به احتمال خیلی زیاد، شما هم برای داشتن کیفیت بالاتر در تولید محتوا و یا ضبط آثار خود به دنبال خرید یک میکروفون هستید یا همکاران و دوستان خودتون رو دیدین که از میکروفون های مختلف استفاده میکنند و شاید به نتیجه مطلوبی نرسیده ان !
خیلی مشاهده شده که میکروفون یقه ای تهیه میکنند و بعد در ویدئو مجبورن میکروفون رو بیارن و به دهان خودشون نزدیک کنن و در دست نگهداری کنن که تصویر جالبی از ویدئو در نمیاد.
در این مقاله تلاش میکنم دانش شناخت ابزار میکروفون رو در اختیارتون قرار بدم تا نسبت به شناخت اون آگاهی داشته باشید و خرید خوبی داشته باشید تا مثل خیلی از لوازم های دیگه که یک بار مصرف میشن، بعد یه مدت کنار گذاشته نشه.
اولین سوالی که باید از خودتون بپرسید و شرایطش رو بررسی کنید، محل ضبط ! بله این خیلی مهمه ! حالا چرا ؟
عوامل محیط مثل نویز زمینه ، شرایط آکوستیکی بشدت روی انتخاب ما تاثیرگذار !
سوال بعدی که باید بهش فکر کنید اینکه قرار محتوا رو با چه تجهیزی رکورد کنم ! درست که از لحاظ ارتباطی میکروفون ها قابلیت اتصال به اکثر تجهیزات ضبط رو دارن، ولی مهم اینکه برای چه تجهیزی طراحی شدن. اگر بخوایم عمیق تر و علمی تر دنبال کنیم، ولتاژ خروجی میکروفون و جک اتصال اون به رکوردر، دوربین یا کارت صدا یا هر تجهیز دیگه ای در انتخاب خوب ما نقش داره !
سوال بعدی که باید بهش پاسخ بدیم بحث هزینه است ! قطعا قانون هرچقدر پول بدی همون قدر آش میخوری اینجا هم مطرحه. با توجه به محدودیت واردات و انحصار بازار چین در ایران حق انتخاب های زیادی نداریم. با این حال سعی میکنیم با این مقاله انتخاب بهتری داشته باشیم.
حال با دونستن این سه گام قرار با دانش شناخت مشخصات فنی و انواع میکروفون های تولید محتوا آشنا بشیم
قبل از دونستن اطلاعات فنی میکروفون ها، با اشکال و انواع مختلف اونا آشنا بشیم.
میکروفون های گان و مینی گان در صنعت سینما بیشتری کاربرد را دارا می باشد. دارای پترن دریافت تک جهتی می باشد و نشان گیری هدف میتوان صدای آن را با بالاترین کیفیت از فاصله های بیشتری نسبت به سایر میکروفون ها برداشت کرد.
این میکروفون ها عموما به دلیل کیفیت و حساسیت بالا در فضا های استودیو ها مورد استفاده قرار میگیرد.
نام دیگر میکروفون های خازنی در بازار کندانسر میکروفون یا استاتیک میکروفون نیز می باشد.
condenser mic
static mic
میکروفون های خازنی دیافراگم کوچک، به دلیل سایز کوچک دیافراگم آنها دارای حساسیت بالاتری نسبت به میکروفون دیافراگم بزرگ می باشد. عموما در رکورد استریو از ساز ها و اجرا های زنده مورد استفاده قرار می گیرد.
میکروفون های داینامیک عموما در اجرا های زنده مورد استفاده قرار می گیرید، حساسیت و پاسخ فرکانسی محدودتری نسبت به میکروفون های کندانسر دارند اما دارای مقاومت بالای مکانیکی و قیمت مناسبتری نسبت به آنها می باشند.
"لازم به ذکر است میکروفن ها را از روی ظاهر شناسایی نکنید، زیرا شرکت های سازنده در بدنه های مختلف از تکنولوژی های متفاوت استفاده میکنند"
میکروفون های یقه ای در استودیو ها تصویر مورد استفاده قرار میگیرد. بطور کلی دارای حساسیت خوب، دریافت 360 درجه و سایز های کوچک می باشند.
میکروفون ها در مشخصه جهتی دریافت صدا بطور کلی به سه دسته تقسیم می شوند.
1) تمام جهتی (Omnidirectional)
2) دو جهتی (Bidirectional)
3) تک جهتی (Cardioid)
میکروفون های یقه ای همگی از نوع تمام جهتی هستند و برای محیط های پر سر و صدا مناسب نیستن ، از طرفی چون به منبع صدا نزدیک هستند می توان با گین پایینتر (ضریب تقویت کمتر) مورد استفاده قرار گیرند.
میکروفون های دو جهتی نیز عموما در فضای استودیو ها و لوکیشن هایی کاربرد دارد که قرار است مصاحبه دو نفر که رو به روی یکدیگر نشسته اند ضبط با پخش شوند. میکروفون های تک جهتی که خود به سه دسته تقسیم میشن بیشترین قدرت مانور رو به شما برای انتخاب هدف در فضا های مختلف رو میدن که در ادامه بیشتر ازش می نویسم.
اگر بطور خلاصه بخوایم بگیم مهمترین مشخصه های تاثیر گذار در میکروفون ها، نمودار پاسخ فرکانسی اوناست!
نمودار پاسخ فرکانسی میکروفون اطلاعات دقیقی از محدوده دریافت فرکانسی و حساسیت دیافراگم اون میکروفون رو نسبت به فرکانس مورد نظر به ما نشون میده. بصورت ساده تر بخوام عنوان کنم، گوش انسانی رو در نظر بگیرید که در مجاورت یک منبع صدا قرار داره ، اینکه چه محدوده فرکانسی رو میشنوه و با چه حساسیتی یک نمودار میشه ازش رسم کرد و اسم اون نمودار همین پاسخ فرکانسی میکروفونه.
حساسیت میکروفون، ولتاژی را که یک میکروفون تولید می کند ، بیان می کند. واحد اون (dbv) و بیانگر کارایی میکروفون می باشد. حساسیت، بر کیفیت صوتی میکروفون تاثیری ندارد، اما کیفیت کلی ضبط صدا را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچه مقدار ولتاژ خروجی میکروفون نسبت به یک منبع صدای ثابت کمتر باشد، حساسیت آن نیز کمتر است. میکروفون های استودیویی (خازنی) و ریبونی دارای حساسیت بالاتری نسبت به میکروفون های داینامیک می باشند.
نسبت سیگنال به نویز میکروفون:
نسبت سیگنال به نویز (S/N)، اختلاف بین تراز سیگنال و تراز نویز داخلی در یک قطعه الکترونیکی است. در مورد میکروفون ها، S/N در واقع یک نسبت نیست، بلکه اختلاف بین سطح فشار صدا و نویز داخلی است.
برای مثال، اگر SPL میکروفون 94db و میزان نویز داخلی آن 30db - باشد، نسبت سیگنال به نویز آن 64db است. هرچه S/N بیشتر باشد، سیگنال نویز کمتری خواهد داشت. برای S/N، مقادیر 64db قابل قبول، 74db خوب و 84db به بالا، عالی است.