ویرگول
ورودثبت نام
انجمن علمی دانشکدۀ مکانیک شریف (محور)
انجمن علمی دانشکدۀ مکانیک شریف (محور)
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

اولین گام ورود به دنیای حرفه‌ای

در دوره‌های کارآموزی دانشجویان مهندسی دریا چه می‌گذرد؟

فاطمه فرهادی، ورودی 98 مهندسی دریا

کارآموزی یکی از پر‌اهمیت‌ترین دوره‌های کارشناسی است که می‌تواند بسیار لذت‌بخش و سودمند واقع شود و یا گاه طاقت‌فرسا و از سرِ اجبار! از آنجایی که دانستن تجارب افراد که این راه را رفته‌اند، باعث روشن‌تر شدن مسیرمان می‌شود، بر آن شدیم تا با جناب آقای عرفان بهاءلو - ورودی 95 مهندسی دریا - که در 2 دوره‌ی کارآموزی 1 و 2 شرکت کردند، گفت‌وگویی در این زمینه داشته باشیم. بدین منظور ابتدا مختصر به معرفی خود شرکت و فعالیت‌های تخصصی‌اش می‌پردازیم و سپس وارد چالش‌های این دوره می‌شویم.

عکس از shell global
عکس از shell global

«کارآموزی 1 – شرکت طرح‌‌آفرینان پاسارگاد»

زمینه‌ی فعالیت شرکت

شرکت طرح‌ آفرینان پاسارگاد با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و مجرب و سال‌ها تجربه در زمینه‌ی طراحی، تست مدل و ساخت شناورهای فولادی، کامپوزیتی و آلومینیومی فعالیت می‌نماید.

این شرکت که به تازگی و به لطف ارتباط نزدیک با مراکز علمی دریایی موفق به اخذ مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان گردیده است، دارای سابقه‌ی همکاری در زمینه‌ی ساخت شناور با شرکت‌های طراح و کشتی‌سازی معتبر بین‌المللی نیز می‌باشد.

برنامه‌ی شما به عنوان کارآموز

کارهایی که من آنجا انجام می‌دادم پروژه‌ای بود. یعنی مدیرعامل هنگام ورود من دو تا پروژه تعریف کردند:

1-طراحی مفهومی یک Floating house (خانه های شناور روی سطح آب).

2-تهیه‌ی دستورالعمل استفاده از موتور برای شناور‌های زباله‌روب.

نقش دروسی که در دانشگاه می‌خوانیم و دنیای واقعی صنعتی

تقریباً در این دو کار، دروسی که تا انتهای ترم چهارم خوانده بودیم، هیچ نقشی در کار من نداشتند! بیشتر آن روحیه‌ی پژوهشی که دانشگاه به من یاد داده بود به کارم می‌آمد.

شرایط و محیط کار

از لحاظ جو کلی شرایط خوبی را برای کارمندانشان تدارک دیده بودند. کامپیوترهای به‌روز و امکانات زیادی برایشان فراهم بود و در کل محیط مناسبی برای کار بود.

شرایط و امکانات شما به عنوان کارآموز

امکاناتی که برای منِ کارآموز درنظر می‌گرفتند تقریباً هیچ بود. چرا که یک هفته کارهایی که به من محوّل می‌شد به صورت دورکاری انجام می‌دادم، بعد می‌رفتم یک ساعت گزارش می‌دادم و برمی‌گشتم لذا امکانات خاصی برای من قرار نمی‌دادند.

مشکلاتی که در آنجا روبه‌رو بودید

اساتید کارآموزی یک مقدار پیگیر‌تر باشند؛ راستش چیزی که من دیدم از اکثر استادها این هست که به عنوان استادِ کارآموزی تعیین می‌شوند و شما در انتهای کار به ایشان یک گزارش تحویل می‌دهید و تمام! یعنی زیاد کاری به دانشجو ندارند.

تجربه‌ی شما از این کارآموزی

واقعیت یک مقدار برخورد مدیرعامل و مسئولِ آنجا با من بد بود و این نکته را فهمیدم که همیشه همه‌چیز باب میل افراد نیست و باید شرایط سخت را تحمل کرد تا درس‌های خوبی گرفت چرا که من از این کارآموزی اطلاعات و دانش خیلی خوبی کسب کردم.

نکته‌ی دوم اینکه همیشه به عنوان دانشجوی شریف به ما گوشزد کردند که خیلی خودتان را دست بالا نگیرید ولی من این نکته را هم اضافه می‌کنم که خودتان را دست پایین هم نگیرید! چرا که من هنگام ورودم به کارآموزی خودم را دست پایین گرفتم و باعث شد که دید مسئول به من از بالا باشد و این مورد خیلی من را اذیت کند! این درس خیلی بزرگی بود که من گرفتم. یعنی خودتان را برابر با آنچه روبه‌روتان هست ببینید.

«کارآموزی 2 – مؤسسه‌ی رده‌بندی ایرانیان»

زمینه‌ی فعالیت شرکت

طراحی و تدوین و اجرای قوانین و مقررات، اعمال بازرسی‌های رده‌بندی، فنی، ایمنی قانونی، انجام ممیزی‌ها و ارائه‌ی مشاوره‌ها، مهندسی و آموزش‌های مرتبط به طراحی، ساخت و بهره‌برداری از کشتی‌ها و تأسیسات ساحلی و فراساحلی و دیگر محصولات، خدمات و تجهیزات دریایی و صنعتی

برنامه‌ی شما به عنوان کارآموز

من در بخش CLD یا کنوانسیون‌ها مشغول بودم و درواقع کارشان این بود که قوانین جدیدی که وضع می‌شد از طرف سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO را دریافت و بررسی می‌کردند، که اگر در شرایط کشور ما قابل استفاده است لازم‌الاجرا بشوند.

با توجه به علاقه‌ای که من به حوزه‌ی آلایندگی و کاهش آلاینده‌ها داشتم، یک قانونی قرار بود اجرایی بشود از 1 ژانویه 2020 و نام آن «طرح کاهش آلایندگی سولفور از 3.5‌ درصد به 0.5 درصد» بود، قوانینی که از طرف IMO وضع شده بود به‌علاوه‌ی پیشینه و تاثیراتشان را بررسی می‌کردم و درنهایت آن قوانینی را که لازم می‌شد دسته‌بندی و اعلام می‌کردم.

نقش دروسی که در دانشگاه می‌خوانیم و دنیای واقعی صنعتی

اینجا برعکس بود، یعنی کارهایی که در کارآموزی انجام می‌دادم خیلی به کمک دروسم آمدند. درس‌هایی مثل طراحی کشتی و آلودگی محیط‌زیست.

شرایط و محیط کار

شرایط کاری برای کارمندان آنجا خیلی خوب بود، از لحاظ امکانات و رفاه. ولی از لحاظ حقوق که با مسئول‌ها صحبت می‌کردم ناراضی بودند و می‌گفتند درآمدمان نسبت به سایر شرکت‌ها خیلی کمتر است.

شرایط و امکانات شما به عنوان کارآموز

شرایط بسیار بسیار خوبی بود. یعنی حدود یک هفته‌ی اول برای ما از ساعت نه صبح تا چهار و پنج بعدازظهر آموزش می‌گذاشتند به همراه میان‌وعده و نهار درجه یک. سالن‎‌های کنفراس خیلی خوب که افراد ماهر و با تجربه به عنوان مثال کاپیتان‌هایی با 30 الی 40 سال تجربه به ما آموزش می‌دادند.

افراد بعد از آن دو دسته می‌شدند، افرادی که می‌خواستند دورکاری کنند یا افرادی که می‌خواستند داخل شرکت کار کنند که درواقع اتاقی آنجا برایشان فراهم می‌کردند که کارها را انجام بدهند و هر دو گروه بسیار راضی بودند از لحاظ امکاناتی که فراهم شده بود.

مشکلاتی که در آنجا روبه‌رو بودید

در این کارآموزی من خدا را شکر هیچ مشکلی نداشتم و مسئول پیگیری داشتم که موارد را دانه‌به‌دانه بررسی می‌کرد. حتی دو سه ماه بعد از کارآموزی مطالب ارسال‌شده را بررسی می‌کرد و ایراداتم را می‌گفت و می‌گفت «نه برای اینکه بخواهم سرزنشت کنم، برای اینکه یاد بگیری!» و این خیلی برای من شیرین بود.

تجربه‌ی شما از این کارآموزی

از نظر علمی که خیلی مطالب را یاد گرفتم و برای من که علاقه‌مند به حوزه آلایندگی بودم، خیلی مفید بود و از مواردی که آموزش دیدم هنوز هم دارم استفاده می‌کنم.

تجربه‌ی دیگری که داشتم این بود که طرز رفتار و برخورد با کارآموز خیلی مهم است و با توجه به مطلبی که در کارآموزی 1 گفتم و از آنجایی که در این کارآموزی رفتار با من خیلی خوب بود من هم به همان نسبت سعی می‌کردم کارها را چند برابر بهتر انجام بدهم.

نکته‌ی بعدی اینکه گول ظاهر شرکت‌ها را نخوریم و فکر نکنیم که اگر یک شرکت خیلی بزرگ است و محیط خوبی دارد، لزوما حقوق خوبی هم می‌دهد. دراین شرکت افراد با وجود شرایطِ کاری خیلی خوب اما حقوق بسیار کم می‌رفتند و اپلای می‌کردند خارج از کشور.

و در آخر توصیه‌ی شما برای دوستانی که هنوز کارآموزی را تجربه نکردند

دنبال اینکه یک جایی کارآموزی راحت پیدا کنید نباشید. چون که کارآموزی می‌تواند خیلی دوره‌ی مفیدی برایتان باشد و تجربه‌ی خوبی را از این دوره بدست می آورید و اطلاعات زیاد و نرم‌افزارهای جدید را یاد می‌گیرید. و البته در رزومه و ورودتان به صنعت و کار هم نقش به‌سزایی را می‌تواند داشته باشد. پس با توجه به فایلی که شورای صنفی در ارتباط با کارآموزی بچه‌های دریا آماده کرده است، نظرات را بخوانید و شرکتی را انتخاب کنید که به درد مسیر حرفه‌ای‌تان بخورد.


خمشمحور دوره 28شماره ۲فاطمه فرهادی
صفحۀ نوشته‌های رسانه‌ای گروه محور - تأسیس ۱۳۷۲ - «محورِ فعالیت‌های دانشجویی دانشکدۀ مکانیک»
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید