ویرگول
ورودثبت نام
مهران  |  Mehran Hadian
مهران | Mehran Hadian
خواندن ۷ دقیقه·۷ ماه پیش

طراحی Button - بازدیدکنندگان سایت را جذب کنید

دکمه‌ها اجزای ضروری در هر محصول دیجیتالی هستند. در حالی که راه‌های زیادی برای طراحی یک دکمه وجود دارد، طراحان باید از اصول و بهترین شیوه‌ها برای ایجاد تجربیات کاربری آشنا و بصری پیروی کنند.

طراحی دکمه فراتر از انتخاب شکل و رنگ است. طراحان باید وضعیت، محل قرارگیری، اندازه، سازگاری، استفاده از نماد، متن/برچسب‌های مناسب و موارد دیگر را در نظر بگیرند.


دکمه چیست؟

یک دکمه در طراحی UI و UX یک عنصر گرافیکی است که معمولاً به عنوان یک ناحیه قابل کلیک در یک رابط دیجیتال ظاهر می‌شود. هدف اصلی آن انتقال یک فراخوان ویژه (CTA) است که در نتیجه تعامل کاربر را در داخل سیستم هدایت می‌کند.

دکمه‌ها نشانه‌های تعاملی هستند که به کاربران اطلاع می‌دهند که یک عمل پس از فعال‌سازی انجام می‌شود. دکمه‌ها از طریق نشانه‌های بصری مختلف مانند رنگ، متن و حالت‌ها، از جمله حالت‌های غیرفعال در صورت لزوم، به طور مؤثر با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند، آنها را از طریق رابط هدایت می‌کنند و تعاملات مورد نظر را تسهیل می‌کنند.

دکمه‌ها در مقابل لینک‌ها

بسیاری از محصولات دیجیتال و وب سایت‌ها از دکمه‌ها و لینک‌ها به اشتباه استفاده می‌کنند. هنگام تصمیم گیری بین دکمه یا پیوند یک قانون ساده وجود دارد که باید از آن پیروی کنید: پیوندها برای پیمایش هستند و دکمه ها برای انجام اقدامات هستند.

انواع رابط کاربری دکمه

چهار نوع دکمه وجود دارد و هر دکمه پیام متفاوتی را به کاربران منتقل می کند:

  • دکمه Contained: اغلب به عنوان دکمه اصلی برای CTA ها و اقدامات مهم استفاده می‌شود. دکمه‌های موجود از رنگ پس زمینه با متن متضاد استفاده می‌کنند.
  • دکمه Outlined: همچنین به عنوان یک دکمه ثانویه نامیده می‌شود و اغلب در کنار دکمه اصلی به عنوان یک اقدام جایگزین قرار می‌گیرد، مانند "لغو" به جای "ارسال". دکمه‌های مشخص شده از پس زمینه شفاف با حاشیه و متن متضاد استفاده می‌کنند.
  • دکمه Text: به آن دکمه مسطح نیز گفته می‌شود و اغلب برای اقدامات کم اهمیت مانند انتخابگر تاریخ استفاده می‌شود. دکمه‌های نوشتاری پس‌زمینه یا حاشیه ندارند و فقط برچسب رنگی و قابل مشاهده است.
  • دکمه Toggle: طراحان از دکمه‌های جابه‌جایی برای دو یا چند عملکرد مرتبط استفاده می‌کنند، مانند تغییر حالت تاریک/روشن در یک برنامه. طراحان از حالت‌ها برای نشان دادن اینکه کدام گزینه فعال است استفاده می‌کنند.

برنامه‌های موبایل مدرن همچنین از یک دکمه عمل شناور (FAB) برای اقدامات مهم استفاده می‌کنند. طراحان اغلب FAB ها را در پایین صفحه قرار می‌دهند تا به اندازه انگشت شست کاربر باشد.

اصول طراحی رابط کاربری دکمه

طراحان و مهندسان می‌توانند چندین ویژگی دکمه را تغییر دهند:

  • پس‌زمینه Background – پس‌زمینه یک دکمه به رنگ یا تصویری اشاره دارد که ناحیه پشت محتوای دکمه را پر می‌کند. برای ایجاد کنتراست و تأکید بصری ضروری است و به دکمه کمک می‌کند تا در برابر عناصر اطراف متمایز شود.
  • برچسب Label - برچسب یک دکمه متن یا نمادی است که بر روی سطح آن نمایش داده می‌شود و عمل یا عملکرد مرتبط با دکمه را نشان می‌دهد. یک برچسب واضح و مختصر به کاربران اطمینان می‌دهد که هدف دکمه را درک کرده و تشویق به تعامل می‌کند.
  • نماد Icon - نمایش گرافیکی است که اغلب در کنار یا به جای متن در یک دکمه استفاده می‌شود. آیکون‌ها می‌توانند ارتباطات بصری را، به ویژه برای اقدامات با نمادهای شناخته شده جهانی، بهبود بخشند و به طراحی تمیز و مینیمالیستی کمک کنند.
  • به فضای بین محتوای یک دکمه (مانند متن یا نماد) و لبه‌های آن اشاره دارد (Padding). padding مناسب تضمین می‌کند که محتوای دکمه به صورت بصری از حاشیه آن جدا می‌شود و خوانایی و قابلیت لمس را در دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل بهبود می‌بخشد.
  • حاشیه Margin - حاشیه فضای اطراف بیرونی یک دکمه است که آن را از عناصر همسایه جدا می‌کند. حاشیه مناسب به حفظ تعادل بصری و جلوگیری از ازدحام بیش از حد کمک می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد بدون لمس یا کلیک تصادفی با دکمه‌ها تعامل داشته باشند.
  • لبه Border - لبه یک دکمه، خط یا خط قابل مشاهده ای است که شکل آن را مشخص می‌کند. لبه‌ها می‌توانند یکپارچه یا خط چین باشند و به ظاهر بصری و سلسله مراتب دکمه کمک می‌کنند.
  • شعاع لبه Border radius - به انحنای گوشه‌های دکمه اشاره دارد. اعمال آن، گوشه‌های گرد ایجاد می‌کند، ظاهر دکمه را نرم می‌کند و ظرافت بصری را به طراحی اضافه می‌کند.
  • سایه Drop shadow - یک جلوه بصری است که با افزودن یک سایه در زیر دکمه، توهم عمق را ایجاد می‌کند. این افکت به برداشتن دکمه از پس‌زمینه کمک می‌کند و آن را برجسته‌تر و قابل لمس‌تر نشان می‌دهد. سایه‌ها می‌توانند زیبایی شناسی و قابلیت استفاده یک دکمه را در طراحی UI افزایش دهند.

حالت‌های معمولی رابط کاربری دکمه چیست؟

طراحان از حالت‌ها برای ارائه محتوا و ارتباط با کاربران استفاده می‌کنند. شش نوع حالت دکمه وجود دارد:

  • پیش فرض Default
  • فعال Active
  • شناور Hover
  • فوکوس Focus
  • غیرفعال Disabled
  • بارگذاری Loading

بهترین روش‌ها برای طراحی رابط کاربری دکمه چیست؟

طراحان باید اصول خاصی را برای طراحی دکمه‌ها و رابط‌های کاربری رعایت کنند.

سلسله مراتب و قرارگیری دکمه‌ها

طراحان باید سلسله مراتب و محل قرارگیری دکمه‌ها را در نظر بگیرند تا وضوح را به کاربران ارائه دهند و مهمترین اقدام را برجسته کنند. متریال دیزاین گوگل توصیه می‌کند که طراحان باید از طریق رنگ تاکید کنند:

  • تاکید زیاد (اصلی): استفاده از رنگ روشن، ترجیحاً یک دکمه Contained، برای نشان دادن این دکمه بسیار مهم است. از استفاده بیش از یک دکمه با تاکید زیاد روی یک صفحه جدا خودداری کنید.
  • تاکید متوسط (ثانویه): از سایه روشن‌تری نسبت به رنگ تاکید خود استفاده کنید تا به این معنی باشد که این دکمه اهمیت کمتری دارد.
  • تاکید کم (سوم): از یک دکمه متنی یا دکمه مشخص شده با پس زمینه شفاف استفاده کنید تا اهمیت کم آن را به کاربران نشان دهید.

با اعمال اصول سلسله مراتب دکمه‌ها، کاربران می‌توانند اقدامات مهم را بدون فکر زیاد انجام دهند. اگر برای هر عمل از یک دکمه استفاده کنید، کاربران باید هر کدام را بررسی کنند تا مشخص کنند کدام یک را باید فشار دهند.

قرار دادن صحیح دکمه‌ها نیز برای راهنمایی کاربران از طریق یک محصول دیجیتال ضروری است. اگر دو دکمه را در کنار هم قرار می‌دهید، همیشه از یک دکمه Contained به عنوان عملکرد اصلی و دکمه Outlined یا متنی برای عملکرد ثانویه استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر «ذخیره» و «لغو» را در پایین یک فرم داشته باشید، «ذخیره» اقدام اصلی با تاکید بیشتر خواهد بود.

سازگاری دکمه

طراحان باید از دکمه‌ها به طور مداوم در سراسر یک محصول دیجیتال استفاده کنند. اگر از یک دکمه Contained برای یک عملکرد اصلی در یک صفحه استفاده می‌کنید، این انتخاب را در تمام مدت تکرار کنید.

طراحی‌ها همچنین باید با اندازه دکمه‌ها، فونت‌ها، نمادها، رنگ‌ها، شعاع لبه، فضای سفید و سایر ویژگی‌ها سازگار باشند تا تجربه‌ای آشنا برای کاربر ایجاد کنند که به راحتی قابل پیمایش باشد.

اندازه و فاصله دکمه‌ها

اندازه در مورد دکمه ها مهم است، به خصوص در برنامه‌های تلفن همراه که کاربران از انگشتان خود استفاده می‌کنند. طراحان باید از اندازه و فاصله دکمه مناسب استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که کاربران به طور تصادفی عنصر دیگری را لمس نکنند.

برچسب‌های دکمه

برچسب‌ها باید تا حد امکان کوتاه و معنی دار باشند. طراحان همچنین باید برچسب‌ها را برای خوانایی در یک خط نگهدارند.

زبان متن دکمه نیز برای انتقال پیام و اقدام صحیح به کاربران حیاتی است. برای مثال، اگر آهنگی را از فهرست پخش حذف می‌کنید، عبارت صحیح «Remove» به جای «Delete» خواهد بود. Delete ممکن است کاربر را گیج کند و فکر کند که آهنگ را از دستگاه یا برنامه خود حذف می کند.

استفاده از حروف بزرگ نیز عاملی حیاتی است که طراحان باید در نظر بگیرند. استدلال برای بزرگ نویسی برای کاربران دارای ناتوانی در خواندن مانند نارساخوانی بهتر است. بهترین گزینه این است که محصول خود را با کاربران تست کنید. رنگ، کنتراست، اندازه، چیدمان UI، و بسیاری از عوامل بر خوانایی تأثیر می‌گذارند.

قابلیت دسترسی دکمه

دسترسی یک عامل حیاتی در طراحی UX مدرن و توسعه محصول است. طراحان باید رابط‌های کاربری را با استفاده از ابزارها و شرکت‌کنندگان متنوع آزمایش کنند تا اطمینان حاصل کنند که دکمه‌ها و سایر عناصر رابط کاربری استانداردهای دسترسی را دارند.

تضاد رنگ بین برچسب و پس زمینه یکی از بزرگترین ملاحظات برای دسترسی به دکمه است. اندازه برچسب، فاصله، و padding نیز می‌تواند بر قابلیت دسترسی تأثیر بگذارد.

دستگاه ها و اندازه های صفحه نمایش

تشخیص اینکه دکمه‌ها در دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف صفحه نمایش چگونه به نظر می رسند برای طراحان بسیار مهم است. به عنوان مثال، dialog boxe در دستگاه‌های اپل در مقایسه با اندروید کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند. دکمه FAB نیز در iOS در مقابل اندروید متفاوت به نظر می‌رسد.

طراحان همچنین باید در نظر بگیرند که چگونه دکمه‌ها در عرض چند صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. برای مثال، دکمه‌ای با برچسب بلند ممکن است در تلفن همراه و دسکتاپ یکسان به نظر نرسد.

رابط کاربریطراحی رابط کاربریطراحی وبطراحی تجربه کاربریتجربه کاربری
User Interface Designer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید