ویرگول
ورودثبت نام
انجمن علمی دانشکدۀ مکانیک شریف (محور)
انجمن علمی دانشکدۀ مکانیک شریف (محور)
خواندن ۴ دقیقه·۵ ماه پیش

کجاست این دکمۀ W ؟

تقریباً همه‌چیز دربارۀ حذف اضطراری

سید عطاالله طباطبایی، 01 مکانیک


مطمئناً یکی از مهم‌ترین مسائل آموزشی در دانشگاه، حذف اضطراری یا به قول بچه‌های دانشگاه، حذف W است. در این بخش از جعبه ‌ابزار می‌خواهیم به اهمیت این موضوع، روش استفادۀ درست از این حق دانشجویی، همچنین تجربۀ چند تن از بچه‌های دانشکده که از این حق بهره جستند و یا هنوز به فکر استفاده از این دکمه نیفتاده‌اند را با هم مرور کنیم.

معنی و مفهوم حذف اضطراری یا w

حذف اضطراری، همانطور که از نامش پیداست، راهی برای حذف ضروری یک درس در طول ترم تحصیلی است. اما این به چه معناست؟ بیایید زمانی را فرض کنیم که شما تمام آزمون‌های میان‌ترم را پشت سر گذاشته‌اید و به دلایل مختلفی ( از جمله سروگوشِ جنبان در ترم‌های اول و .....)، نمرات مطلوب خودتان را در یک درس کسب نکرده‌اید (منظور شخص من در اینجا از نمرۀ مطلوب، کمتر از نصف نمرۀ میان‌ترمی است که خودش ۱۰ نمره دارد، است). در اینجور مواقع شما با اضطراب و نگرانی به همیارهای خودتان مراجعه می‌کنید و آن‌ها با جملۀ: «عزیزکم، می‌توانی درس را حذف کنی.» شما را راهنمایی می‌کنند. اما واقعا حذف کردن به همین راحتی است؟ ( امیدوارم که با این داستان چند خطی شرایط اضطرار را درک کرده باشید).

شرایط لازم برای حذف اضطراری

اما وقتی جملۀ «می‌توانی حذف کنی» را می‌شنوی،‌ باید به چه چیز‌هایی توجه کنی؟ (که بعداً نادم و پشیمان پیش دوستانت ناله نکنی!)

اولین چیز، این است که شما واقعاٌ نتوانید درس را پاس کنید. منظورم چیست؟ به عنوان مثال، همان‌طور که بالاتر ذکر کردم، شما از امتحان میان‌ترم که به تنهایی ۱۰ نمره بارم دارد، کمتر از پنج نمره کسب کردید و با توجه به اینکه فاصله‌ای هم با امتحانات پایان‌ترم ندارید و برآورد می‌کنید که در پایان‌ترم هم نمرۀ چندانی عایدتان نمی‌شود،‌ می‌توانید به فکر حذف‌کردن درس بیفتید.

دوم اینکه، شما واقعاً از نمرۀ کم این درس رنج می‌برید. فرض کنیم که برآورد شما این است که مجموعاً و به صورت حداقلی، دوازده نمره از بیست نمره را به دست می‌آورید. اما باور و اطمینان صد درصدی دارید که اگر بیشتر مطالعه می‌کردید، قطعاً نمرۀ بالاتری (حداقل سه الی پنج نمره بیشتر از قبل) کسب می‌کردید، در این صورت هم حذف درس می‌تواند از گزینه‌های روی میزتان باشد.

زمان حذف اضطراری

زمان اصلی‌ای که به این کار تخصیص می‌یابد، عموماً بعد از اتمام همۀ امتحانات میان‌ترم است، با احتساب اینکه نمرات آن‌ها هم اعلام شود. الان که در ترم یک به سر می‌برید، زیاد با زمان‌بندی امتحانات میان‌ترم به مشکل برنمی‌خورید و برایتان از پیش برنامه‌ریزی شده است؛ اما از ترم دوم به بعد که دروس را خودتان انتخاب می‌کنید، با موضوع دموکراسی اساتید در برگزاری امتحان هم شاید روبه‌رو شوید. پس باید حواستان باشد که در انتخاب تاریخ امتحان‌های میان‌ترم‌، علاوه بر اینکه به همپوشانی آن‌ها توجه می‌کنید، به نزدیک بودن آن‌ها به زمان حذف اضطراری هم توجه کنید که با مشکل دیر اعلام شدن نمره از طرف اساتید روبه‌رو نشوید.

تجربۀ دوستان هم‌دانشکده‌ای از حذف اضطراری

-شایان عابدی

درسی که من حذف کردم، ریاضی عمومی یک بود. به این خاطر درس را حذف کردم که میان‌ترم را خیلی خوب نداده بودم و برآورد کردم که نهایتاً درس را با ده پاس کنم. خب من حذفش کردم تا درس‌های دانشکده ریاضی را در ترم آف پاس کنم و در نهایت هم از حذف ریاضی یک راضی بودم، چون که با کمترین میزان مطالعه، بالاترین نمرۀ ممکن را کسب کردم.

-میثم دورقی

در اصل مشکل من با درس ریاضی عمومی یک بود که از امتحان میان‌ترم آن نمرۀ قابل قبولی کسب نکردم و علت آن هم بی‌خبری‌‌ام از زمان امتحان بود. اما من به هر حال مصمم بودم که اصلاً مدت تحصیلم بیشتر از ۸ ترم نشود. به همین خاطر با خودم گفتم که حتماً این درس را پاس می‌کنم. از طرفی هم اصلاً دوست نداشتم که دوباره برای این درس وقت بذارم و می‌دونستم که با حذف این درس، مجبورم ریاضی ۲ و معادلات را در یک ترم پاس کنم. به همین خاطر عطای حذف را به لقای آن بخشیدم و با تمام توان برای پایان‌ترم مطالعه کردم و با توجه به وضعیت ترم و ارفاق‌هایی که صورت گرفت، درس را پاس کردم. به هر حال از وضعیت موجود راضی هستم.

سید عطاالله طباطبایی فرد

من تا به حال درسی را حذف نکرده‌ام و از این موضوع پشیمانم. اولین دلیلش این است که من برای درس‌های ترم یک خیلی وقت گذاشتم و با توجه به تلاشی که کردم، نمرۀ خوبی هم کسب نکردم و دومین دلیل نیز این است که فشار درسی در ترم یک به قدری بود، که من نمی‌توانستم کار و درس را با هم هماهنگ کنم و در کل، عملکرد درسی‌ام کاهش پیدا کرده‌بود. اما به هرحال، وضعیتی بود که گذشته است و درست نیست بر اساس وضعیتی که الان به آن واقف هستیم، گذشته را قضاوت کنیم. تصمیم آن موقع من این بود که درس‌ها را فقط پاس کنم، ولی الان متوجه شدم که نمره از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

حرف آخر

در نهایت، چیزی که من از آدم‌های با تجربۀ این دانشکده (ورودی‌های ۹۸ و ۹۹) شنیدم و به نظرم ارزش ذکر کردن دارد، این است که عادت کردن به حذف درس فقط باعث تنبلی می‌شود. حذف درس ابزاری است که دو لبه دارد. نباید همین که وضعیت سختی پیش آمد،‌ به‌سرعت به فکر حذف درس بیفتید.

درسحذف اضطراریخمشمهندسی مکانیکدانشگاه صنعتی شریف
صفحۀ نوشته‌های رسانه‌ای گروه محور - تأسیس ۱۳۷۲ - «محورِ فعالیت‌های دانشجویی دانشکدۀ مکانیک»
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید