سلام مجدد به همه ی همراهان وب سایت همیار توسعه دهنده. به قسمت سوم آموزش فلاتر رسیدیم و میخوایم یه دید کلی به نحوه ی کار فلاتر داشته باشیم.
وقتی که توی قسمت قبلی پروژه رو اجرا کردید، فلاتر دنبال متد main میگرده و اون رو اجرا میکنه. این متد اولین چیزیه که اجرا میشه. داخل متد main متدی وجود داره به اسم runApp که حتما باید یه کلاس Widget برگردونه. widget چیه؟ توی فلاتر هرچیزی که میبینید یه ویجت محسوب میشه. و تمام متدهایی که باید ویجت برگردونن درواقع دارن کار نمایش رو انجام میدن.
متدهایی که Widget برمیگردونن دو نوع هستن. ۱- متدهایی که child میگیرن، یعنی یدونه ویجت نمایش میدنن. ۲- متد هایی که children میگیرن، یعنی چندین ویجت قبول میکنن برای نمایش.
ببخشید اگر این آموزش بیشتر متنیه، چون باید مفهومی بگم که کامل درک کنید.
خوب خالا متد runApp میتونه دو نوع کلاس ویجت پایه ای قبول میکنه:
۱- کلاس StatelessWidget: نمایش ثابت سایر ویجت ها بدون امکان تغییر و بروزرسانی
۲- کلاس StateFullWidget: نمایش سایر ویجت ها با قابلیت تغییر مقادیرشون در هنگام تغییرات برنامه.
همه ی کدهایی که توسط خود ادیتور نوشته شدن رو حذف کنید و کدهای زیر رو اضافه کنید:
import 'package:flutter/material.dart'; void main() { runApp( Center( child: Text( 'Hello, world!', textDirection: TextDirection.ltr, ), ), ); }
ویجت Center میتونه فقط یدونه ویجت زیرمجموعه قبول کنه. ویجت Center تو فلاتر هرچیزی که به عنوان child بهش بدین رو به وسط محدوده ی خودش میاره. مثلا ما اینجا بهش ویجت Text دادیم که کارش نمایش یه متن سادس. و گفتیم که جهت نوشتن متنش چپ به راست باشه. حالا اجرا کنید و نتیجه رو ببینید.
البته خروجی خیلی ظاهر خوبی نداره و فقط یه صفحه ی سیاهه با یه متن ضایع.
این کلیت کار ویجت ها در قسمت سوم آموزش فلاتر . بقیشون هم همینجورین. یعنی یا child میگیرن یا children.
ویجت های پایه ای توی فلاتر رو براتون توی مطالب بعدی میگم تا این پست خیلی شلوغ نشه. اگر هم میخواید جلو جلو کار کنید به این صفحه یه سر بزنید.