ویرگول
ورودثبت نام
فرهود جیحونی
فرهود جیحونی
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

روش کار با کالای دیجیتال | آموزش کار با کالای دیجیتالی

من مهران هستم. به نظر من دنیای دیجیتال، دنیای پر از اتفاقات عجیب، جذاب و باورنکردنی است؛ به همین دلیل در دانشگاه رشته الکترونیک خواندم. شاید رشته کمی پیچیده‌ای بود؛ اما برای من زیبایی زیادی داشت. در واقع من هم به نوعی یک دکتر هستم. دکتر وسایل الکترونیکی که هم روش کار با کالای دیجیتال و الکترونیکی را می‌دانم و هم می‌توانم حال بد وسایل دیجیتالی را خوب کنم.

برخی اوقات حال خراب وسایل دیجیتالی ما به دلیل کیفیت پایین ساخت یا عمر زیاد نیست؛ بلکه استفاده نادرست از آن‌ها باعث ایجاد این مشکل شده است. خرابی وسایل دیجیتالی گاهی قابل تعمیر است و گاهی باید به فکر یک دستگاه جدید بود. در هر دو حالت باید هزینه صرف کنید که اولی کم‌تر و دومی خیلی بیشتر است.

خود من در بین اعضای خانواده و دوستانم، بسیار دیده‌ام که روش کار با کالای دیجیتال را به درستی نمی‌دانند. این روش استفاده غیراصولی باعث خرابی می‌شود و در چنین مواقعی صاحبان آن‌ها مشکل را کیفیت پایین ساخت وسایل ربط می‌دهند.

با توجه به این موضوع تصمیم گرفتم یک سری مقاله برای آموزش کار با کالای دیجیتالی بنویسم تا در این اوضاع اقتصادی و گرانی، با کمک این آموزش‌ها، از وسایل خود درست استفاده و نگهداری کنید. با من همراه باشید تا شما را با دنیای الکترونیک و کالاهای دیجیتالی بیشتر آشنا کنم.

در هنگام خرید کالای دیجیتالی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین و مهم‌ترین مرحله برای داشتن یک کالای دیجیتال با عمر مفید طولانی، خرید یک دستگاه مناسب و با کیفیت است. برای خرید این دستگاه‌ها یک سری اصول اولیه و مهم مشترک وجود دارد. این اصول عبارتند از:

تعیین دامنه کاربردهای کالای دیجیتال

وقتی تصمیم به خرید یک دستگاه جدید می‌گیرید، بهتر است یادداشت کنید که کاربردهای مورد انتظار شما چیست؟ مثلا برای یک موبایل:

· کیفیت دوربین چقدر باشد؟

· رم موبایل چه مقدار باشد؟

· برای استفاده‌های خود به چه مقدار حافظه داخلی نیاز دارم؟

· آیا به کارت حافظه هم نیاز دارم؟

· موبایل باید از چه نوع سیم‌کارت‌هایی پشتیبانی کند؟

· اندازه صفحه موبایل چقدر باشد؟

· چه سیستم عاملی را ترجیح می‌دهید و …

همه این سوالات را باید در مورد وسایل دیگری مثل لپ‌تاپ، تبلت و … هم از خود بپرسید. با تعیین دامنه کاربردهای دستگاه می‌توانید با بررسی سایت‌های فروشگاهی حدود قیمت دستگاه مورد نظر خود را تعیین کنید.

خرید کالای اصل و با برند شناخته شده

در برخی مواقع حدود قیمت دستگاه مورد نظر از یک برند به برند دیگر، تفاوت زیادی دارد. این موضوع ممکن است، شما را وسوسه کند که به سراغ برند ارزان قیمت بروید. در این مورد باید به شما بگویم که کمی صبر کنید. این کار ممکن است یک اشتباه بزرگ باشد و کل پول شما را هدر دهد.

برخی از واردکنندگان کالا، برای سود بیشتر خود، کالاهای بی‌کیفیت را به کاربران عرضه می‌کنند. این کالاها معمولا عمر مفید کمی دارند و حتی در صورت قابل تعمیر بودن، قطعات جایگزین آن‌ها به سختی در بازار پیدا می‌شوند. با توجه به این موضوع به شما توصیه می‌کنم خرید خود را از بین برندهای شناخته شده و معتبر انجام دهید.

اصول مهم روش کار با کالای دیجیتال چیست؟

نکته بعدی که باید برای افزایش عمر وسایل الکترونیکی به آن دقت کنید استفاده درست و در محدوده مشخص شده از دستگاه است. به عنوان مثال موضوعی که بسیاری از کاربران پرینتر در نظر نمی‌گیرند، ظرفیت چاپ این دستگاه است. در واقع کاربران با استفاده بیش از حد از پرینتر باعث خرابی آن می‌شوند. برای استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی هم یک سری اصول وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توان عمر مفید دستگاه را بیشتر کرد. این اصول عبارتند از:

روش اصولی کار با کالای دیجیتال با توصیه‌های یک مهندس الکترونیک

به عنوان یک مهندس الکترونیک، به شما توصیه می‌کنم که با رعایت موارد زیر، عمر کالاهای دیجیتالی خود را بیشتر کنید:

· از دستگاه در محدوده کاری مشخص شده استفاده کنید: این موضوع به خصوص در مورد دستگاه‌های مثل پرینتر، اسکنر و لپ‌تاپ اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر تعداد چاپ در روز را برای پرینتر رعایت نکنید، عمر مفید دستگاه شما کم‌تر می‌شود.

· دستگاه را سرویس کنید: شاید به نظر شما سرویس کردن کالاهای دیجیتال، کار بی‌فایده‌ای باشد؛ اما تجربه من خلاف نظر شماست. دستگاه‌هایی که به صورت دوره‌ای سرویس می‌شوند، کم‌تر دچار خرابی‌های پرهزینه می‌شوند. این موضوع، باعث صرفه‌جویی زیاد در هزینه‌ها می‌شود.

· در صورت وجود عیب‌های کوچک، حتما کالای دیجیتال خود را تعمیر کنید: یک بار دکمه خاموش/روشن کردن مودم خانه ما خراب شد. من درگیر کارهای خودم بودم و به این موضوع توجه نکردم. زمانی که می‌خواستم آن را خاموش کنم، دوشاخه دستگاه را از پریز خارج می‌کنم. بعد از حدود دو ماه مودم به طور کامل خراب شد و دیگر قابل تعمیر نبود؛ چون یکی از قطعات مهم آن را در بازار پیدا نکردم. من می‌توانستم با تعمیر یک دکمه، تا سال‌ها از مودم خودم استفاده کنم؛ اما مجبور شدم که یک دستگاه جدید بخرم. این موضوع در مورد سایر وسایل دیجیتالی دیگر هم قابل تکرار است؛ پس عیب‌ها و خرابی‌های کوچک دستگاه را تعمیر کنید.

· تعمیر دستگاه را به افراد ماهر و معتبر بسپارید: در کنار سرویس و تعمیر به موقع دستگاه، باید به مهارت تعمیرکار هم توجه کنید. سپردن دستگاه گران قیمت خود به فردی که مهارت لازم را ندارد، ممکن است خرابی بیشتری به بار آورد. برای انتخاب تعمیرکار ماهر می‌توانید به پلتفرم‌ها و سایت‌های آنلاین تعمیر کالاهای دیجیتال مراجعه کنید و با توجه به نظرات کاربران آن‌ها از مهارت تعمیرکارها مطمئن شوید.

· برای تعمیر از قطعات اورجینال و سازگار استفاده کنید: اگر شما هم مثل من می‌توانید سرویس و تعمیر کالاهای الکترونیکی را انجام دهید؛ حتما هنگام تعویض قطعات از نمونه‌های اورجینال و سازگار با دستگاه خود استفاده کنید. قطعات دستگاه‌های الکترونیکی به هم پیوسته هستند و استفاده از یک قطعه جایگزین بی‌کیفیت و ناسازگار می‌تواند به بقیه بخش‌ها آسیب وارد کند.

با رعایت همین اصول ساده می‌توانید یک کالای دیجیتال اصل و با کیفیت بخرید و سال‌ها بدون دردسر از آن استفاده کنید. امیدوارم که راهنمایی‌های من بتواند گوشه‌ای از مشکلات شما را حل کند. خوشحال می‌شوم که بقیه مطالب و مقاله‌های من را هم بخوانید.

کارشناس شبکه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید