ویرگول
ورودثبت نام
رضا قربانی
رضا قربانی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

درباره رویداد متاراد و این که گفته می‌شود قوه قضائیه و قوه مقننه حامی برگزاری نمایشگاه هستند

تصمیم نداشتم چیزی درباره رویداد «متاراد» بگویم. اساسا تصور می‌کنم حتی ضعیف‌ترین رویدادها هم اندکی تاثیر مثبت دارند و اگر از پول بیت‌المال استفاده ‌کنند و دقیقا بخش خصوصی برگزارکننده آن باشد حق دارند برگزار شوند حتی بی‌کیفیت؛ و قاعدتا ما هم حق داریم انتخاب کنیم. این که از شخصی و رویدادی و شرکتی بد بگوییم را نمی‌پسندم، ولی اگر جایی خطایی باشد که ممکن است تاثیر اشتباهی بگذارد باید درباره آن صحبت کرد.

جالب است که می‌بینم برخی می‌گویند رضا قربانی پشت رویداد متاراد است و از آن طرف هم برخی می‌گویند من چشم ندارم موفقیت بخش خصوصی را ببینم ؛) نه من پشت این رویداد هستم و نه از موفقیت کسی ناراحت می‌شوم. من انقدر دل بزرگی دارم که بدون این که تابحال یک بار شخص استوی را دیده باشم آماج انواع توهین‌ها و حمله‌های ناجوانمردانه بودم و ‌شنیدم که می‌گویند رضا قربانی حامی استوی است.! پاسخ این حرف‌های بی‌اساس را بارها داده‌ایم و حرف من از گذشته تا امروز تغییری نکرده است. می‌گویم ما حق نداریم به کسی تهمت بزنیم و تا وقتی گناه‌کاری کسی ثابت نشده نمی‌توانیم حتی به متهم بگوییم مجرم. کار ما تشکیل دادگاه نیست. ما در بهترین حالت می‌توانیم روشنگری کنیم و اجازه دهیم مردم خودشان انتخاب کنند.


علی‌ای‌حال درباره رویداد متاراد چند سوال دارم که متاسفانه هنوز جواب آن را نگرفته‌ام. برگزار کننده این رویداد یک شرکت خصوصی است به نام «مرکز کار ایران». این نام‌ها گمراه‌کننده هستند و این طور تداعی می‌شود که بخشی در حاکمیت و دولت به نام مرکز کار ایران وجود دارد و حالا آمده‌اند رویدادی برگزار کنند. نام‌های دیگری هم هست مثل خانه بلاکچین ایران و فوروم بلاکچین ایران و از این دست. اشکال این است که این نام‌ها گمراه‌کننده هستند. یک شرکت خصوصی حق دارد روی پای خودش بایستد و رویداد برگزار کند اما نباید باعث گمراهی شود. مثلا من در وب‌سایت و تبلیغات‌ این رویداد لوگوی قوه‌قضاییه، قوه مقننه، وزارت صمت و چند جای دیگر را دیدم و این طور تداعی می‌شود که این چند نهاد برگزارکننده یا حامی این رویداد هستند. البته بماند که اساسا با نفس ورود دستگاه‌های حاکمیتی برای برگزاری رویداد و حتی حامی بودن مبهم‌شان مسئله دارم و تا وقتی دقیقا روشن نشده نقش‌شان چیست به نظرم حضورشان فایده‌ای ندارد ولی با این حال وقتی از نام و لوگوی یک نهاد حاکمیتی مثل مجلس و قوه قضاییه استفاده می‌کنیم باید نامه مکتوب و رسمی داشته باشیم و ابعاد حمایت کامل مشخص باشد. من چنین نامه‌ای ندیدم.

این یک اشکال بزرگ بر برگزارکنندگان این رویداد است. خوب می‌دانیم که در دیوان‌سالاری حاکم بر ایران نمی‌توان استناد به مذاکرات شفاهی کرد و همه چیز باید رسمی و مکتوب باشد. اگر این چند نهاد تصمیم گرفته‌اند حامی رویداد بخش خصوصی باشند خوب است شرایط‌شان را هم به صورت عمومی برای حمایت از باقی رویدادها اعلام کنند. تا این لحظه هم در وب‌سایت‌ها و کانال‌های رسمی این نهادها ندیده‌ام حمایت‌شان از این نمایشگاه را اعلام کنند؛ ولی در تبلیغات این رویداد به شدت روی این موضوع تاکید می‌شود که ممکن است در جلب توجه برخی افراد تاثیرگذار باشد.

نکته دیگر هم اعلام شفاهی این موضوع است که بانک مرکزی در این نمایشگاه غرفه دارد و قرار است از رمزپول رونمایی کند. بماند که نفس حضور بانک مرکزی و حتی رونمایی از رمزپول هیچ ارزشی برای یک نمایشگاه بخش خصوصی نیست ولی اعلام همین موضوع وقتی بانک مرکزی چیزی را تایید نمی‌کند و اعلام بی‌اطلاعی می‌کند، محل اشکال است.

اشکالات دیگری هم هست که می‌گذرم و در پایان بگویم که نه مخالف برگزاری این رویداد هستم و نه حمایتی از این رویداد می‌کنم. شما حق دارید در هر رویدادی که صلاح می‌دانید شرکت کنید ولی با آگاهی و هوشیاری.

نظر شخصی من هم این است که دنیای رمزارزها در ایران امروز بیشتر از این که به شو‌آف و نمایشگاه و فعالیت‌های این چنینی نیاز داشته باشد محتاج تعامل و گفت‌وگوی سازنده و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و در نهایت تنظیم‌گری هوشمند است. با رویداد و نمایشگاه نمی‌توان منشا تاثیر در تنظیم‌گری شد. سال گذشته هم یک رسانه بزرگ ادعاهای دروغی کرده بود که با ورود به موقع نهادهای امنیتی رویداد لغود شد. چنین اشتباهاتی به همه اکوسیستم ضربه می‌زند و ما در نهایت تاوان اشتباهات دیگران را می‌پردازیم.

قوه مقننهبانک مرکزیرمزارزرمزارزشمتاورس
کارآفرین و فعال اقتصادی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید