مجتبی دلکش
مجتبی دلکش
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

نقد فیلم بادیگارد | به تصویر کشیدن اعتقاد و وجدان

فیلم بادیگارد ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان صاحب‌سبک دفاع مقدس است که با حفظ ساختار همیشگی‌ فیلم‌های او، داستانی مدرن را تعریف می‌کند. سینمای دفاع مقدس با نام ابراهیم حاتمی‌کیا گره خورده است. آثاری که از دهه‌ی شصت و هفتاد شمسی تا به امروز از او دیده‌ایم، سینمای دفاع مقدس را تعریف می‌کنند و فیلم  «چ» هم برگ زرینی بود در کارنامه‌ی ۳۰ سال فعالیت هنری او.

اما فیلم بادیگارد رویکرد متفاوتی را پیش گرفته است؛ فیلم با وجود اینکه هرچه از حاتمی‌کیا می‌شناسیم در خود دارد (جنگ، جبهه، شهادت، ایثار)، همه‌ی این مفاهیم را در قالبی مدرن می‌ریزد و سعی می‌کند با قهرمان‌سازی، درگیری‌های عقیدتی یک محافظ شخصیت‌های بلندمرتبه را با جامعه، با اطرافیانش و با باورهای خودش به تصویر بکشد.

قهرمان فیلم بادیگارد مرد با تجربه ای به نام حیدر ذبیحی است که تاکید دارد یک محافظ است نه بادیگارد! در افکار حیدر ذبیحی می توان محافظ را کسی معرفی کرد که از آرمان ها محافظ می نماید اما بادیگارد صرفا فردی است که به حفاظت گمارده می شود و مهم نیست که چه آرمانی را دنبال می کند.این دیدگاه حیدر در ابتدای فیلم این پیغام را به گوش مخاطب می رساند که قرار است با شخصیت موعظه گر مواجه باشیم؛ همانند آنچه که به نوعی دیگر در سالهای گذشته در « آژانس شیشه ای » شاهدش بوده ایم. اما...

ادامه این نقد را در سایت https://mrdelkash.ir/ مشاهده کنید.


نقد فیلمفیلم بادیگاردنقد فیلم ایرانی
نقد فیلم و سریال در سایت: https://mrdelkash.ir/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید