ویرگول
ورودثبت نام
انجمن علمی دانشکدۀ مکانیک شریف (محور)
انجمن علمی دانشکدۀ مکانیک شریف (محور)
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

علاقه‌ای شکل‌گرفته!

من چگونه مکانیکی شدم؟

محمدجواد احمدی، ورودی ۹۹ مهندسی مکانیک

شاید آنچنان دور از ذهن نباشد که من هم مثل اکثر بچه‌ها تصمیم نهایی انتخاب رشته‌ام پس از اعلام اولیه کنکور بود. در‌به‌در دنبال فارغ‎‌التحصیلان و دانشجوهای رشته‌های مختلف بودم تا اینکه به نتیجه برسم. از شانسِ بدِ ما به کرونا خوردیم و همایش حضوری هرسالۀ شریف را از دست دادیم! ولی به هر نحو این دوره هم گذشت و من تصمیم خودم را گرفتم.

نکته‌ای که برای من خیلی مهم می‌نمود، جامع‌بودن مهندسی مکانیک بود. اینکه یک مهندس مکانیک در چه زمینه‌هایی فعالیت بیشتری می‌کند؟ چه صنعت‌هایی روی دوش مکانیکی‌هاست؟ مهندسی مکانیک، رشتۀ به ‌شدت وسیعی است و در طول تاریخ از دل آن رشته‌هایی مثل مهندسی مواد و هوافضا و مهندسی شیمی بیرون آمدند! پس مطمئن باشید در هر صنعتی در هر زمان و مکانی مکانیک لازم است!

تصورم به رشته قبل و بعد دانشگاه!

با توجه به حرف‌هایی که از سایر دانشجوها می‌شنیدم، تنها حسی که به من دست می‌داد آن بود که فکر می‌کردم مکانیک یک شکل دیگر باشد و حتی احساس پشیمانی زیادی از انتخابم می‌کردم. در بدو ورود معمولاً برای فضاسازی، درس‌های مشابهِ دبیرستان را با رشته‌ها مقایسه می‌کنند؛ که البته به نظرم کار جالبی است و تا حد کمی دید انسان را به واقعیت نزدیک می‌کند اما این مقایسۀ ساده‌انگارانه واقعاً کافی نیست.

وقتی وارد دانشگاه شدم با واحدهای سرویس و عمومی رو‌به‌رو شدم که اصلاً انتظارش را نداشتم! در واقع تا ترم 3 خبری از دروس تخصصی مکانیک نبود و فرصت خوبی برای من بود تا به محیط خود دید مکانیکی پیدا کنم! البته ترم 2 با درسی به نام «آشنایی با مهندسی مکانیک» رو‌به‌رو شدیم که اساتید مطرح و افراد صنعتی موفق از تجارب خود و حرفه و کارشان برایمان سخنرانی می کردند. این کلاس به مقدار زیادی به تقویت دید ما کمک کرد و ما را با رشتۀ وسیعمان بیشتر آشنا کرد. بعد از اتمام این درس توانستم تا حدودی گرایشی که دنبالش هستم را پیدا کنم. توصیه‌ای که از دل آن تجربۀ شیرین می‌توانم داشته باشم آن است که تا جایی که می‎توانید در تکاپو و جست‌وجو باشید، دیدتان را وسیع و وسیع‌تر کنید و از فضای دانش‌آموزی بیرون بیایید!

اگر برگردم به گذشته چه انتخابی می کنم؟

با ورود به دانشگاه، نظرم چرخید! منی که به دنبال تغییر رشته بودم، با گذراندن درس «آشنایی با مهندسی مکانیک» در ترم 2 با ابعاد جدید این رشته آشنا شدم و حتی گرایشم را نیز انتخاب کردم! در این درس تک‌تک گرایش‌های جامدات و سیالات و کنترل و ... بررسی شد و کاربردهای صنعتی در دنیای واقعی نیز بیان شد که بسیار به انتخابمان کمک کرد. اگر شما هم مثل من به شک افتاده‌اید؛ کمی صبر کرده و بیشتر تأمل کنید و سریع از مکانیک رد نشوید! امروز با خودم تکرار و تکرار می‌کنم که «اگر به روز انتخاب رشته برگردم، با تمام وجود مکانیک را انتخاب می‌کنم».

خمشمحور۲۹شماره۱محمدجواد احمدی
صفحۀ نوشته‌های رسانه‌ای گروه محور - تأسیس ۱۳۷۲ - «محورِ فعالیت‌های دانشجویی دانشکدۀ مکانیک»
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید