سگهای خفته (Sleeping Dogs) اثری معمایی جنایی با بازی راسل کرو و یک فیلم اقتباسی است که با پیچش داستانی جذابی همراه شده است. با نقد این فیلم همراه زومجی باشید.
فیلمهای گونهی جنایی و معمایی بهدلیل خاستگاه محکمی که در ادبیات دارند تا همیشه در مارکتهای سینمایی موجود خواهند بود. از طرفی دیگر نیز ژانرهای تعلیقآفرین یکی از انتخابهای همیشگی مخاطبان هستند، بههمین دلیل سرمایهگذاران و تهیهکنندگان نمیتوانند به ساخت چنین داستانها و روایتهایی فکر نکنند. انسان بهخاطر برخورداری از ناخودآگاه جمعی، تا همیشه بهدنبال هیجان و حل معما خواهد رفت، بر همین اساس تا ابد گونهی جنایی و معمایی قابلیت ساخت را خواهد داشت. فیلم سگهای خفته، یک اثر جنایی و سرگرمکننده با بازی راسل کرو است که طبق مدیومهای یک اثر نوآر، معمایی، تریلر و جنایی پیش میرود و کنجکاوی مخاطب را برمیانگیزد.
سگهای خفته این تریلر جنایی اثری نسبتا استاندارد است که طبق عناصر ژانر پیش میرود و تا حد زیادی میتواند تماشاگر را تا انتهای اثر تشنه نگه دارد. این فیلم که براساس کتابی بهنام آینهها و نوشتهی چیروویچی ساخته شده تا حدودی یادآور فیلم یادگاری (Memento) است. راسل کرو در این فیلم بازی نسبتا خوبی را ارائه میدهد اما میتوانست در نقش یک افسر فراموشیگرفته بهتر ظاهر شود.
سگهای خفته شروع خوبی دارد. اطلاعات مربوطبه شیوهی زندگی و دستورها غذایی که به درودیوار چسبیده شدهاند، از همان ابتدا مخاطب را در یک شرایط تعلیقزا قرار میدهد. فیلم ترجیحاش این است که زیاد طفره نرود و درام خود را به سرعت آغاز کند. درنهایت بهزودی ما به تصویر رُی میرسیم. راسل کرو که نقش یک افسر پلیس اخراج شده را بازی میکند، دچار فراموشی شده و تحت یک درمان تهاجمی خاص و غیردارویی در حال معالجه است. او بوسیلهی تراشههایی که پزشکان در سرش کاشتهاند، مشغول یادآوری خاطرات خودش است تا بیش از این درگیر زوال عقل نشود.
ایدهی فیلم، ایدهای جذاب اما تکراری است. با اینحال این پتانسیل را دارد که تماشاگر را پای خود نگه دارد و تعلیقزایی کند. یک افسر اخراجشدهی ادارهی پلیس باید مسائلی را از گذشته به یاد بیاورد و در پی کشف ناکجاآبادی باشد که قبلا وجود داشته و رخ داده است. رُی طبق توصیهی پزشکاش باید وضعیت چالشبرانگیزی برای مغزش ایجاد کند، بههمین دلیل قبول میکند تا پروندهی قتل دکتر ویدر را دوباره به جریان بیندازد. سگهای خفته همانند یک اثر جنایی و معمایی کلاسیک در پردهی اول سؤال خودش را میپرسد و مسئلهی اصلی را مطرح میکند. فیلم بهدنبال پیدا کردن قاتل اصلی رویدادهایش را کنار یکدیگر میچیند و گامبهگام جلو میرود.
با پلی همراه باشید