ویرگول
ورودثبت نام
مهدی بیات | Mehdi Bayat
مهدی بیات | Mehdi Bayat
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

چگونه در توییتر رشد کنیم؟

درمورد این موضوع خاص حداقل من نه دوره ایی دیدم نه تو ویرگول هرچی سرچ کردم کسی چیزی نوشته بود بیشتر اینجا ملت از همدیگه کپی کرده بودن درمورد تاریخجه توییتر که بیشتر برای سوالی که دنبالش بودم وقت تلف کردن بود.

درمورد یوتیوب و اینستاگرام به زبان فارسی کلی مطلب و دوره برای رشد کردن اکانت وجود داره ولی درمورد توییتر نه! کسایی هم که موفق هستند و فالوور بالایی دارند و تاثیر گذارند مسیر خودشون رو نمیگن منم تصمیم گرفتم برم یودمی و یه کورس درمورد مارکتینگ توییتر بگذرونم و بشم اولین نفری که به زبان فارسی درمورد این موضوع صحبت کرده.

اگه دوست داشتی مقاله رشد اینستاگرامی که نوشتم رو بخون حتما به دردت میخوره کافیه اینجا کلیک کنی.



قدم اول: ثبت نام


این فرایند اصلا پیچیده ایی نیست مثل هر سوشال مدیایی که ثبت نام کردین تو فرم ثبت نامش مشخصات شماره و اسم و رمز رو وارد میکنید و علاقه مندی هاتون رو تیک میزنید و ثبت نام می کنید.

قدم دوم: نام کاربری مناسب

بعد از ثبت نام وقتی وارد توییتر بشید می بینید که اسمتون به همون شکلی که خواستید نوشته شده ولی یک آیدی زشت با کلی عدد و رقم هست که باید تغییرش بدین اگر با دستکتاپ وارد توییتر شدید این مسیر رو پیش برید:

more - privacy and security - Your account - Account information

و یوزنیم مناسب خودتون رو انتخاب کنید تو مقاله قبلی راه انتخاب نام کاربری مناسب رو بهتون گفتم من از آیدی :itsmehdibayat استفاده می کنم هم اینکه یوزرنیم مهدی بیات رو گرفته بودن هم اینکه با آیدی بقیه اکانت هام مثل اینستاگرامم یکی باشه.

قدم سوم: چه کسی رو فالو کنم؟


وقتی اکانتت رو تازه راه انداختی نه فالووری داری نه فالووینگ تنها چیزی که باید بدونی اینکه چه محوری دوست داری توییت هات داشته باشه مثلا من علاقه شخصیم به روانشناسی بالینی هستش و دوست دارم توییت هام محوریتش به این سمت باشه کافیه در قسمت سرچ بنویسم روانشناسی چندین اکانت برام میاره و یا مینویسم clinical psychology و اکانت هایی که مناسب علاقه من هست رو فالو میکنم.

نکته مهم: از فالو کردن اکانت های بیزنسی اجتناب کنید و تا میتوانید اکانت های شخصی رو فالو کنید و مطمئن باشید که این اکانت توسط خود این افراد مدیریت می شوند.

قدم چهارم: چجوری عکس پروفایل مناسبی داشته باشم؟

کافیه وارد سایت پینترست یا اپلیکیشنش بشی و سرچ کنی profile photography و ایده عکاسی رو یادبگیری و به این شکل عکس بگیری و آپلود کنی.

برای هدر اگه اکانتی که ساختی حرف های مودیت رو میزنی میتونه عکس خودت باشه اگه یک اکانت زدی برای پرسونال برند خودت در زمینه خاصی هست دو راه هست:

  • از تصاویر مرتبط با کارت استفاده کنی: مثلا در زمینه مالی اکانت توئیتر ساختی هدرت میتونه عکس قلک باشه یا سکه ایی ی چیزی.
  • از بنر طراحی شده استفاده کنی که هم تورو توصیف کنه هم تخصصت رو.

قدم پنجم: نوشتن بیو مناسب

واقعیت این هم باید از افراد برجسته زمینه خودت الگو بگیری مثلا طرف نوشته ژرنالیست مستقل و برنده جشنواره فلان بمان یا مثلا ورزشکار نوشته Fitness Trainer و عضو تیم ملی و ... .

ممکنه بگی خب من الان شخص خاصی نیستم و افتخار خاصی هم ندارم الان چیکار کنم ؟ میتونی رو بیوت بنویسی اینجا نکاتی رو میگم که باهاش میتونی از مبتدی تا یک حرفه ایی موفقیت مالی داشته باشی یا بدن خوبی داشته باشی یا هرچیزی که خودت بهتر میدونی.

تو جمله بالا ی نکته هست که غیر مستقیم گفتی حرفه ایی هستی و دیگران رو میخوای رشد بدی و این خودش تاثیرشو میذاره.

قدم ششم: انواع توییت


توییت کلی (General Tweet):

همان توییت معمولی هست که اگر با نسخه وب یا گوشی باشید خیلی تو چشمم هست و میتونی توییت کنی و روی صفحه پروفایلت میاد.

منشن توییت (mention Tweet):

مثب توییت معمولی هست فقط تفاوتش در اینه که توییت رو مینویسی ولی در متن توییت شخصی رو منشن میکنی به این شکل :

@ + ID

پاسخ (reply):

وقتی پایین توییت دیگران کامنت میذاری میشه پاسخ توییت و در پروفایلت در قسمت ریپلای هات میاد

ریتوییت (retweet):

اینو واسه این ایجاد کردن که اگه از توییتی خوشت اومد از این خز بازی ها دست برداری و توییت کسیو کپی نکنی و تو اکانت خودت ریتوییتش کنی یا میتونی رو توییت دیگران با ریتوییت یک نکته ایی رو اضافه کنی یا نقد کنی تقریبا در این حالت مثل ریپلای میمونه.

قدم هفتم: درباره چی توییت کنم؟


شاید با خودت بگی من شاید اونقدر ذهن خلاقی ندارم که بدونم چی بنویسم یا علمم اونقدر کامل نیست که چیزای خفنی توییت کنم میخوام 9 تا استراتژی تو این مقاله بهت بگم تا این مسیر رو برات آسون ترش کنم.

  • تاثیر پذیری از افراد اینفلوئنسر: میتونی از توییت هایی که میزنن از گیف و عکسایی که استفاده می کنن که بازخورد خوبی داشته استفاده کنی الگو بگیری و توییت کنی.
  • توییت آماری: میتونی تو گوگل در مورد صنعت و زمینه خودت آماری سرچ کنی و اون مطلب رو توییت کنی و نظر بقیه رو راجبش بدونی مثلا بنویسی 20 درصد مردم دچار اختلال شخصیتی هستند در آمریکا و به سمت تراپیست نمیرن نظر شما چیه ؟
  • سوال بپرسید: درمورد زمینه فعالیتی که داری سعی کن سوالات درست و مناسب بپرسی تا بتونی تعامل بهتری داشته باشی.
  • مقالات: اگه تو ویرگول یا سایت شخصیتون پستاتون رو توییت کنید و یک خلاصه ایی ازش توییت کنید یا اگر پستی در سایتی دیدین دری وریه یا خوشتون اومد میتونین لینک کنید و توییت درموردش بزنید
  • یک لطف کنید: اگر تو زمینه طراحی هستی اگر تو زمینه ورزشی هستید میتونید بگید هرکی زیر این توییت ریپلای کنه عکس پروفایلشو میکشم یا برنامه ورزشی بهش میدم یا ... .
  • پیشنهاد کنید: اگه کتابی خوندین یا اگه کورس و دوره ایی دیدید که بنظرتون مفید بوده با یک توییت به بقیه هم پیشنهادش کنید.

قدم هشتم: چگونه در توییتر فالوور بگیریم؟

تکنیک فالو: توییت هایی که زمینه کاریتون هست رو برید لایک هاش رو ببینید اون آدمایی که لایک کردن حتما علاقه ایی به اون موضوع داشتن و میتونین فالوشون کنید.

تکنیک کامنت: در همان توییت های مرتبط میتونید افرادی که کامنت گذاشتن رو ببینید و براشون ریپلای کنید.

توییت در زمان مناسب: این موضوع کاملا فرهنگی هست اما میانگین بیشترین تایم چک کردن توییتر 9 صبح هست ولی تو ایران فکر می کنم 9 شب باید باشه.

قدم نهم: پین توییت

واقعیت شما باید توییتی رو پین کنید که یا محصولی یا خدماتی از شما رو معرفی میکنه یا خودتون رو معرفی میکنه یا کانال پادکست و یوتیوبت رو معرفی میکنه.

قدم دهم: چجوری مخاطب هدف پیدا کنیم؟


کافیه برای آدم های زمینه ایی که میخوای رو پیدا کنی بیای در قسمت سرچ توییتر بنویسی "نیاز دارم به برنامه نویس" بعد کسایی که این توییت رو زدن رو پیدا میکنی و واسشون ریپلای میکنی اگر برنامه نویس باشی.

قدم یازدهم: جذب اکانت های با فالوور بالا

واقعیت جذب این اکانت ها به دلیل اینکه فالوور بالا دارند باعث میشه توییت های شما بیشتر دیده بشه وبیاد تو تایم لاین در اولین گام برای جذب این اکانت ها باید لیستی از این نام کاربری هایی که بالای 5000 فالوور تهیه کنید.

این کار را در اکسل انجام دهید و ستون هایی با این نام ایجاد کنید

  • دسته بندی: این اکانت بزرگ در چه دسته ایی از حیطه کاری شما قرار میگیره؟
  • لینک: لینک اکانت یا آیدیش رو بنویسید.
  • تعداد فالوور
  • زاویه ارزش: یعنی نقطه ایی که میشه به اون فرد نفوذ کرد مثلا تعریف از توییتش یا نقدش یا هرچیزی
  • یادداشت: توضیحی درمورد روش نفوذ رو میتونی اینجا بدی
    دایرکت مسیج: سعی کنید با این فرد ارتباط بگیرید و باهاش صحبت کنید.
  • ریپلای: سعی کنید با ریپلای با کیفیت ارتباط برقرار کنید.
  • نتیجه: در این ستون بنویسید که چه اتفاقی افتاد بعد این مراحل؟ فالو کرد یا نه

قدم دوازدهم: فعالیت روزمره داشته باشید


هر روز که وارد توییتر میشوید حداقل یک ریپلای کنید در این موضوع اصلا تعداد مهم نیست بلکه کم ریپلای کنید اما با کیفیت ریپلای کنید.

نکته پایانی

اکانت هایی که فالوور بالایی دارند رو توییت کنید و بگید این اکانت ها رو فالو کنید چون مثلا توسعه فردی میدن یا سیگنال ترید خفن میده و این حرفا که توجه اون افراد هم جذب کنید و براتون ریپلای کنند و باعث بشن باز شما تو تایم لاین قرار بگیرید.

حرف آخر

واقعیت فکر میکنم درمورد این موضوع مقاله ایی تقریبا به این شکل وجود نداره امیدوارم براتون مفید واقع بشه و بتونید قدم به قدمی که گفتم رو پیش برید و به اون خروجی که میخواید برسید.

من شکل ویرگولام گام به گامی هست چون خودم از مدل step by step بهترین خروجی رو می گیرم و بهتر میفهممش و سعی می کنم چیزایی که یاد میگیرم به شکل مختلف براتون طبقه بندیش کنم و به شکل گام به گام در بیارمش.

توییترتوییتدیجیتال مارکتینگمارکتینگاینفلوئنسر
مدیریت مالی و ماینر مدیریت بازرگانی در دانشگاه تهران خوندم و مدارک مختلف در زمینه دیتاساینس و تحلیل مالی از کورسرا و یودمی دارم.سعی میکنم چیزایی که میشه در قالب متن یاد داد رو بگم بهتون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید