محراب صیاد جوینده
محراب صیاد جوینده
خواندن ۹ دقیقه·۴ سال پیش

انواع برش (کات) ها در تدوین

ابتدا برای معرفی کات ها باید یاد بگیریم که خودِ تدوین چیست و با بودن یا نبودن تدوین در فیلم ها چه اتفاقاتی در اون ها رخ میده.. پس بی معطلی شروع کنیم.. :

تدوین فیلم (انگلیسی: Film editing‎) یکی از مراحل آخر فیلم‌سازی است که در پس‌تولید فیلم انجام می‌شود و طی آن از انتخاب و پیوند نماهای موجود در فیلم خام (footage) و تبدیل آن‌ها به سکانس برای رسیدن به فیلم نهایی بهره گرفته می‌شود. در دنیای فیلم «تدوین» همان نقش ذهن را در واقعیت به عهده دارد؛ بدین معنی که آنچه پنهان است، آشکار می‌کند و آنچه آشکار است اما نیازی به دیدن آن نیست، پنهان؛ یعنی انتخابِ بهترین تصویر برای دیدن. این مرحله شامل گزینش نماها و اندازه آنها، ردیف کردن نماها، صحنه‌ها و سکانس‌ها پشت سر هم، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آن‌ها و در نهایت در هم آمیختن و هم‌گاه کردن صدای نهایی با تصویر است. این کارها به وسیله، استفاده از فیلم نامه دکوپاژ شده، قوانین و اصول فیلم‌سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین‌گر، انجام می‌شود. اگرچه به این مرحله، مونتاژ و ادیت هم گفته می‌شود، اما تدوین وجه هنری این مرحله است و مونتاژ و ادیت بیشتر به معنی استفاده از ابزار است.
تدوین در سینما معمولاً بر عهدهٔ فردی که فیلمساز نباشد است، اما گاه فیلمساز بجای تدوینگر کار انجام می دهد. ازان مؤلفی همچون کوروساوا و بهرام بیضایی و برادران کوئن خود تدوین فیلم‌هاشان را برعهده داشته‌اند.

آکیرو کوروساوا
آکیرو کوروساوا
بهرام بیضایی
بهرام بیضایی
برادران کوئن
برادران کوئن

امروزه با پیشرفت‌هایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده، کار تدوین گر، انعطاف، سرعت، دقت و سهولت بیشتری یافته‌است.
با تدوین می‌توان روایتی را به صورت مداوم و سیال بیان کرد. تدوین زمان و مکان را فشرده می‌کند، عناصر متفاوت و پراکنده را مورد تأکید قرار می‌دهد و کنار هم می‌گذارد و آن‌ها را چنان مرتب می‌کند که الگوهای معنایی خاصی ایجاد کنند. تدوین در ضمن، به نوعی واکنش تماشاگران را، شکل می‌دهد. برای مثال ارائه یک رشته نماهای کوتاه که به سرعت به یکدیگر برش می‌خورند، می‌تواند حس هیجان، حادثه و انتظار را در تماشاگر ایجاد کند، در حالی که نماهای طولانی آرامش بخش هستند، بر عنصر دراماتیک صحنه تأکید دارند و تماشاگر را با شخصیت‌ها فیلم بیشتر درگیر می‌کنند. شیوه تلفیق صدا و تصویر هم، تأثیر بسیار مهمی بر تماشاگر دارد. برای مثال قابل شنیدن بودن یا نبودن گفت و گوها، ارائه موسیقی در لحظه‌ای خاص از فیلم، بالا و پایین شدن حجم صداها، به گوش رسیدن صدای محیط و... همه و همه معنای خاصی می‌آفرینند و احساسات تماشاگر را به سمتی هدایت می‌کنند.



با این اوصاف می توانیم کارمان را با اولین نوع کات شروع کنیم: ? ? ? ? ?


  • کات بر روی حرکت
    cutting on action

این نوع کات مانند دیگر کات های معمولی است با این تفاوت که تدوینگر در حین حرکات کات می زند.
مثال: فیلم ماتریکس ۱ [ درگیری در فرودگاه]

https://www.aparat.com/v/Oy4pf



  • کات مقطع Cut away
    این نوع کات برای ایجاد تنش یا افزایش بار دراماتیک داستان به کار میره.
    مثال: دوئل ۳ نفره در فیلم خوب، بد، زشت
https://www.aparat.com/v/TwyDK



  • تدوین یا کات موازی
    Cross cut
    این تدوین برای تدوین دو یا چندین سکانس که در مکان های مختلف اما در یک زمان اتفاق می افتند به کار میره.
https://www.aparat.com/v/NcSBP



  • پرش به جلو
    Jump cut
    همان طور که از اسمش پیداست برای پرش از زمانی به زمان آینده ست.
https://www.aparat.com/v/oKqG6



  • کات تطابقی
    Match cut
    معمولا برای نشان دادن گذشت زمان از دیزالو (dissolve) استفاده میشه اما بعضی اوقات هست که کارگردان صحنه هایی شبیه به هم تدارک می بینه و برای گذشت زمان به جای استفاده از دیزالو از کات تطابقی استفاده میکنه.
    بهترین مثال برای این کات، مثال گذشت سالیان دراز در ۲۰۰۱: اودیسه فضایی است، سفر لورنس به عربستان نیز از دیگر مثال های خوب است.
https://www.aparat.com/v/yOmx4



  • دیزالو
    Cross dissolve
    این نوع کات برای نشان دادن گذشت زمان استفاده میشه.. به اضافه ی اینکه در پشت این نوع کات باید انگیزه هایی وجود داشته باشه.
    مثال های زیادی برای این نوع کات وجود داره و یکی از اون ها سکانس زیر فیلم خوشه های خشم ست.
https://www.aparat.com/v/xLuvl



  • محو شدن ‌ fade in/fade out

همون طور که از اسم این کات معلوم هست این کات برای محو کردن صحنه استفاده میشه. برای مثال در اکثر فیلم های کلاسیک این نوع کات رو شاهد هستیم.

https://www.aparat.com/v/k42gJ



  • محو کردن Wipe
    این کات نوعی انتقال است که مانند ورق زدن، به بالا و پایین یا چپ و راست کشیده شدن می ماند. بهترین مثال برای این کات مثال تدوین فیلم ۷ سامورایی اثر آکیرو کوروساوا است.
https://www.aparat.com/v/q90rM



  • کات ضربتی
    Smash cut
    از این کات برای وارد شدن از یک سکانس پر سر و صدا و شلوغ به یک مکان ساکت یا برعکس استفاده میشه. معمولا برای استفاده از این کات باید داستان دوتا سکانس باهم متفاوت باشه؛ نشان دادن فلش بک (بازگشت به گذشته) یا فلش فوروارد (پرش به آینده) و یا کابوس دیدن کارکتر ها استفاده های دیگر از این کات است.
https://www.aparat.com/v/RtETl



  • کات مخفی
    Invisible cut
    معمولا این کات در فیلم های پلان سکانس(تک برداشت) مورد استفاده قرار می گیرد.
https://www.aparat.com/v/hXY78



  • جِی-کات j-cut

در این کات ابتدا صدا را می شنویم و سپس تصویر را میبینیم به بیان ساده تر: مخاطب درحال تماشای کلیپ A است اما صدای کلیپ B را می شنود.

https://www.aparat.com/v/9JAUu



  • اِل-کات L-cut

در این کات ابتدا تصویر را میبینیم و سپس صدا را به بیان ساده تر: مخاطب درحال تماشای کلیپ B است اما همچنان صدای کلیپ A را می شنود.

https://www.aparat.com/v/ITBr0



  • آیریس Iris

تکنیکی که اغلب در فیلم های صامت شاهد شون هستیم که تدوین گر یک دایره ی سیاه را بر روی یک کارکتر یا یک مکان فیکس میکند و مانند ذره بین فقط او را نشان میدهد. همچنین این تکنیک برای جلب توجه بیننده به یک چیز یا کارکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

https://www.aparat.com/v/2Pq4y



نکته آخر

در اکثر فیلم های خوب تدوینگران معمولا از چند نوع کات استفاده میکنند و به این روش تدوین ترکیبی گفته میشه که در پایین نمونه ای خوب از اون رو میتونید تماشا کنید.

https://www.aparat.com/v/iqLEO/%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86_%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8%DB%8C









فیلمسینماتدوینفیلمبرداریسریال
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید