ویرگول
ورودثبت نام
رضا قربانی
رضا قربانی
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

یادی از همایش هشتم بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت


فایل‌هایم را مرتب می‌کردم؛ این صفحه‌ از گزارشِ هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداختِ سال ۱۳۹۷ را دیدم. رفتم به آن سال‌های نه چندان دور. شعار اصلی رویداد «انقلاب بلاکچین» بود. آن زمان خوشحال از این که محور مهم‌ترین رویداد حاکمیتی فناوری‌های مالی ایران «بلاکچین» است.

اگر به گذشته برگردم در انتخاب واژه «انقلاب» دقت بیشتری می‌کنم. این واژه‌ها ترسناک هستند و تجربه نشان داده تندروی‌ مانع توسعه اکوسیستم بلاکچین در ایران شده. آن زمان در رویداد تمام قد از اکوسیستم بلاکچین ایران دفاع کردم و هنوز هم دفاع می‌کنم؛ ولی معتقدم راه زیادی در پیش داریم.

هنوز یادم نرفته مدیر ارشدی را که با پوزخند به من گفت سال بعد بیایید ببینیم، حتی یک کسب‌وکار بلاکچینی هم نداریم! سال بعد به دلیل کرونا رویداد برگزار نشد ولی در سال‌های بعد از آن کسب‌وکارهای زیادی در ایران خلق شد. اواخر سال گذشته رویداد نهم برگزار شد؛ با حضور پررنگ رمزارزی‌ها.

بهمن ۹۷ همتی رئیس‌کل بانک مرکزی بود و یک تنه مخالف جدی بلاکچین و رمزارزها؛ تا جایی که توانست مانع از توسعه اکوسیستم شد. از آن طرف جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و هرچقدر که از توسعه این اکوسیستم حمایت کرد راه به جایی نبرد.

یادم هست ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بود و در آن همایش در سالن اصلی میزبان حکیمی در یک صندلی داغ بودم. چه رویدادی بود. چقدر سخنران خارجی در رویداد داشتیم. از پائولو سیرونی بگیر تا برت کینگ.

حتی فرصتی فراهم شد که مهدی عبادی از انجمن فین‌تک و سهیل نیکزاد از انجمن بلاکچین در بهترین بخش همایش خواسته‌هایشان را بگویند.

میزگردی هم برگزار شد با عنوان چرا انقلاب؟ چرا بلاکچین؟ که خیلی پرتنش شد. یادم هست یکی از مدیران دولتی فناوری مالی وسط بحث ناگهان رو کرد به من و گفت شما طرفدار فلان شرکت هستید! خنده‌ام گرفت و گفتم مگر فلان شرکت تیم فوتبال است که من طرفدارش باشم!

خواننده اختتامیه پرواز همای بود و انتشارات راه پرداخت در این رویداد برای کتاب «فین‌تک به زبان ساده» تندیس دکتر نوربخش را گرفت. در زمان اهدای جایزه در سالن نبودم و مینا والی که رفت جایزه را بگیرد من و رسول مشغول جمع کردن غرفه‌ راه پرداخت از نمایشگاه بودیم.

اواخر آذر امسال قرار است دهمین دوره رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شود. افتخار دارم یکی از اعضای هیئت علمی رویدادم و قرار شده مقاله‌ای در زمینه دیفای بنویسم.

یا حق.

بانکداری الکترونیک
کارآفرین و فعال اقتصادی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید