ویرگول
ورودثبت نام
Mekaeil
Mekaeil
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

چگونه یک رزومه استاندارد و اصولی بنویسیم؟!

وقتی که چند سال قبل شروع کردم که اصول رزومه نویسی رو یاد بگیرم همزمان با یادگرفتن اون نکات هر سری بعد از کسب تجربیاتی که از ارسال رزومه و مصاحبه به دست میاوردم اون نکات رو توی رزومه م اعمال میکردم تا اینکه تصمیم گرفتم این موارد رو که حاصل خوندن، شنیدن تجربیات و اقدامات خودم هست رو در قالب یک ویدیو و متن منتشر کنم.

توی این مقاله من اصول و نکات کلی رو ذکر میکنم و پیشنهاد میکنم حتما ویدیویی زیر را قبل از مطالعه مقاله مشاهده کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=LgatBa-80c4&t=945s&ab_channel=Mekaeil

اصول و نکات مهم رزومه نویسی

۱. رزومه شما باید عنوان شغلی داشته باشد برای مثال: Software Developer, Digital Marketer, ...

۲. بخش Summary یا خلاصه معرفی شما، مهمترین بخش رزومه برای قانع کردن خواننده رزومه، برای ادامه دادن به خواندن رزومه شما است. در این بخش باید درباره خودتون و دستاوردهای کلی که داشتید و ... صحبت کنید و اینکه چرا شما شخص مناسبی برای عنوان شغلی موردنظر هستید؟! این بخش نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی باشد. (این بخش رو با یک مثال از فیلمهای معروف توضیح دادم)

۳. تقسیم بندی و نظم بخشهای رزومه از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴. مهارتهای نرم (Soft Skill) که نحوه کار شما در تیم را مشخص میکند با استفاده از تجربیات کاری شما و کلمات به کاربرده شده در زرومه شما مشخص میشود.

۵. از تکرار مطالب تکراری توی رزومه پرهیز کنید و کارهای مشابهی که توی شرکتهای مختلف انجام دادید با جملات تکراری ذکر نکنید.

۶. از طریق برخی وبسایتهایی که رزومه شما را بررسی میکنند مطمئن شوید که رنک رزومه شما حداقل ۸۰ است ( آدرس وبسایتها و نکات لازم را در ویدیو ذکر کردم)

۷. وقتی تجربیات کاری خود را مینویسید حتما به صورت لیست و با استفاده از Action Verbهایی که وجود دارد بنویسید که چه دستاوردهایی داشتید. (WHAT, HOW, RESULT, WHY)

۸. از هر Action Verb در کل رزومه سعی کنید بیشتر از ۲ بار استفاده نکنید.

۹. مطمئن بشید که رزومه شما اشتباه املایی و گرامری ندارد.

۱۰. رزومه شما حداکثر دو صفحه باشد و اگر تجربه کار زیادی ندارید و یا اصلا تجربه کار ندارید حداکثر یک صفحه باشد.

۱۱. برای مقاطع تحصیلی، ذکر مقطع دیپلم لازم نیست و ذکر معدل هم توصیه نمیشود.

۱۲. ترتیب تجربیات کار و مقاطع تحصیلی از جدیدترین به قدیمی ترین ذکر شود یعنی آخرین تجربه کاری شما اولین مورد از لیست تجربیات کاری شما باشد.

۱۳. ذکر مهارتهای نرم یا soft skill بهتر است به صورت غیر مستقیم و از طریق بیان تجربیات کار باشد برای مثال وقتی توی یک تیم کار میکنید در واقع بیان میکنید که مهارت کار تیمی دارید.

۱۴. اگر تجربه کار زیادی ندارید باید بتونید خیلی خوب در بخش اولی که درباره خودتون مینویسید خیلی خوب خودتون رو پرزنت کنید و نکته ای که در این بخش مهمه حالت داستان وار بودن این بخش بر اساس تجربیات شما و انگیزه ای است که دارید.

۱۵. وقتی از دستاوردها توی تجربیات کاری مینویسیم حتی الامکان دقیق و قابل لمس بنویسیم که مثلا ۱۰ درصد افزایش پرفرمنس ایجاد کردم و ...

۱۶. صادقانه رزومه بنویسید.

۱۷. عنوان رزومه خودتون را بر اساس موقعیت شغلی که اپلای میکنید ویرایش کنید.

۱۸. ویرایش و بهبود رزومه شما تا وقتی که کار میکنید هیچ وقت به پایان نمیرسد پس سعی کنید همیشه به روز نگهش دارید.

۱۹. اگر رزومه شما به زبان انگلیسی است از ابزارهای همچون گرامرلی برای بهبود جملات استفاده شده و رفع اشتباهات گرامری و املایی استفاده کنید.

تجربیات کاریرزومهتجربه کار
من میکائیل هستم و در وبلاگم در مورد تجربیات کاریم و باورها و عقاید شخصیم می‌نویسم :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید