ویرگول
ورودثبت نام
مهران بهنام
مهران بهنام
خواندن ۸ دقیقه·۴ سال پیش

هفت راه غیرمعمول ولی موثر برای هوشمندانه کارکردن


کار کردن آسون نیست.

زحمت ٬ زمان و کلی انرژی میخواد.

ولی این بخاطر اینه که خیلی از ما موثر کار نمیکنیم.

ما به کار هامون گره خوردیم و مجبور شدیم که با برنامه کار انجام بدیم. حقیقت اینه که ما باید هوشمندانه کار کنیم نه سخت.

مغز ما جوری سیم کشی شده که به راحتی میتونه توی الگویی نا کارامد قرار بگیره.

ادامه دادن یک عادت آسون تر از تغییرشه .ما کار هارو از بهترین روشش انجام نمیدیم بلکه طوری انجام میدیم که همیشه انجام دادیم.

ما بخش عمده از زندگیم رو پای کار کردن میزاریم. بخاطر همین منطقی به نظر میرسه که باید روش های کارکردن مون رو توسعه بدیم به سمت سریع تر ٬ بهتر و موثر شدن

همه میتونن سخت کار کنن ٬اما هوشمندانه نه


به یک آهنگ گوش کنید

شاید به نظرتون مسخره بیاد٬ ولی ی دقیقه گوش کنید به من

قطعن من تنها کسی نیستم که موقع کار کردن دوست دارم آهنگ گوش کنم .همیشه باید یه آهنگ تو پس زمینه باشه.

فقط ی مشکل کوچولو هست.

اگر آهنگی پخش بشه که دوست نداشته باشیم٬ مجبوریم عوضش کنیم.

این جریان کارو بهم میریزه ٬ و این موضوع اغلب تکرار میشود.

چیزی که من پیدا کردم گوش دادن به یک آهنگ است ٬ این کار درنهایت باعث میشه که از توجه به آهنگ دست بکشید و به روی کار تمرکز کنید.

هرچقد بیشتر تکرار شه ٬ بیشتر میره تو پس زمینه و شما میتونین بیشتر متمرکز بشین رو کار.

راه جایگزین گوش دادن به آهنگ های کلاسیک هستش اگر دوست ندارید یک آهنگ هی تکرار بشه.

در هرصورت ٬شما قادر خواهید بود که بیشتر روی کار متمرکز بشین تا تغییر آهنگ ها.


ورزش

در عصر حاظر ما بیشتر از همیشه بی تحرک شدیم.

بدن انسان طراح نشده برای این که هشت ساعت در روز پشت میز بشینه و بعد از کار رو مبل لم بده.

بدن های ما ابزاری هستند که به خوبی تنظیم شده اند و به ورزش احتیاج دارن.

این که میگن بدن سالم چیزی نیست بدون عقل سالم٬ که کاملا درسته.

عکس موضوع هم درسته٬ عقل سالم هم چیزی نست بدون بدن سالم.

ورزش بخش مهمی از بهزیستی هستش و بدون اون مغز و بدن ما از هم میپاشه.

من این موضوع رو وقتی متوجه شدم که ورزش رو شروع کردم یا فعالیت بدنی داشتم زهنم خیلی
شفاف تر از قبل عمل میکرد.

میتونستم مشکلات رو خیلی راحت تر حل کنم و بدون تلاش زیاد ایده های جدید داشته باشم

لازم نیست برین روزی دو سه ساعت ورزش کنین ٬همون روزی نیم ساعت هم خودش معجزه میکنه.

متوجه میشید که در محل کار هوشیار تر هستید و متوانید عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشید.


از گوجه پیروی کنید

شاید عنوان به نظرتون مسخره بیاد ٬ولی استفاده تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) یکی از موثرترین راه ها برای انجام کار است.

این تکنیک سادس و موثر.

شما تصمیم میگری ی کارو انجام بدی٬ تایمر تنظیم میکنی رو ۲۵ دقیقه و شروع میکنی به کار کردن ٬وقتی تایمر زنگ زد ۳ تا ۵ دقیقه استراحت میکنی ٬و دوباره تایمر رو برای ی ۲۵ دقیقه دیگه تنظیم میکنی.

این کار رو ۴ بار تکرار میکنی ٬ و بعد از ۴ بار بیشتر استراحت میکنی اگر هنوز کارت تموم نشده .

هدف این تکنیک اینه که حواس پرتی های کوچیک رو از تمرکز و جریان کار شما کم کنه.

با تقسیم ها ۲۵ دقیقه ای و استراحت های ۳ تا ۵ دقیقه ایی بینش شما خودتون رو مجبور به کار میکنید چون میدونید که زمان استراحت فرا میرسه.

خیلی سخته که بی وقفه و زمان طولانی کار کنیم. زمان خود را به بخش ها قابل کنترل کنید این موضوع باعث میشه که هوشمندانه تر و کامل تر کارکنید.


کمتر از نیازتون به خودتون زمان بدین

شاید فکر کنید که این کار باعث استرس میشه ٬ اما سازنده هم هست.

این موضوع عیان است که ما هرچه تحت فشار باشیم تمایل به کارایی بهتر داریم.

وقتی مدرسه میرفتم ٬ احساس میکردم عمل کرد بهتری زمان امتحان ها دارم نسبت به زمان کلاس ها. من از محدودیت های امتحان لذت میبردم ٬ چون مجبور بودم که در لحظه به جواب سوالات فکر کنم.

در کلاس بیشتر به سمت اهمال کاری گرایش داشتم تا زمانی که مجبور بشم واقعا ی کاری را انجام بدم.

بدون هیچ فشاری من از تنبلی استفاده غفلت استفاده میکنم تا بهترین عمل کردو داشته باشم.

وقتی بهش فکر میکنید که ٬چرا باید انجامش بدین وقتی نیازی بهش ندارین؟

این جوری کم تر کار میکنیم. وقتی هیچ چیزی نباشه که مارو به سمت کارکردن هول بده .ماهم تصمیم میگیریم که کار نکنیم

این طبیعت انسانه.

وقتی به خودت کمتر از نیاز زمان بدی٬ در واقع خودت رو تحت فشار گذاشتی که به هدفت برسی.

شما خودتون رو مجبور میکنید که سخت کار کنید اینجوری به اهدافت نمیرسی.

ی کوچولو فشار گاهی اوقات خوبه .زمان کاری خود را محدود که هر چند وقت یک بار و ببینید که چقد دچار شگفتی خواهید شد از مقدار کاری که تو زمان کوتاه میتونین انجام دهید.


به خودتون جایزه بدین وقتی به هدفی رسیدین

این شاید خیلی روش رایجی برای کار کردن باشه٬ ولی تعداد کمی از ما واقعا این کارو انجام میدیم.

این که به خودمون جایزه بدیم بعد از اتمام کار راه مطمعنی برای اینکه بهتر کار کنیم.

حتما هم نیاز نیست جایزه بزرگی باشه ٬ی استراحت ۱۰ دقیقه ای میتونه ی جایزه عالی باشه.

هروقت کاریو انجام میدم ٬ دوست دارم بیرون بشینم و کمی استراحت کنم. این راه برای کاهش استرس و دوباره متمرکز شدن خیلی خوبه اگر یک روز با کلی کار در پیش رو داشته باشم .

واضحه که اگر چیزی در عملکرد ما نقش داشته باشه بهتر عمل میکنیم .

با اضافه کردن جایزه ٬شما برای خودتون ی انگزیه لازم فراهم میکنید که کار را انجام دهید.

کار خود را با ارزش نشان دهید ٬ متوجه عملکرد بهتر خواهید شد!


بیرون از خونه کارکنید

هر وقت که خونه کار میکنم یجوری درچار اهمال کاری و به تعویق انداختن کار ها میشم.

ویدیو های تصادفی نگاه کردن تو یوتیوب ٬میرم سراغ یخچال ٬یا خلی ساده از پنجره بیرون رو نگاه میکنم ٬ بلاخره همیشه ی راهی برای به تعویق انداختن پیدا میکنم.

همیشه.

من خیلی طرفدار بیرون کار کردن نیستم.

من راحتی خونه رو دوستدارم این که هرچی بخوام رو میپوشم ٬ولی وقتی بخوام کاریو انجام بدم یه سر به کافه میزنم.

دلیلش؟

من موثر تر کار میکنم بیرون از خونه.

این که خودم بیرون از حاشیه امنم قرار بدم حالا داخل کافه یا فضای کار اشتراکی منو مجبور میکنه که کارامو بعدون تعویق انجام بدم.

بخودم میگم که من اینجام فقط به یک دلیل و اون هم کار هستش. میخوام زمان کمتری صرف کنم و برم خونه.

این طرز فکر منو مجبور میکنه که هیچ تعویقی ایجاد نکنم ٬ جدا از رفت و آمد مردم ٬ میتونم روی کارم تمرکز کنم بجای این که تو خونه سرگردان باشم.

این که از حاشیه امن تون بیرون بیاین و خودتون رو در محیط نا آشنا قرار دهید ٬ شمارو وادار به انجام کار میکنه بجای این که بشینید و به انجام دادنش فکر کنید.


از پنجره بیرون رو نگاه کنید

میدونم که همین چند خط قبل داشتم میگفتم که وقتی دارم کارامو به تعویق میندازم از پنجره به بیرون نگاه میکنم ٬اما ی زمان های این کار باعث به وجود اومدن خلاقیت درون من میشود.

نمیدونم چطوری ٬ ولی انگار یچیزی تو نگاه کردن به پنجره هست که خلاقیت رو روشن میکنه.

وقتی ایده ای ندارم یا در تلاش برای نوشتن مقاله بعدی هستم ٬میرم سمت پنجره.

این کارو بدون هیچ فکری انجام میدم ٬ این کار تبدیل به یک واکنش شده و هر از گاهی انجام میدم.

وقتی من دارم بیرون نگاه میکنم ٬مغزم داره خودشو جمع و جور میکنه برای کاری که قراره بعدش انجام بده.

از پنجره بیرون رو نگاه کردن به من کمک میکنه که افکارمو جمع کنم و تصمیم بگیرم که چیکار میخوام بکنم.

این کار باعث میشه که ی استراحتی بدم بخودم بدور از صفحه نمایش یا دفترچه یادداشتم. نگاه کردن به جهان باعث میشه که بفهمم که من تنها بخش کوچکی از این دنیام ٬ و بهم کمک میکنه که متمرکز بشم و بدونم که مشکل من در برابر مشکلات دیگران اندک است.

شاید کارآمد به نظر نرسه ٬اما از پنجره بیرون رو نگاه مردن میتونه شمارو تو بهترین کار هاتون همراهی کنه.

این مقاله توسطTom Stevenson در سایت مدیوم منتشر شده و توسط بنده مهران بهنام بازگردانی شده امیدوارم لذت برده باشین خیلی خوشحال میشم که نظرات و انتقاد های خودتون رو برام کامنت کنین ♥️

بهره وریموفقیتکارتوسعه فردیخلاقیت
یه علاقه مند به علوم کامپیوتر?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید