ویرگول
ورودثبت نام
مهردخت شریف
مهردخت شریف
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

جلسه دهم مهردخت شریف

ویژه‌ی شهادت سردار آسمونی‌ | شنبه ۹۹.۱۰.۱۳

بحث خاصی رو‌ می‌خواهیم انجام بدیم:

انگار بچه‌ها احوالاتشون خوب نیست؛

این روزها غم و غصه‌ی فهیم‌ها رو می‌بینیم،

و غم نسبت به شهادت شهید عزیز و نازنین.

شهیدی که به دردبخور بود برای خدا و دینش،

شهیدی که صرفا حزب اللهی نبود، صرفا نظامی نبود،

صرفا یه بابای ناز نبود، صرفا یه فرمانده نبود...

شهیدی که فقط تحصیلات آکادمیک‌ داشته باشه که استاد یا عالم یا بابای نازنین یا مامان نازنین نبود...

شهادت اینجوری نیس که برای همه بتونه اتفاق بیفته.

خدا با رفقاش یه رابطه‌ای داره گاهی اون رفقاش رو بغل می‌گیره میگه تو از بین اینا بیا پیش من...

دو مدل خدا رفیق داره:

میگه تو کارتو انجام دادی، بیا؛ بقیه کارارو پیش می‌برن،

یا نه، تو بمون؛ هنوز کارا مونده.

گاهی ما میخواهیم‌ کاری کنیم رئیس ازمون راضی باشه، میدونیم اون چطور خوشش میاد،

رفقای خدا اولین ویژگی‌شون اینه که میدونن روحیه‌ی خدا به چیا حساسه.

آدمای گیج آدمای «بَقَر»طورن

گاو بد نیست! حیوان مفیدیه، شیر میده گوشت میده،

ولی گاوه!

گاو تو دنیای خودشه؛ به دیگران کاری نداره.

جناب گاو همیشه تو گوشیه، فقط نشخوار می‌کنه!

میگن خودتونو شبیه آدمای جاهل و احمق نکنید. شبیه جناب گاو نکنید.

کی این شرایطو درست میکنه؟ اونی که از گاو بودن بقیه سود میبره.

اهل دنیا میگن: مهم نیس کی داره چکار میکنه...

اون تشکل به ما ربطی نداره، ما کار خودمونو میکنیم.

ما تو طلاب میگیم: ضمیر مرجعشو پیدا میکنه!

پس الان هیچکی نباید بهش بربخوره! اصلا راجع به کسی حرف نمیزنم.

انواع گاوان رو میخوام براتون تشریح کنم:

گاوایی داریم میتونه استاد دانشگاه باشه یا اساتید حوزه!

در خانوم‌ها، در آقایون میتونه باشه،

در کارگر، در مهندس...

میگه فقط من! فقط خودم، به من‌چه اون و این.

گاوای فرهیخته‌تر، میگن مهمن دیگران

اینها گاوی پیشرفته هستن با شاخی قشنگ؛ لباس براش دوختن فکر میکنی آدمه...!

این گاوا خیلی باحالن!

میگه من اگه اینا رو تحویل بگیرم سود میبرم، با همه دوست میشه تا همه بگن فلانی فلانی ، پس بازم خودشو میخواد و سود خودشو.

یه جنس گاو داریم اینا ویژه ترن محدوده‌ی فکرشون فقط مادیه؛

خیلی هم معروفن،

[میگن:] این دنیا مثل هتلی میمونه که شما بری سفر،

بری هتل می‌چسبی به هتل یا میری شهرگردی؟

میگی اینجا هتله که ما گرفتیم و باید برگردیم خونه.

غالب آدما دنیا رو خیلی جدی گرفتن، یادشون میره ماورایی هم هست. تمام تلاششون برای هتل خوبه نه برگشتشون

در جامعه گاو دیده نمیشن؛ شاید حتی به درد بخور تلقی بشن.

اما اونایی که گاو نیستن: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

الم﴿١﴾ ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾

این قرآن اهل تقوا رو هدایت می‌کنه،

اینا خدا دارن.

ویژگی‌هاشون: ۱) ایمان دارن به غیب

[غیب:] چیزی که وجود داره ولی الان نیست، وجود داره ولی تصور درستی ازش نیست.

اهل دنیا شبیه گاون فقط همه چیزو خوراکی میبینن!

حالا مقابل گاو کیان؟ کسایی که‌نگاه می‌کنن که من برای چی‌ خلق شدم؟ حالا چکار باید بکنم؟ به کجا باید برسم؟ چطوری برم؟ برای رسیدن به اون نقطه چقدر باید زحمت بکشم؟ برای موفقیت باید چکار بکنم؟ آیا فقط منو تو همین خواسته؟

من از آدمای معمولی و حداقلی نفرت دارم، اینا اصلا خلقتو نفهمیدن!

[باید اینجوری باشیم:] اگه من دانشجوام بقیه ول معطلن. یعنی باید بچسبیم به طاق!

خدای متعال از ما میخواد عادی نباشیم.

من توانایی بهت دادم که بیای برسی به من!

طرف فقط میخواد بره برسه به خانوم فلانی! بعضیا خیلی محدودن، خیلی کوچولوئن...

ینی چی آخه سه نفرو داریم فقط، فقط اینقدو جذب کردیم، دلخوشیم، مستیم، تازه خودمونم تحویل میگیریم!

الان ته کارمون پروفایل قاسم سلیمانیه... بعدم میگیم ما نمیتونیم اون بشیم..!

محسن! غلط کردی نتونستی بهتر از حاج قاسم بشی!

قرار نشد به اندازه‌ی خودت‌ کار کنی قرارشد به اندازه خدا کار کنی‌!

امیرالمومنین: بدون دخترم! که انما خلقت للاخره

تو‌ خلق نشدی برای دنیا تو‌ خلق شدی برای آخرت... نه دنیا...


جناب گاو رو داشته باشید مراقب باشید شبیه نشید

عکس پروفایل رو‌گاو کنیم یادمون بمونه!

الان شهید سلیمانی کیفور و مسته...

و لا تحسبن الذین قتلوا...

و یستبشرون ...

بشارت میده به کسایی که میخوان بیان پشت سرشون که آقا پاشین بیاین!

اینا نه غم‌دارن نه غصه صفا دارن می‌کنن. این از اوضاع شهید!

ما میریم دور شهید میگردیم ما یادشو زنده‌نگه میداریم.

بچه ها رقابت کنیم شبیهش بشیم.

تو دعای ندبه چی میگیم؟

و قتله اشق الاولین لم یمتثل امر رسول الله

شقی ترین اونموقع، امریکا، مستقیم شهید رو زد...

قاسم سلیمانی رو بذاریم جلومون بگیم من میخوام شبیهش بشم

و اصلا ازش جلو بزنم!

خدا و السابقون السابقون رو دوست داره، میگه اینا مقربونن.

ما باید حضرت زهرا بشیم...

آقایون حضرت علی بشن.


خصلت قشنگ قاسم سلیمانی انعطافشه،

تواضعشه... خودش میره جلو آدما رو بغل می‌گیره...

وقتی یکی اینقدر خوشگل و باصفا آدم میشه، بقیه رو ‌ما گاو میدونیم! (هرکسی که باحال نیست!)

امام‌علی: یا اشباه الرجال...

ماها ول معطلیم... نگاه‌کنیم به خصلت‌های شهید قاسم سلیمانی.

فرمانده بود اما خودش تو‌کف میدون بود.

شهید سلیمانی میگه:‌ من دارم صفا می‌کنم بچه‌ها بیاید...


چطور:

با اهل دنیا خودتونو‌ کوک‌ نکنید با خدا خودتونو‌ کوک ‌کنید.

بچه ها مزاحم گاوا نشید!

حضرت فاطمه با‌جنابان‌ گاوان‌ حرف میزد. انصار بود، بله ولی تفاوت بین علی و ابوبکرو نشناختن.

الان‌ چقد پدرمادرا حرص‌میخورن از دست بچه‌ها، بچه میگه چقد گیر میدی مامان، این گاوه...

چرا باید شبیه بشیم به‌ گاو؟

بزرگترین سوره اسمش بقره‌ست! خدا‌گفته...

وقتی قاسم سلیمانی [آدم] شد، دیگه به هرکسی نمیگیم آدم!

درقبال خودمون چی؟ اگه قاسم تونست منم میتونم.

خودتو قابل کن!

تنبلی تنبلی تنبلی تعطیل! بازیگوشی، راحت‌طلبی، خودخواهی و قرتی‌بازی تعطیل!

نق زدن تعطیل! نا‌امیدی تعطیل! اعتماد به نفس نداشتن تعطیل!

شهادت باعث بیداریه، شهادت زنده می‌کنه، ینی چی من دنیا رو نمی‌خوام؟!

امیرالمومنین در فراق یار غصه داری می کرد اما در عزمش خللی ایجاد نمی‌کرد...

فراق یار اذیتش می‌کرد اما در عزمش خللی ایجاد نمی‌کرد.

ما میگیم ایول قاسم سلیمانی! خوش به حالش. من ازش جلو میزنم!

میدونستید مومنین اینجورین.

اینا عالم رو بدون صاحب نمیدونن،

بار رو دوششون میبینن یاعلی میکنن.


حضرت آیت الله مصباح هم رفتن، یه جایی پیام گذاشته بودن آقا غریب شد، من گفتم خیر آقا اتفاقا یاراش تولید شد! آقا غریب نیست، مگه ما مُردیم؟ شما مُردید دخترا؟ من که نمردم!

ما قرار بوده امام زمان بیاریم، امام زمانو میاریم...

صاحب داریم قاعده رو بهمون یاد میده انجامش میدیم پیروز میشیم!

بی صاحبا گریه‌ی از ضعف می‌کنن... اینا روحشونم خراب میشه.

دیدین برای امام حسین که سینه میزنیم: میگیم حسین من، من انتقامتو میگیرم؛ گریه میکنیم انرژی میگیریم!

ما باید بزرگ فکر کنیم بچه‌ها

بله ناراحتیم!

قاسم جانم انتقامتو میگیریم

من انتقامتو میگیرم!

سینه میزنه میگه: من من من من من میگیرم

شیعه اینه

شیعه یکی میفته بیست تا بلند میشن!

آقا گفتن قاسم سلیمانی رو یه مکتب ببینین

ینی از ابتدا تا انتها تو مسیر با این فرمول بره جلو، به جواب میرسه.

مکتب ینی همون فرمول؛

چارچوب داره بالا پایین داره.

قاسم سلیمانی تونست نمایش زیبایی از یک مکتب رو ظاهر کنه.

خدا چجور بردش؟ گفت کاری میکنم برات کارستون.

خدا منم میخوام اینجوری بشم! غیر این تو کتم نمیره!

بچه ها آرزو کنیدا آرزو کنید به‌دردبخور بشید...

(بعضیا کم نگاه می‌کنن، حداقلی‌ان... من همیشه میگفتم چرا خندوانه با مسخره بازی بخندونه چرا با محتوا نه؟ چرا با معارف نگیم که مردم غش کنن؟ بریم بالا منبر لغو نگیم بخندونیم!)


به خاطر همین شیعه هرروز احیا میشه.

یه اتفاقی رو میخوایم با شما رقم بزنیم،

بریم غوغا کنیم... تنبلامون معلوم میشن؛ عیار شناسی می‌کنیم!

کیا قابلیت اینو دارن از قاسم سلیمانی جلو بزنن؛

اگر آدمای خوب ضعیف باشن و نشاط مومنانه نداشته باشن،

اینحور آدما در نقطه ضعف قرار میگیرن،

اونوریا خوش نقشی میکنن اینا فریب میخورن!

حزب اللهی ها چقد باحال و جذابن؟

شما آدم قدر و صاحب مبانی شو، بعد میتونی فضای اپلای دانشگاهو بریزید بهم!


سوال بچه‌ها: من به یه چیزایی میرسم ولی همیشه بعد دوباره بعد دو سه روز برام عادی میشن...


برای اینکه رشد عجیبی بکنیم و درجا نزنیم و یادمون نره:

۱) اجتماع مومنانه اهل رشد پیدا کنیم

۲) در اون اجتماع سعی کنیم بهترین اون اجتماع باشیم؛ دائم در حال رقابت، جلو زدن، در مسیر مسابقه برای رشد

۳) اجتماعاتتو بهتر کن روز به روز

هر روز برو تو اجتماع فعال‌تر و فرهیخته‌تر و بهتر! اثرش رشد بیشتر میشه

دنیا اینه: روز به روز بهتر بشی.

دنیاییش اینه که موبایل و ماشین و زندگی مادی رشد کنه، ولی روز به روز خصلت‌های خوبمون رشد نکرده..

الان مومنین هم در «اهل دنیا شدن» باهم رقابت دارن!

اهل بیت گفتن با خوبترا بشینید تا خوبتر شید!

خدا با آدمایی کار داره که این آدما اهل دنیا نیستن

این رقابته اگه برا خدا نباشه، ریل‌گذاری و در مسیر خدا نباشه زمین میخوریم بد...

مومن همیشه روابطشو با دیگران تو یه سه ضلعی میبینه، خودش و طرف مقابلش و خدا.

معاملشو با خدا میبینه در قبال خدا میبینه.

دوره آموزشی مهارت آموزی دختران، مهردخت دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید