند علی است در خواص و عددش ۱۱۱ است و به جز خداوند نباید اعلی گفت.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند : هر کس به یاد علی مداومت کند قدش بلند گردد و اگر غریب مداوم کند محترم به وطن بازگردد.
ختوم و اذکار ، ج ۱ ، ص ۱۰۱.
هرکس چهل روز ، ۱۱۲۸بار بگوید: (یاکریمُ یا وهّابُ یا ذاالطَّولِ)
روزی از جایی رسد که گمان ندارد و حضرت امام رضا فرمودند : هرکس یاکریم را بسیار به دل گوید خداوند دنیا و آخرت او را کفایت کند.
همان ، ص ۱۰۵
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند اسم (المُذِلّ) ( خوار کننده ) که یکی از نام های پروردگار است نامی است که ستم دیدگان از برکتش از ستمگران امان یابند البته به شرطی که تقوا داشته باشد و هرکس دشمنی قوی دارد چهل روز ، روزی ۱۰۰۰۰ بار به نیت دفع بخواند دشمن تباه گردد.
ختوم و اذکار ، ج ۱ ، ص ۱۰۸.
امام صادق علیه السلام به صفوان می فرماید : زیارت عاشورا بخوان و از آن مواظبت کن به درستی که من چند چیز را برای خواننده آن تضمین می کنم ۱- زیارتش قبول شود ۲- سعی و کوشش او مشکور باشد ۳- حاجات تو هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد. بعد فرمود : ای صفوان هرگاه حاجتی از خداوند خواست ای پس به وسیله این زیارت به سوی سیدالشهدا امام حسین علیه السلام توجه کن از جا و مکانی که بوده باشی و بخوان این دعا را و حاجت را از پروردگار خود بخواهد که برآورده می شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.آری هر کس حاجت بزرگی داشته باشد حوائج و خواسته هایش با چه روز خواندن زیارت عاشورا انجام میگیرد تجربه گواه هر عارف و عامی است.
بحارالانوار ، ج ۹۸، ص ۳۰۰.
به کودکانتان در کودکی قاووت بخورانید زیرا که سبب رویش گوشت میشود ، و استخوان ها را محکم می کند و کسی که چه روز قاووت بخورد بازوان او پر از نیرو و قدرت خواهد شد.
بحار الانوار ، ج ۵۳ ، ص ۳۲۶.
بر شما باد حلیم خوردن زیرا که خوردن آن موجب نشاط و قوت است برای عبادت کردن تا ۴۰ روز و حلیم همان است که برای ما نازل شده در عوض مائده ای که برای حضرت عیسی نازل شد.
بحارالانوار ، ج ۱۷ ، ص ۳۶۲.
ختم سوره مبارکه حمد با تاثیر عجیب ، به این صورت است که روز پنجم غسل کند و جامعه پاک و نظیف بپوشد و شب جمعه پس از اداء فرائض خود را خوشبو کرده ، با خود خوراکی و شیرینی بردارد و در جایی که مزاحمی نباشد این ختم را انجام دهد.
ابتدا با یاسین و آیت الکرسی خود را حصار کند ( با انگشت دور خود خطی بکشد ) و یازده مرتبه صلوات بفرستد و سپس ۱۰۰۱ بار سوره حمد را با اسماء موکلان آن بخواند ( در هنگام عمل اگر صورتی به نظرش رسید نترسد ) اگر کسی آمد چیزی خواست از خوراکی به او بدهد ( و هر روز این ختم را ادامه دهد ) روز هفتم چهار صورت زیبا آمده به آنان صحبت نکند و هر چه میخواهد از آنها بطلبد . اگر در هفته اول ( بواسطه این نقص کار خودش ) مراد حاصل نشد تا ۴۰ روز مواظبت نماید و صورت حمد چنین است : البته آنچه در وسط سوره مبارکه می خواند به عنوان دعا است :
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين ( يا حي يا قيوم الرحمن الرحيم يا يا رئوف يا عطوف ) مالك يوم الدين (یا قادر یا مقتدر یا حکیم یا علیم ) ایاک نعبد و ایاک نستعین ( ربنا علیک توکلنا و الیک انبنا و الیک المصیر ) اهدنا صراط المستقیم(یا هادی المضلین)صراط الذین انعمت علیهم ( ربنا اتمم لنا نعمتک )
غیر المغضوب علیهم و لا الضالین ( ربنا لا تجعلنا مع القوم الظالمبن ) البته در صورتی که مطالب مهمی در نظر داشته باشد زیارات و رضای حضرت پروردگار یا نجات از زندان و زندانیان و امثال آن این خط را انجام دهند انشالله سریع الاثر است
منهاج العارفین ، ص ۱۱۸
ختم حمد جهت شفاء امراض مزمن در بین نماز نافله صبح و واجب ۴۱ بار حمد را ۴۰ روز روز با وصل میم بسم الله بخواند و سپس بر آب بدمد و به مریض یا مسحور بدهد به فضل خدا شفا یابد.
رهنمای گرفتاران ص ۸۱
هر که ۴۰ روز سوره های ( واقعه در جای دیگه ذاریات آمده) (، مزمل ، واللیل ، الم نشرح ) را به همین ترتیب روزی یک بار بخواند جهت اداء قرض و دفع فقر و وسعت رزق بخواند به تجربه رسیده است که بسیار موثر است و باید در هر روز این دعا را نیز بعد از خواندن سوره ها بخواند ( یا رزاق السائلین یا راحم المساکین یا ولی المومنین یا غیاث المستغیثینیا ارحم الراحمین صل علی محمد و آل محمد و اکفنی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتکو به فضلک عمن سواک یا اله العالمین و صلی الله علی محمد و آل طاهرین ).
مصابیح الجنان ، ص ۱۲۰۱.
جهت تنگی روزی ، چهل روز ، روزی یک مرتبه سوره مزمل بخواند وسعت رزق پیدا میکند.
همان
جهت فتوحات بی نهایت و زیادی مال ، سوره واللیل اثری عجیب و نفعی غریب دارد و باید در این ختم مراعات تقوی و دوری از گناه بیشتر شود تا چهل شب و هر شب چهل بار بخواند و هر وقت به این آیه رسید ( و ما لاحد عنده من نعمت تجزی ) این آیه را سه بار تکرار کند.
منهاج العارفین ، ص ۱۶۹.
برای حصول مهمات بعد از نماز صبح ۴۰ مرتبه بگوید : ( یا باسط الیدین بالرحمت ارحمنی ).
منهاج العارفین ، ص ۱۴۳۰.
ذکر یونسیه برای مقاصد مهم و مخصوصاً جهت نجات زندانی ، ۷۰ هزار بار در ۷ روز و یا ۱۰ روز و یا ۴۰ روز و یا ۷۰ روز این دعا را بخواند.
( لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) مجرب است.
رهنمای گرفتاران ، چاپ هشتم ، ص ۳۰۱.
در کتاب شریف صحیفة الهادیه این ختم وارد شده است به این عنوان که هر کس یک اربعین به این ختم با شرایطش مشغول گردد به لقاء حضرت قائم عج نائل آید و فرموده است که این ختم از کنوز ربانیه و از اسرار الهیه می باشد که معروف است به دعای صاحب الزمان و اربعین را هم باید به این گونه بگیرد که : چهل روز را به 4 قسمت یعنی چهار 10 روز تقسیم نماید درهر دهه 9 روز آن را هر روز 360 مرتبه بخواند و روز دهم را 1132 مرتبه که جمعا 4 بار می شود وجمع کل عدد 17488 بار می شود در هنگام شروع ختم ابتدا باید وضو گرفته و با لباس نظیف در مکانی پاک و رو به قبله بنشیند و بر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و آل اطهارش صلوات فرستد و از گناهان استغفار نماید و بگوید :( يا مَنْ هُوَ أقْرَبُ إلَىَّ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ، يا فَعَّالًا لِما يُريدُ، يا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ، يا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأعْلى، يا مَنْ هُوَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ ) سپس شروع کند به ختم این دعای شریف به همان عدد مذکور :( يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُ يَا فَاطِمَةُ و بَنیها يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ أَدْرَكَنِي یا فارِسَ الْحِجازِ اَدْرِکنی یا اَبا صالِحُ الْمَهْدی اَدْرِکْنی وَ لَا تُهْلِكْنِي ) سپس ده مرتبه صلوات بفرست و با قرائت یک مرتبه سوره حمد و قل هو الله آن را ختم کن مرحوم ابراهیم بن فیض کاشانی مولف این کتاب شریف می فرماید : بر توباد که در صورت شروع ختم برآن مداومت نمایی زیرا در آن اسم الله الاعظم است که از آن آثار عجیب و کارهای غیریبی ظاهر می گردد.
رهنمای گرفتاران ص ۳۰۲
آیه کریمه (ان الله هو الرزاق ذوالقوة المتین ) یک اربعین روزی ۲۷ بار بعد از نماز صبح جهت وسعت رزق خوانده شود ، مجرب است.
تحفة الرضویه ، ص ۱۳.
جهت نجات از شدائد و غلبه خصم بعد از فریضه صبح قبل از طلوع آفتاب به عدد اسم خود تا چهل روز بخواند ( امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء) مثلاً اگر اسم خواننده علی است ۱۱۰ مرتبه ، تا چهل روز بخواند.
رهنمای گرفتاران ، چاپ هشتم ، ص ۲۰۲.
اگر کسی دچار بدفهمی و کند ذهنی باشد که همه چیز را فراموش کند و یاد نگیرد ، چهل روز هر روز ۲۱ بار ( یا ۲۷ بار ) این اسم را بخواند دل وی منور گردد و هر چه بشنود و بخواند سریعاً یاد گیرد و فراموش نکند ( یا قیوم این فلا یفوت شییء من علمه و لا یوئده)
منهاج العارفین ، ص ۱۹۰.
این دعایCی است بسیار گرانبها و عظیم الشان که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در وصف آن فرمودند : هر کس ۴۰ صباح این دعا را بخواند از یاوران قائم آل محمد علیه السلام خواهد شد و اگر پیش از ظهور حضرت وفات کند و بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد و در خدمت آن حضرت خواهد بود و به ازای هر کلمه ای خدا به او هزار حسنه عنایت فرماید و هزار سیئه از نامه عملش پاک کند.
بحار ، ج ۹۴ ، ص ۴۱.
هرکس برای رفع مشکل خویش روز شنبه یا چهارشنبه شروع کند تا چهل روز بعد از نماز صبح ۲۱ بار و بعد از نماز ظهر ۲۲ بار و بعد از نماز عصر ۲۳ بار و بعد از نماز مغرب ۲۴ بار و بعد از نماز عشا ۱۰ بار سوره حمد را بخواند ( بعد از صلوات حاجت بخواهد ) خداوند حاجت او را ان شاءلله روا خواهد کرد.
همان ، ص ۱۱۹.
اگر دشمنی قوی داشته باشی به جهت دفع آن خصم چهل روز ، ۲۲۲۲ بار اسم (الودود) را بخواند ، دل او نرم و آن دشمن مهربان گردد.
منهاج العارفین ، ص ۱۴۰.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود جهت غایب یا هر کار صعب و مشکل ، چهل شب جمعه ، هر شب هزار بار بگوید ( اَلاَوَّل ) غایب حاضر و جمله مرادات او حاصل شود.
بحر الغرائب ، ص ۱۴۷.
آیه (قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ) یک اربعین بعدد مضبوط به جای آورد که این ریاضت آصف بن برخیاست برای اسم اعظم.
احادیث صعب امام هفتم.
آیه ( اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ) برای دیدن امام زمان علیه السلام یک اربعین به عدد نور یعنی ۲۵۶ بار بین اذان صبح تا طلوع آفتاب موثر است.
منبع : روح و ریحان ص ۸۳
مدت چهل روز ۳۰۲۵ بار مداومت به خواندن این چهار اسم ( الودود الواسع اللطیف الشهید ) موجب علو مرتبه و منزلت عالی در هر امری و تسخیر قلوب بزرگان و سبب رفعت و جاه و احوال عجیب و حالا غریب و وسعت رزق می گردد.
رهنمای گرفتاران ، چاپ هشتم ، ص ۳۲۴.
هر که طالب فرزند باشد یا در جایی امید دفینه ای دارد و فتوح عالم غیب را میخواهد و به هیچ جا گمان ندارد به مداومت بر این اسم ( اَلاَوَّل ) بعد از نماز جمعه در چهل جمعه قیام کند چون اربعین تمام شود مقصود و حاصل گردد.
بحر الغرائب ، ص ۱۲۴.
صاحب کتاب گوهر شب چراغ آورده است که در نسخه ای به نظر حقیر رسیده که اگر تا چهل شب سوره( واللیل ) را هر شب یک مرتبه بخواند ، روز چهلم ۴۰ هزار درهم خداوند عالم به اوکرامت فرماید.
منهاج العارفین ، ص ۱۶۹.
اگر کسی این آیات را یعنی آیات ( ۴ - ۱ ) ( الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ) بر قدحی بنویسد و با آب خالص بشوید و چهل بار بر آن بخواند و در درون مسجد بپاشد ، تعلم علم بر او آسان شود.
خواص القرآن و فوائد ، ص ۵۱.
از علامه سید مهدی بحرالعلوم منقول است بعد از تهذیب اخلاق چهل شبانه روز مشغول ختم یا الله بودم ( ۶۶ بار هر نوبت ) در شب چهلم که شب عرفه بود در حرم مطهر حضرت علی عبدالله الحسین علیه السلام نزد قبور مبارک شهدا نشسته بودم کسی سیب به من داد آن را بوییدم شبیه مشک و عنبر بود نزدیک بود بیهوش شوم دانستم و آنچه را دانستم از آن است ( البته باید به حالت تضرع و خوشوع بخوانند ) .
المخازن ، ج ۱ ، ص ۳۲۷.
به جهت هر حاجت و مطلب در پانزده روز هر روز ۱۷۸۰ بار این آیه را بخواند ( و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد )
خواندن دعای سمات در آخر روز جمعه نزدیک غروب برای قضاء حوائج خصوصا برای دفع دشمن مجرب است و تا چهل روز جمعه از یقینات است.
منهاج العارفین ، ص ۱۹۸.
هر کس یک چله ما بین عصر و مغرب هر روز بی فاصله زیر آسمان سر برهنه ۳۲۰ بار بگوید یا اللهُ یا رحمانُ یا رحیمُ بِعَونِ اللهِ به مطلب خود برسد.
ختوم و اذکار ، ج ۱، ص ۹۴.
برای فتح و نصرت و نرسیدن آفت مکروه و رسیدن به مراد خود چهل روز و روزی ۴۱ بار این آیات را بخواند:
( وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ).
دو هزار و یک ختم ، ص ۱۷۳.