ویرگول
ورودثبت نام
محمدرضا برجیان
محمدرضا برجیان
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

رهبر خوب کیه؟

تفاوت رهبر و مدیر
تفاوت رهبر و مدیر

چندسالی هست که برنامه نویسی میکنم.

کلا به فریلنسری علاقه خاصی نداشتم. همیشه دوست داشتم عضو یه تیمی باشم و با هم برای یک هدف بجنگیم.

تو این مدت یکسری نکته در مورد رهبری فهمیدم. در مورد اینکه یک رهبر خوب کیه و باید چه خصوصیاتی داشته باشه.
اسم مدیر نیاوردم به همون دلایل فرق مدیر و رهبر و... . چون میخوام در مورد رهبر و ویژگی های رهبری صحبت بگم.

یادمه یه زمانی یه جایی کار میکردم. یه ایده ای برای اپلیکیشنمون داشتم. رفتم به مدیرمون گفتم و خیلی خوشحال شد. قرار شد با مدیرعامل درجریان بزاره و نتیجه رو به من بگه. جلسشون شروع شد و بعد از ۱ ساعت با من تماس گرفتند و از من خواستند که در جلسه شرکت کنم. نکته جالبی بود، مدیرم بدون اینکه به این فکر کنه شاید با گفتن ایده بتونه حتی جایگاهشو بهتر کنه، اون رو کاملا از زبان من بیان کرده بود و با صحبت هاش باعث شد که راه برای من باز بشه برای صحبت کردن. همیشه این مورد تو ذهنم بود و همه جا سعی کردم کار های افراد دیگه رو با نام خودشون اطلاع رسانی کنم، به خاطر اون حس خوبی که از این جریان داشتم.

حس رهبری حسیه که به بقیه منتقل میکنیم. حسی که آدم دوست داره برای رسیدن به هدفش تلاش کنه.

بنظرم رهبر خوب باید یکسری رفتار هارو انجام بده و یکسری خصوصیت خوب داشته باشه.

رهبر خوب از نظر من کیه؟

۱- رهبر خوب مثل همه ی این مقاله هایی که نوشته شده، خودش توی خط مقدم هست و داره تلاش میکنه که به هدف برسیم.

۲- رهبر خوب هوای تک تک اعضای گروهش رو داره. این نکته خیلی خیلی مهمه. گاها دیده میشه بعضی ها کار های خیلی خوبی انجام میدن اما چون همیشه یه گوشه نشستن و کارهاشونو به نمایش نمیزارن، دیده نمیشن و بلعکسشم یسری با شوآف کردن سعی در بزرگنمایی کار ها دارن. حالا اگر رهبر خوبی وجود نداشته باشه باعث میشه بعضی افراد با کار های کوچک بزرگ شوند و بعضی دیگر با کارهای بزرگ کوچک.

۳- رهبر خوب جلوی رشد افراد گروهشو نمیگیره. گاها دیدم که بعضی ها چون فردی با دانش درگروه وجود داره، جلوی رشدش رو با کار های کاذب میگیرن یا حتی از گروه خارجش میکنند اما رهبر خوب کمک میکنه همه افراد رشد کنند حتی بیشتر از خودش.

۴- رهبر خوب محدودیت هارو از بین میبره. یه موقع هایی یکسری محدودیت ها باعث مشکل میشه. شاید باعث بشه تیمت رشد نکنه، شاید باعث بشه تیمت دیده نشه یا حتی مشکلات بدتر. رهبر خوب برای رفع محدودیت ها میجنگه.

۵- رهبر خوب هوای تیمش رو در مقابل بالا دستی ها داره. یه موقع فشار هایی از بالا به تیم وارد میشه که باید از سمت رهبر مدیریت بشه. باید از فشار های اضافی که تیم رو از پا درمیاره جلوگیری بشه تا درازمدت تیم تواناییاش کمتر نشه.

۶- رهبر خوب واقع گراست. وقتی رویا پرداز باشی ممکن اشتباهات زیادی داشته باشی و درخواست هایی رو قبول کنی که توانایی انجامش رو نداشته باشی. ممکنه استیمیت هایی بدی که فشار زیادی رو به تیم وارد کنی و در آخر هم سر استیمیت نتونی تحویل بدی.

۷- رهبر خوب تنهایی رشد نمیکنه.گاها دیده میشه که با برون سپاری کار های خرد به بقیه، زمان برای خودشون میخرن تا بتونن بیشتر رشد کنند و اصطلاحا یک سرو گردن از بقیه بالاتر باشن.

۸- رهبر خوب اشتباهات خودش رو به اعضای تیم میگه و عذرخواهی میکنه. یک رهبر معصوم نیست و ممکن هست اشتباهاتی داشته باشه، هرچند باید سعی کنه این اشتباهات کم باشه، اما با گفتن اشتباهات و درس گرفتن از آن راه رو باز میکنه که اگر کسی اشتباهی داشت زودتر از اینکه فاجعه ای رخ بده، اعلام کنه.

۹- رهبر خوب انتقاد پذیر هست. پذیرش انتقاد معمولا سخته وشنیدنش هم آزار دهندس. اما اگر انتقاد هارو بگیریم و تا جای ممکن سعی کنیم درموردشون فکر کنیم باعث میشه حس خوب رهبری رو بین اعضا انتقال بدیم.

۱۰- رهبر خوب برای پیدا کردن سر منشا مشکلات، اول از خودش شروع میکنه. خیلی وقتا وقتی مشکلی پیش میاد، همه میگن مشکل از شخص دیگه ای هست. اما یه رهبر خوب باید ببینه خودش چه اشتباهی داشته که این مشکل به وجود اومده.


این ها ۱۰ ویژگی ای بود که من در این مدت در مورد مدیریت و رهبری گروه ها و تیم ها متوجه شدم. آسیب هایی که نداشتن هرکدوم از این ویژگی ها به تیم و خود شخص وارد شده است رو دیدم. مطمئنا ویژگی های بیشتری وجود دارد اما نکاتی که من بهشون برخورد کردم در این ده مورد خلاصه میشه.

نظراتتون رو به اشتراک بگذارید تا باعث بشه در این مورد با هم رشد کنیم...

رهبرمدیر
فقط یک برنامه نویس اندروید...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید