ویرگول
ورودثبت نام
مهربانی
مهربانی
خواندن ۶ دقیقه·۴ ماه پیش

چهارچوب توسعه توازن فردی 10F - مقدمه

مقدمه

مدت ها بود می‌خواستم نوشتن رو شروع کنم اما به دلایل مختلف اون رو به تعویق می‌انداختم. از جمله اهدافی که برای امسال یعنی سال ۱۴۰۲ برای خودم نوشته بودم شروع به نوشتن در فضای مجازی و ارتقای مهارت نوشتن همچنین اشتراک مطالبی که بهش علاقمندم و در موردش کمی می‌دونم با دیگران و در معرض دید دیگران قرار گرفتن آموخته هام برای گرفتن فیدبک و یادگیری از دیگران در مورد اونها بود.

خلاصه به این داشتم فکر می‌کردم که از کجا شروع کنم و با چه مطلبی این کار رو آغاز کنم ، با توجه به اینکه یکی از مباحثی که من به اون علاقه مندم ، مباحث مربوط به کسب و کار و توسعه فردی است و همچنین زمان پایان سال و برنامه ریزی برای سال بعد هم درگیر این جور مباحث بودم ، تصمیم گرفتم شروع این کار رو هم با مباحث مربوط به توسعه فردی و برنامه ریزی باشه . مورد بعدی این بودش که حالا بین تمامی این مباحث و دایره وسیعی که هست کدام موضوع را برای این کار انتخاب کنم . چندین سال پیش که با پادکست ۱۰ صبح آشنا شدم (دوستانی که به مباحث استارتاپی و کسب و کار علاقه‌مندند احتمالاً پادکست ۱۰ صبح رو می‌شناسند و می‌دونن که موضوعاتش چقدر جالب و متنوع بود) مهمان یکی از قسمت‌های پادکست ۱۰ صبح آقای دکتر محمدرضا نظری بودن ( پیشنهاد می‌کنم حتماً اون دو قسمت پادکست ۱۰ صبح رو گوش بدید ، اینم لینک قسمت اولش هست. ) اونجا راجع به چهارچوبی صحبت شد برای توسعه فردی به اسم 10F .

بعد از اینکه اونجا از ایشون راجع به این چهارچوب کمی شنیدم داخل اینترنت جستجو کردم اما خیلی مطلب در این خصوص و به خصوص مطلب فارسی پیدا نکردم. همینطور اون زمان دانشجوی سازمان مدیریت صنعتی رشته MBA بودم و بین کلاس‌ها وقتی با دوستان صحبت می‌کردم اون‌ها هم خیلی با این چهارچوب آشنا نبودن ، تا اینکه صحبت به آقای دکتر نظری رسید با همکلاسی ها ، یکی از همکلاسی‌ها به نام آقای خداوردی ایشون رو می‌شناختند و از دوران دبیرستان آقای دکتر نظری معلم ایشون بودن و اون موقع هم ازشون مشورت میگرفتن برای کسب وکارشون ، بیشتر جالب شد برام پیگیری ایشون . دیگه خلاصه سرتون نخوام درد بیارم به دلیل شخصیت بسیار جذاب دکتر نظری داشتن و نوع نگرشی که داشتن ، ایشون رو در اینستاگرام دنبال می‌کردم و پیگیر مطالب و صحبت هاشون بودم. متوجه شدم دکتر نظری کارگاه سه روزه‌ای که یک روز اون راجع به 10F هست رو دارن برگزار می‌کنن. منم ثبت نام کردم با دوتا از دوستان دیگه و این مطالبی که در ادامه پست هایی که در مورد 10F هست به شما عرض می‌کنم برگرفته از اون دوره یک روزه 10F که دکتر نظری برگزار کردن هستش و خوشحالم که تونستم شاگردی ایشون رو در این دوره انجام بدم.

سعی می‌کنم هر آنچه که متوجه شدم سر کلاس رو با شما به اشتراک بگذارم ، بلکه به فهم مطالب برای خودم کمک کنه و امیدوارم به درد شما بخوره و شما هم بتونید استفاده کنید ازش.

خوشحال میشم اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه بکارگیری این چهارچوب دارید با من و بقیه به اشتراک بذارید و همینطور در بخش های مختلف پست‌هایی که می‌ذارم اگر فکر می‌کنید مطلبی کمک می‌کنه برای فهم بهتره اون موضوع ، یا اگر نقدی به اون مسئله دارید باهامون به اشتراک بذارید تا بقیه هم استفاده کنند.

دوره توسعه توازن فردی 10F

پژوهش سنگینی در موسسه تعالی انجام شد توسط گروهی که دائما دنبال تعالی سازمان ها بودند . حدود سال 2002-2003 تحقیقی و جریانی شکل گرفت برای تاثیر توسعه بر سعادت بشری ، توسعه انسان و انسان توسعه یافته. از این پژوهش ها به مدل هایی مثل :

  • ارزیابی ۳۶۰ ، ۵۴۰ ، ۷۲۰
  • سال ۲۰۰۸ ⬅️ مدل ۱۴ تایی
  • ۲ سال دیگر ⬅️ مدل ۱۲ تایی
جنبه های مختلف موفقیت
جنبه های مختلف موفقیت

تا اینکه سال ۲۰۱۲ ⬅️ 10F را معرفی کردند.

۱۰ اف برگرفته از ابتدای ۱۰ کلمه است که با F شروع می شود و این کلمات شامل آنچه که در تصویر زیر می بینید می شود :

اجزای چهارچوب  10F
اجزای چهارچوب 10F


دیوید مک ، یکی از اعضایی که خودشان 10F را درست کردند خودش ماتریالیسم است گفته بود من خیلی دوست داشتم F، ایمان (Faith) نبود اما نمی‌شد.

این دوره چندين بار در شرکت های اروپایی غربی تست شد و بعدا به عنوان مدل توسعه توازن فردی معرفی شد. استاندارد دوره به این شکل است که باید فرد شرکت کننده ۱۰ روز در اختیار منتور 10F باشد. همراه استاد باید یک خود ارزیابی داشته باشیم و بردی را که یک ۱۰ ضلعی است در آن باید از ۰ تا ۱۰۰ نمره دهیم و در هر محور جایگاه خود را مشخص کنیم و بعد باید صحت سنجی کنیم که این ارزیابی صحیح است یا نه و در نهایت بعد از ارزیابی صحیح به یک برنامه توسعه فردی که نیازمند تاکتیک و استراتژی است برسیم.

۲ استراتژی یا تکنیک می‌توانیم اتخاذ کنیم، نقطه ضعف ها را بهبود دهیم و آنهایی که قوی هستیم را رها کنیم و یا نقطه ضعف ها و را در فرصت کم نمی‌توانیم کاری کنیم و رها کنیم و نقاط قوت را قوی و ممتاز کنیم. درست اینست که ما ازش نتیجه بگیریم.

الگوی 10F اینگونه طراحی شده است که ورودی های متنوعی می‌دهد برای مخاطب، مخاطب وظیفه دارد در کنار انبوهی از دانسته ها، دانش ها و الگو، الگوی خودش را بسازد و به ظرفیت های خودش برسد و ما تمام تلاشمان این است برسیم به آنچه در وجود خودمان است و هیچ کست قرار نیست بشود دیگری.

توسعه یافتگی یعنی رسیدن به حداکثر ظرفیت هایی که در یک انسان است که برای هر دو نفری یکی نیست ولی مهمترین چیزی که وجود دارد این است که انسان قبل از هر کسی با خودش به توافق رسیده باشد چون رضایت و آرامش همه ناشی از رسیدن به یک انطباق است. حال سوال پیش می آید که انطباق چیست؟ « منظور این است که به آن چیزی که حس می‌کردی می‌خواهی برسی رسیدی و این برایمان آرامش می‌آورد. »

فریدون مشیری میگه:

"ای دل به کمال عشق آراستمت وز هرچه به غیر پیراستمت
یک عمر اگر سوختم و کاستمت امروز چنان شدی که می‌خواستمت"

ممکن است آن روز که به این آرامش برسیم حتی فقیر باشیم ولی مهم آرامش است.

عرفان نظر آهاری یک شعر دارد که گفت گوی ۲ تاک (درخت انگور) کوچک و بزرگ با هم است، درخت کوچک غصه دار است، تاک بزرگ به درخت کوچک تر می‌گوید:

بزرگ: اَر چه غمگینی؟
کوچک: از سکون، آهوی دشت ببین چه می‌پوید، پرندگان ببین چه خوب می‌جویند
بزرگ: ما نیز می‌دویم
کوچک: چگونه؟
بزرگ: دویدن ما در خویشتن است، از غورگی تا مویزی (ما تو رسیدن می‌دویم، ما به مسیر فکر نمی‌کنیم.)
کوچک: دویدم و دویدم، تا رسیدم، رسیدم
بزرگ: نرسیده‌ای، در میانه‌ی راهی
کوچک: ارچه؟
بزرگ: کنون باید ببخشی تا برسی
کوچک: و بخشیدم و بخشیدم، تمام شد، شدم آن تاک عریان که بودم، آمدم چیزی بگویم باد آمد و گفت خدایت سلام رساند و گفت مبارکت باد این شولای عریانی، این هیچ کجا و آن هیچ کجا
(شولای عریانی یعنی رسیدن به مقامی که رها هستی ، به مفهوم اینکه در مسیری که می‌خواستم می‌دانستم ، اسیر نبودن و نه عاطفه نداشتن)

در پست های بعدی به هرکدام از این F ها بیشتر می پردازیم و نکاتی رو راجع به اون میگیم.

توسعه فردی10fکسب و کاربرنامه ریزی
علاقه مند به مباحث مربوط به کسب و کار، توسعه فردی، هنر و رسانه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید