ویرگول
ورودثبت نام
Tec Experience
Tec Experience
خواندن ۱۲ دقیقه·۴ سال پیش

جنگ توزیع ها | Manjaro




کانال تلگرامی tec experience مرجع بروز آخرین اخبار تکنولوژی ، دنیای آزاد و موزیک های برنامه نویسی

? https://t.me/tecexpe

خب توی مقاله ی ی قبل درباره ی اینکه کدوم توزیع ها محبوب تر هستند مفصل توضیح دادم و توی این مقاله و مقالات آینده میخواهم به بررسی توزیعات بپردازیم

این قسمت Manjaro :



Manjaro همواره یکی از توزیع های مورد علاقه شخصی من در گنو / لینوکس بوده است، این سرعت و قدرت Arch Linux و مخازن Pacman و AUR آن را با کاربر دوستانه و به طور کلی «بیرون از جعبه» احساس می کند. اوبونتو و دیگر شناخته شده ها کاربردهای جدید توزیع شده

احتمالا یک سال یا بیشتر از زمانی که من آخرین بار نشستم و مانجارو را نصب کردم و آن را غرق کردم، تصمیم گرفتم بررسی جدیدترین نسخه 16.10.3 را در نظر بگیرم. بنابراین، من به سرعت اخطار مرورگر وب من، ISO را دانلود کردم و مجبور شدم کار کنم.

برای این بررسی، جزئیات و همچنین رتبه بندی های 10 را نیز ارائه خواهم کرد، به طوری که ممکن است منحرفی شخصی باشد، با وجود این، موارد جزئی وجود دارد که نظرات شخصی من از طریق آن، از قبیل ویژگی های امنیتی یا ترتیب منوها /برنامه های کاربردی. موضوعاتی که پوشش خواهم داد عبارتند از:

  • سهولت نصب و راه اندازی
  • سهولت استفاده
  • نرم افزار پیش نصب شده
  • تنظیمات از پیش تعیین شده
  • به طور کلی احساس کنید

بررسی Manjaro XFCE

هنگامی که من LiveUSB خود را ساخته بودم، بدون هیچ مشکلی از آن بوت گرفتم و Calamares، ابزار نصب Manjaro را باز کردم. من در گذشته از نظرات Calamares مخلوط شده بودم، گاهی اوقات با مسائل مرتبط با آن درگیر شدم؛ اما باید بگویم نسخه ای که با آخرین نسخه پایدار مانجارو بسته بندی شد، به خوبی بی نظیر بود.

من کمتر از یک دقیقه وقت گرفتم تا از باز کردن ابزار، برای شروع نصب سیستم استفاده کنم. نصب و راه اندازی بدون هک شد، و در کمتر از 20 دقیقه من به سیستم جدید Manjaro من بوت شد، در دو بوت با ویندوز اجرا می شود.

نصب: 10 / 10

تغییر هسته / به روز رسانی


هنگامی که من به Manjaro جدید من ظاهر شدم و Wi-Fi من را متصل کردم، بلافاصله در نوار وظیفه من در مورد به روز رسانی هایی که باید انجام شد، یک اخطار ارائه شد. Popcop باز کردن نرم افزار Pamac است که بسیار آسان است برای شروع به روز رسانی لازم است. من هیچ مشکلی برای به روز رسانی کامل نداشتم. در حال حاضر، من شخصا ترجیح می دهم که به روز باشید که کدام هسته را اجرا می کنم، معمولا با آخرین نسخه LTS از لینوکس، پس پس از به روز رسانی سیستم به طور منظم به پایان رسید، من تصمیم به باز کردن مدیر Manjaro تنظیمات و تغییر کرنل من .


Manjaro با استفاده از نسخه هسته 4.4.48-1 نصب شده است، اما من دیدم که 4.9.9-1 گزینه ای بود و آخرین نسخه LTS است، بنابراین من فقط با یک کلیک چندگانه را تغییر دادم، سپس کرنل قبلی را حذف کردم و دستگاه را دوباره راه اندازی کردم. در هنگام شروع به کار هیچ مشکلی وجود ندارد.

منجارو تنها توزیع من است که شخصا استفاده می شود که باعث می شود تغییرات هسته به همان اندازه آسان باشد، و من فکر می کنم تیم Manjaro باید از ترکیب چنین ابزار گرافیکی در توزیع خود تقدیر کند. این بسیار خوب برای کسانی از ما که دوست دارند در مورد چیزهایی باقی بمانند، اما آسان برای استفاده از کاربران که با استفاده از ترمینال راحت نیست.

نکته: اگر شما قصد دارید که هسته خود را به روز کنید، می بینید که پس از راه اندازی مجدد دستگاه شما بعد از استفاده از هسته جدید شما دیگر ویندوز را در GRUB خود ذکر نشده است. این به راحتی ثابت است: یک ترمینال (Ctrl + Alt + T) را باز کنید و نوع 'sudo update-grub' را وارد کنید، رمز ورود ریشه خود را وارد کنید، و grub سیستم شما را مجددا بارگذاری می کند windows پشت در

تنظیمات پیش فرض، فایروال


پس از اتمام نصب کرنل جدید، وقت آن رسیده تا برخی از تنظیمات پیش فرض را بررسی کنید. اولین چیزی که من همیشه دوست دارم هنگام نصب یک توزیع جدید، فایروال من باشد. بسیاری از توزیع ها با فایروال غیرفعال بسته بندی می شوند که من می توانم درک کنم زیرا برخی از مردم ترجیح می دهند از آنها استفاده نکنند تا بتوانند از طریق مواردی مانند IPTables.

من شخصا از این باور هستم که هر کس باید از نوع فایروال استفاده کند و باید توسط آن فعال شود به طور پیش فرض بر روی یک نصب تازه. اگر تنظیمات پیش فرض به خوبی برای کسی کار نکند، اجازه دهید کمی آن را سفارشی کنید؛ اما بهتر است که به جای آنکه متاسف باشیم، ایمن است. متاسفانه Manjaro فایروال را به طور پیش فرض خاموش کرد. که به سرعت توسط شما واقعا تبدیل شده است.

راه اندازی


بعد، تنظیمات راه اندازی را بررسی کردم تا ببینم آیا سرویس یا نرم افزارهای غیر ضروری برای راه اندازی در بوت وجود دارد که می تواند سیستم را بدون علت موجه کم کند.

من متوجه شدم که منجارو یکی از سریعترین زمانهای راه اندازی را که در برخی از زمانها بر روی یک توزیع دیده شده بود؛ من تا حدی شک ندارم چون من عطر و طعم XFCE را انتخاب کرده ام، که بسیار سبک وزن است و در عین حال سطح مناسب و معقولی از عینک را نیز حفظ می کند.

پس از باز کردن تنظیمات و حرکت به گزینه های راه اندازی، من اشاره کرد که این لیست بود و نه کوچک، چیزی که من بسیار خوشحال بود برای دیدن. من در راه اندازی هیچ چیزی پیدا نکردم که احساس کردم باید به طور پیش فرض غیرفعال بود یا به نظر غیر ضروری بود.

من همچنین از طریق برخی از چک های سریع برای چیزهایی مانند کامپایل کردن مدیر پنجره و مدیریت انرژی فرار کردم، و همه چیز به نظر منطقی به استانداردهای بیشتری بستگی دارد که اکثر کاربران احتمالا با آن محتوا می شوند.

به طور کلی، با تنظیمات پیش فرض کاملا خوشحال شدم، اما با داشتن فایروال غیرفعال شده به طور پیش فرض امتیاز من را چند امتیاز کاهش دادم، من چیز زیادی در مورد امنیت سیستم هایم دارم؛ اما شاید این امر از پس زمینه من در کار سرور منجر شود.

منوی شروع


تنها نکته من در مورد سیستم از لحاظ تنظیمات و سهولت استفاده، استفاده از XFCE Whisker Menu است. این جایی است که نظر شخصی من کمی بیشتر می شود؛ من نمی توانم منوی Whisker را تحمل کنم. من آن را سخت گیر، شلوغ، و ناخوشایند به حرکت، به علاوه اتلاف کلیک.


من شخصا تصمیم گرفتم منوی Whisker را از پانل پایین حذف کنم و آن را با «منوی برنامه ها» جایگزین کنید که دقیقا شبیه ویندوز 95 / 98 / ME / 2000 است. من آن را بسیار سریع تر برای حرکت، کمتر clunky، و بسیار نرمال استفاده کنید؛ اگرچه این موضوع به موضوعی عقلانیت احتیاج دارد. برای آن، یک امتیاز واحد را در رتبه من گذاشتم؛ اما شما می توانید به راحتی به من در نظرات در مورد آن را به منه!

قطار پایین ترمینال


چیز دیگری که من کاملا دوست دارم این است که در Manjaro گنجانده شده، ترکیب یک ترمینال افتاده است. من شخصا از ترمینال استفاده می کنم اغلب، و همیشه کلید Ctrl + Alt + T را برای ترمینال من تنظیم می کنم اگر توزیع من در حال حاضر به عنوان پیش فرض آن را ندارد.

با فشار دادن کلید Hotkey در Manjaro یک پنجره ترمینال را از بالای صفحه نمایش می دهد و دوباره دوباره آن را می فرستد. این باعث می شود که یک ترمینال سریع تر اجرا شود و سپس آن را دوباره ارسال کند؛ چیزی که مانجارو برای مدتی انجام داده است و من خوشحالم که آنها دوباره به کار خود ادامه می دهند.

تنظیمات DEFAULT: 7 / 10

سهولت استفاده: 9 / 10

نرم افزار پیش ساخته شده

چیزی که بعدا میخواستم بررسی شود، نرم افزاری بود که با Manjaro تهیه شده بود، اگر چیزی باشد که کاربر عمومی میتواند از آن استفاده کند، و ابزارهای پیش فرض سیستم توجه داشته باشید.

اولین چیزی که من متوجه شدم همانطور که از طریق منوی برنامه ها رفتم این بود که همانطور که با نسخه های قبلی من قبل از Manjaro استفاده می شد، سرویس گیرنده Steam گنجانده شد، علاوه بر بزرگ برای کسانی که هنوز هم می خواهند بازی کنند در سیستم گنو / لینوکس خود. در حال حاضر آنها مجبور نیست حتی نگران باشند یا فکر کنند چگونه بخار بخرند تا بازی های مورد علاقه گنو / لینوکس مورد علاقه خود را بازی کنند.

مانجارو همچنین با مجموعه Libreoffice که به عنوان معمول برای اکثر توزیعها تبدیل شده است، عمل می کند و بسیار نزدیک به مایکروسافت آفیس عمل می کند.

یکی دیگر از موارد معمولی که با Manjaro بسته بندی شده است، ویرایشگر عکس GIMP، یک جایگزین Adobe Photoshop است که شخصا به صورت منظم استفاده می کنم. فایرفاکس به عنوان مرورگر وب پیش فرض و Thunderbird سرویس گیرنده ایمیل با توزیع از راه دور است، هر دو محصولات من به شدت حمایت و محبت می کنند، اما من نیز خوشحالم که Pidgin را نیز پیدا می کنم، که یک مشتری چت چند پروتکل است که من به طور مرتب برای حفظ آن برنامه های مختلف چت همه در یک بسته، به جای اجرای چندین برنامه در یک بار.


هنگامی که من بخش چند رسانه ای از منوی برنامه ها را باز کردم، برای پیدا کردن VLC شگفت زده نشدم، که احتمالا بیشترین استفاده از پخش کننده ویدیویی بین کاربران گنو / لینوکس و ویندوز است؛ اما من یک برنامه را پیدا کردم که هرگز از قبل برای استفاده از موسیقی شنیدم.


Guayadeque، یک پخش کننده موسیقی که پیش از آن با آن مواجه نشده ام، پخش کننده موسیقی انتخابی در Manjaro XFCE است و اگر چه من در واقع هیچ موسیقی ای با آن بازی نکردم؛ کمی کمی اطراف UI خود را کلیک کرده ام و باید بگویم که من نسبت به طرح و ویژگی هایی که با آن برخورد کردم دوست داشتم. من نمی خواهم به عمق در مورد آن، اما این چیزی است که من ممکن است مجبور به نگاهی عمیق تر در آینده، نگاه کنید؛ من معمولا از Banshee برای فایل های محلی MP3 استفاده می کنم، هر چند من به طور معمول به Spotify برای موسیقی وصل می شود (که من مجبور بودم نصب کنم، خوشبختانه در AUR بسته شده است، موضوعی که در آینده در نگاه عمیق تر به مانجارو بحث خواهیم کرد! )

به طور کلی، نرم افزار بسته بندی شده با مانجارو رضایت بخش بود و حتی کمی شگفت انگیز از اضافه کردن یک پخش کننده موسیقی من که قبلا هرگز استفاده از آن اما من کاملا در مورد جذابیت. من شخصا چیزی را پیدا نکردم که بلافاصله احساس کردم فاقد آن بودم؛ شاید اگر چند هفته ای برای توالت استفاده می شد، ممکن است چیزی بوجود آید، اما در نگاه اول، راضی شدم.

DEFAULT SOFTWARE: 10 / 10

حکم

در کل، من مانجارو را دوست دارم، تمیز است، سریع است، سازماندهی شده است، ابزارهای GUI من هنوز برای پیدا کردن هر جای دیگر، و آن را در مورد همان با ثبات است که هر سیستم مبتنی بر Arch لینوکس می خواهد. هیچ مشکلی نداشتم، هیچ hiccupps، هیچ خطایی، و هیچ مشکلی وجود نداشت. با انواع تصاویر پس زمینه و تم های مختلف می آید، آن را با تمام نرم افزار های عمومی که یک کاربر استاندارد احتمالا می خواهند با آن بازی کنند همراه است، و نصب بسیار آسان بود. توزیع کننده ای که می توانم بدون هیچ گونه تردید به هر کسی که دیسک دائمی گنو / لینوکس خود را پیدا نکرده و یا برای hopper distro که قصد دارد چیزی جدید را امتحان کند بسیار توصیه می شود.

به طور کلی احساس: 10 / 10

میانگین: 9.2 / 10

اطلاعات بیشتر در مورد مانجارو یافت می شود:



و اما معایب Manjaro طبق نظرات کاربران در سایت های https://www.slant.co/ و https://distrowatch.com/


The Manjaro unstable repository is slow to sync with the Arch stable repository

The Manjaro unstable repository syncs with the Arch stable repository and if any package has moved, it gets moved to stable.

Manjaro gets package updates a bit than Arch.

Slightly bloated

Can still be unstable

Here are the details of it.

Installation is extremely buggy

There's no easy way to switch from local keyboard layout if non-Latin installer language is selected.

Very slow development for 32-bit hardwares

ArchLinux-32 community maintain their forums every day. They upload new ISO's every month. But Manjaro-32 community upload new ISO's in every 6 month. And provide only a DE-mate.

Calls itself "stable," but actually just holds Arch Linux repositories back for a week

Bad dependencies

This is similar to the mac0S experience in that you're not allowed to remove plank.

Weekly manual updates

Since it is rolling release, it needs updates nearly every week, which (though are checked for automatically) must be manually downloaded, confirmed and installed. That may annoy or scare off many new users.

No gfvs pre-installed

So no Trash (and possibly smartphone file system access via USB) support.

It's Archbuntu

Nothing newCON

There is nothing new in Manjaro compared to any other Arch based distribution.

Same cons that apply to Arch Linux

Since it is based on Arch Linux.

Redundant

It's just Arch Linux with an easier installer so there is no reason to use it.

Bad way of handling dependencies

Manjaro is based on Arch Linux. Arch Linux and its derivatives have a bad way of handling dependencies. To handle dependencies, it installs a whole another program which contains the required dependencies.


ولی به نظر من به قدری مزایای مانجارو زیاده که میشه از عیب هاش چشم پوشی کرد D;

و اینم ترجمه ی نظرات با هوش مصنوعی

مخزن ناپایدار Manjaro به آرامی با مخزن پایدار Arch همگام می شود
مخزن ناپایدار Manjaro با مخزن پایدار Arch همگام سازی می شود و اگر هر بسته ای جابجا شده باشد ، به حالت پایدار منتقل می شود.
Manjaro کمی به روزرسانی بسته را نسبت به Arch دریافت می کند.
کمی نفخ کرده
هنوز هم می تواند ناپایدار باشد
در اینجا جزئیات آن ذکر شده است.
نصب بسیار باگ دار است
در صورت انتخاب زبان نصب کننده غیر لاتین ، راهی آسان برای تغییر حالت از صفحه کلید محلی وجود ندارد.
توسعه بسیار کند برای سخت افزارهای 32 بیتی
انجمن ArchLinux-32 هر روز انجمن های خود را حفظ می کنند. آنها هر ماه ISO های جدید بارگذاری می کنند. اما انجمن Manjaro-32 هر 6 ماه ISO جدید را بارگذاری می کند. و فقط یک همسر DE تهیه کنید.
خود را "پایدار" می نامد ، اما در واقع مخازن Arch Linux را به مدت یک هفته نگه می دارد
وابستگی های بد
این شبیه تجربه mac0S است زیرا شما اجازه ندارید تخته را بردارید.
به روز رسانی هفتگی دستی
از آنجایی که در حال انتشار است ، تقریباً هر هفته به به روزرسانی هایی نیاز دارد که (اگرچه به طور خودکار بررسی نمی شوند) باید به صورت دستی بارگیری ، تأیید و نصب شوند. این ممکن است بسیاری از کاربران جدید را آزار دهد یا آنها را ترساند.
هیچ gfv از قبل نصب نشده است
بنابراین از Trash (و احتمالاً دسترسی به سیستم فایل تلفن های هوشمند از طریق USB) پشتیبانی نمی شود.
این Archbuntu است
هیچ چیز جدید
در Manjaro در مقایسه با سایر توزیع های مبتنی بر Arch چیز جدیدی وجود ندارد.
همان معایبی که برای Arch Linux اعمال می شود
از آنجا که مبتنی بر Arch Linux است.
زائد
این فقط Arch Linux است با یک نصب آسان تر ، بنابراین هیچ دلیلی برای استفاده از آن وجود ندارد.
روش بد مدیریت وابستگی ها
Manjaro مبتنی بر Arch Linux است. Arch Linux و مشتقات آن روش بدی در مدیریت وابستگی ها دارند. برای مدیریت وابستگی ها ، برنامه دیگری را نصب می کند که شامل وابستگی های مورد نیاز است.



نکته ی بسیار مهم در خصوص نظرات :

برخی از نظرات برای نسخه های قدیمی است و در نسخه های جدید بسیاری از مشکلات بر طرف شد اما ما تمام نظرات را با شما به اشتراک میگذاریم تا با سیستم عامل بیشتر آشنا شوید


خب امیدوارم این مقاله رو دوس داشته باشید

منتظر خوندن دیدگاهاتون هستم D;

مانجارولینوکستوزیعگنوجنگ توزیع ها
کانال تلگرامی tec experience مرجع بروز آخرین اخبار تکنولوژی ، دنیای آزاد و موزیک های برنامه نویسی ? @tecexpe
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید