متاورس این پتانسیل را دارد که به طور اساسی نحوه کار ما را تغییر دهد. اما اینکه دقیقاً چگونه یک اینترنت سه بعدی - شرح مختصر متاورس - محیط های کاری را تغییر خواهد داد، هنوز مشخص نیست. این تا حدی به این دلیل است که فناوری مورد نیاز برای تغییر اساسی گردش کار به طور کامل محقق نشده است و تا حدی به این دلیل است که مشخص نیست مشتریان چگونه از متاورس استفاده خواهند کرد.
طرفداران استدلال می کنند که اگر به درستی انجام شود، دنیای مجازی متاورس رفاقت دورکار را افزایش می دهد، و آینده متاورس همکاری را بهبود می بخشد، آموزش را سرعت می بخشد، نیاز به فضای اداری را کاهش می دهد و به طور کلی کار را به مکانی شادتر تبدیل می کند. حداقل این وعدهای است که مارک زاکربرگ، غول رسانههای اجتماعی، غول رسانههای اجتماعی، در اواخر سال 2021، که در اواخر سال 2021 از فیسبوک به متا خبر داد، در زمینههایی مانند این نسخه ی نمایشی، علاقه تجاری به مفهومی را افزایش داد که به طور همزمان جدید نیست و هنوز وجود ندارد.
این مقاله جدیدترین تفکر را در مورد اینکه چگونه متاورس میتواند بر محیطهای کاری و چه زمانی تأثیر بگذارد، ارائه میکند.
اصطلاح متاورس که توسط نویسنده علمی تخیلی نیل استفنسون در سال 1992 در رمان تصادف برفی ابداع شد، عموماً به دنیای دیجیتال سه بعدی مشترک و پایداری اشاره دارد که در آن مردم کار و بازی می کنند.
متیو بال، نویسنده آنچه که به طور گسترده یکی از بهترین آغازگرهای متاورس در نظر گرفته می شود، این جهان را دارای ویژگی های زیر تعریف می کند:
همانطور که بال و دیگران اشاره می کنند، فناوری برای تحقق بسیاری از این ویژگی های مورد نیاز هنوز در حال پیشرفت است. به عنوان مثال، ما جهان های سه بعدی داریم، اما آنها به راحتی از چند صد کاربر شرکت کننده در یک کنفرانس پخش نمی شوند، و در صورت وجود هر نوع تعاملی، از افراد بسیار کمتری پشتیبانی می کنند. در حال حاضر، تداوم بسیار کمی از تاریخ، استحقاق و اشیاء در سراسر جهان های مجازی وجود دارد. ممکن است 5 تا 10 سال دیگر طول بکشد تا مسائل فنی برای انجام این کار حل شود. حل کردن قراردادهای تجاری و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها ممکن است حتی بیشتر طول بکشد.
بنابراین، زمان متاورس بستگی به این دارد که چه کسی صحبت می کند و سطح پیچیدگی آنها در نظر گرفته می شود. در یک انتها، رئیس و مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، گفته است که اگر ما فقط در مورد جاسازی دنیای واقعی در دنیای دیجیتال از طریق برنامههایی مانند Mesh Team Meetings و HoloLens در کف کارخانه صحبت میکنیم، متاورس از قبل آمده است. زاکربرگ انتظار دارد اگر در مورد جهانهای مجازی در مقیاس بزرگتر صحبت میکنیم که با سختافزار با کارایی بالا از آنها بازدید میکنیم، متاورس «تجسمشده» طی پنج تا 10 سال آینده به جریان اصلی تبدیل شود.
ایجاد متاورس برای کار به کسبوکارها نیاز دارد که به جای آوردن دفتر موجود به یک دفتر مجازی، درباره نحوه استفاده مردم از ابزارهای دیجیتال جدید تجدید نظر کنند. در واقع، تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترجمه ساده دفاتر موجود به یک معادل سه بعدی می تواند بهره وری را برای کارهای موجود کاهش دهد و حتی باعث حالت تهوع و بیماری حرکت شود. در اینجا برخی از بینش های چهار متخصص در مورد انتقال کار به متاورس آورده شده است:
Tuong H. Nguyen، تحلیلگر ارشد در Gartner، اشاره کرد که آنچه ما در حال حاضر داریم راه حل های "پیش ساز" یا "پیش متاورس" هستند. "در حالی که هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید که متاورژن چگونه به وجود می آید - چه رسد به تأثیر آن بر هر بخش، عمودی یا جغرافیایی - این پیش سازها حدس دقیقی را در مورد تأثیر بالقوه آن بر ما ارائه می دهند."
یکی از این پیش سازها واقعیت مجازی (VR) است که نگوین تاکید کرد که متاورز نیست. وی تاکید کرد: واقعیت مجازی یک تجربه یا رابط است، در حالی که متاورس یک اکوسیستم دیجیتالی است. علاوه بر این، VR تنها یکی از راههای تعامل با این اکوسیستم دیجیتالی است و ممکن است لزوما مهمترین رابط و یا پرکاربردترین رابط نباشد. با این حال، نگوین گفت که گارتنر مزایای استفاده از VR را برای بهبود جلسات، پیکربندی محصول، طراحی محصول، تصمیمگیری، نصب و آموزش میبیند.
اندرو هاکن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Mesmerise، که ابزارهایی برای همکاری سه بعدی می سازد، معتقد است که متاورس نشان دهنده "فرصتی برای کوچک کردن جهان به همان روشی است که اینترنت در دهه 90 انجام داد." اما او گفت که تعیین سطح انتظارات در مورد اینکه چگونه پیش سازهای متاورس جدید مانند VR موثرترین هستند، ضروری است. هاوکن هشدار می دهد که واقعیت مجازی یک ابزار "گاهی اوقات" به جای یک ابزار تمام روز است. تیم او دریافته است که 20 دقیقه اغلب طول جلسه ایده آل برای یک جلسه در VR است.
فرانک دیانا، شریک مدیریت و آینده پژوه در خدمات مشاوره ای تاتا (TCS)، تغییر محل کار را به متاورس به انتقال از استخرهای تایپ به تایپ کردن کل نیروی کار در رایانه های شخصی تشبیه می کند. با این حال، در حالی که کار در متاورس بسیاری از گردشهای کاری را آسانتر میکند، بسیاری از مشاغل موجود را نیز تهدید میکند. دیانا گفت: «ما باید کارگران را مجدداً مهارت دهیم تا به آنها بیاموزیم که چگونه به طور مؤثر در متاورس کار کنند تا در غیر این صورت کارمندان مؤثر عقب نمانند و [از نظر فناوری] بیکار نشوند».
مارسل هولرباخ، مدیر ارشد نوآوری در Productsup، یک پلتفرم مدیریت اطلاعات محصول، گفت که همچنین مهم است که به طور روشمند در متاورس پیش برویم تا ببینیم چه چیزی کار می کند و چه چیزی مشکلاتی را ایجاد می کند. کار از راه دور یک مسیر را ارائه می دهد. او گفت که با استفاده از متاورس در ساختار اصلی کار از راه دور، کارمندان بیشتر به استفاده از فناوری عادت کرده و پذیرای هدف آن خواهند بود.
در اینجا برخی از موارد استفاده برتر از کار در متاورس آورده شده است:
کارمندان شرکت به طور فزاینده ای از یکدیگر جدا می شوند و در خانه یا در دفاتر مختلف کار می کنند.
هاکن میگوید: «همه ما متوجه شدهایم که حضور مشترک - احساس بودن در یک اتاق با یک نفر - مزایای زیادی از نظر ارتباط، تعامل، روحیه، فرهنگ تیمی و موارد دیگر دارد.
تجارب متاورس جدید می توانند از تعاملات اجتماعی که ما در جلسات و رویدادهای زندگی تجربه می کنیم، تقلید کنند. فعال کردن فناوری میتواند طیف وسیعی از صدای فضایی را برای کمک به قرار دادن افراد در یک اتاق مجازی تا روشهای جدید ترتیب دادن افراد در جلسات بزرگتر روی صفحهنمایش دوبعدی تا تجربههای واقعیت مجازی سه بعدی فراگیر اجرا کند.
دیانا گفت: «توانایی متاورس برای ارائه تجربیاتی که میتواند به اندازه تعاملات حضوری مشارکتی و از نظر اجتماعی رضایتبخش باشد، شرکتها را قادر میسازد تا نیروی کاری فوقالعاده پراکنده و متنوع ایجاد کنند.»
تجربیات جدید متاورس نیز ممکن است همکاری را حتی بهتر از دنیای واقعی کند. ایدهپردازی حضوری عموماً شامل تختههای سفید، یادداشتهای پس از آن و نمایشگرهای صفحهنمایش بزرگ است.
اگر ابزارهای همکاری سه بعدی بدون مرز در متاورس وجود داشته باشد و تیم بتواند خود را برای الهام گرفتن به موزه لوور منتقل کند، چه؟ دایانا پرسید. "اگر کار از راه دور در متاورس هم بهره وری بیشتر و هم همکاری بهتری را فراهم کند، مدل اداری امروزی کاملاً خراب می شود."
یک شرکت فناوری که نرمافزار مدلسازی سهبعدی آن فضاهای فیزیکی را به صورت دیجیتالی تکرار میکند، در حال توسعه گردشهای کاری دوگانه دیجیتال است که به کارمندان اجازه میدهد از راه دور با یکدیگر همکاری کنند، یاد بگیرند و درگیر شوند. به عنوان مثال، معماران می توانند به طور مجازی با مشتریان در بازسازی ایده ها برای تصمیم گیری سریع تر همکاری کنند، و خرده فروشان می توانند به طور مجازی در طرح های مختلف فروشگاه همکاری کنند تا مشکلات یا فرصت ها را زودتر کشف کنند.
استیو لومباردی، معاون ارتباطات و امور تجاری در ماترپورت، گفت: «همه اینها این قدرت را دارد که به سازمانها کمک کند تا در هزینه و زمان صرفهجویی کنند.
هولرباخ گفت که تیم او شروع به آزمایش ابزارهای جدید متاورس برای رفع خستگی خیره شدن و صحبت کردن در یک صفحه نمایش بدون فرصت برای تعامل با دیگران کرد. او این را برای تمرینهای تیمسازی، رویدادهای شرکت و آموزش کارکنان مفید یافته است.
او گفت: "این یک راه کاملاً جدید برای مردم برای ارتباط اجتماعی ارائه می دهد." هولرباخ گفت: "به جای اینکه احساس کنید صدها مایل از همکاران خود جدا شده اید، به همان محیط آورده می شوید. به علاوه، مردم مجذوب آنچه متاورس ارائه می دهد هستند."
متاورس همچنین میتواند بازدید از کارخانه، مرکز توزیع، یا محل ساخت و ساز در آن سوی شهر یا جهان را برای مدیران آسانتر کند و به آنها اجازه دهد وضعیت فعلی را ارزیابی کنند، تأثیر تغییرات را شبیهسازی کنند و با دوردستها همکاری کنند. - پرتاب کارکنان برای حل مشکلات
امانوئل ریوت، نایب رئیس TMT ایالات متحده و رهبر فناوری جهانی در PwC گفت: «آنها می توانند ماشین های آن را ببینند و لمس کنند، با ناظر محلی دست بدهند و عملیات آن را بدون ترک میزشان بررسی کنند.
متاورس همچنین می تواند مهارت ها و روش های آموزشی را افزایش دهد. متاورس به گیم پلی تعاملی و شبیه سازی برای یادگیری اجازه می دهد. دانیل فالمن، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Mindbreeze، یک پلتفرم مدیریت دانش، گفت که کارمندان می توانند یاد بگیرند که یک ماشین را به گونه ای کار کنند که گویی در "زندگی واقعی" هستند یا یک ارائه فروش را برای یک مشتری با پول کلان تمرین کنند.
او گفت: «کارگران جدید مجبور نخواهند بود به کتابهای راهنما و دستورالعملهای آموزشی تکیه کنند.
دیانا پیشبینی میکند که جلسات آموزش واقعیت ترکیبی و متاورس و حضور در شرکتها در سالهای آینده به یک امر عادی تبدیل خواهد شد. او گفت: "متاورس به ما این امکان را می دهد که تجربه سوار شدن را به طور کامل دوباره تصور کنیم، نه اینکه به سادگی استفاده از حضوری امروزی را به دنیای مجازی گسترش دهیم."
کارمندان جدید به جای خواندن سند یا ویدیوی دیگری در مورد تاریخچه یک شرکت، می توانند با موسس ملاقات کنند یا از محل کار بازدید کنند. متاورس همچنین میتواند به استخدامکنندگان در ایجاد ارتباطات اجتماعی با تیمهای جدیدشان کمک کند.
سوار شدن Metaverse همچنین میتواند خطرات را برای اولین واکنشدهنده، پرسنل اورژانس بیمارستان و پرسنل نظامی کاهش دهد. دیانا میگوید: «موقعیتهای خطرناک و استرسزا را میتوان بهگونهای شبیهسازی کرد که این کارگران را برای موقعیتهای واقعی آماده کند، بدون اینکه آنها را در معرض خطر واقعی قرار دهد و در نهایت با هزینهای بسیار کمتر».
پذیرش گستردهتر پلتفرمهای متاورس میتواند مشارکت کارکنان را صرف نظر از جایی که هستند افزایش دهد. یوگال جوشی، شریک شرکت مشاوره Everest Group، گفت: «این به شرکتهای باهوش کمک میکند تا استعدادهای مورد نیاز را بدون نگرانی در مورد دفاتر فیزیکی جذب کنند.
متاورس برای بسیاری از سازمانها و حتی یک داستان موفقیت آمیز برای برخی از موارد استفاده برتر که در بالا توضیح داده شد، نخواهد بود. ساخت یک ورودی آب پاش یک چیز است. به دست آوردن کشش در متاورس مستلزم مرتب کردن مسائلی مانند ارگونومی، امنیت و گردش کار، از جمله چالشهای دیگر است:
خستگی متاورس. یک مطالعه اخیر آلمانی هنگام ترجمه کارهای مبتنی بر میز به VR به مدت یک هفته، مشکلات ارگونومیک گسترده ای را نشان داد. دو شرکت کننده از 16 شرکت کننده به دلیل بیماری شبیه ساز مجبور به ترک تحصیل شدند، در حالی که بقیه از کاهش عملکرد، خستگی چشم و ناامیدی رنج بردند. با این حال، شواهدی وجود داشت مبنی بر اینکه شرکت کنندگان به تدریج بر ناراحتی اولیه غلبه کردند.
کاهش تنوع و فراگیری. جوشی گفت که ایجاد یک فرصت برابر، محیط متنوع و فراگیر به اندازه کافی در دنیای فیزیکی چالش برانگیز است. او نگران است که در صورت عدم استفاده صحیح، متاورس می تواند مانع پیشرفت شود. او گفت که در حال حاضر نمونه هایی از سوء استفاده جنسی و آزار و اذیت آواتارهای زنان در متاورس وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از برنامه های کاربردی نسبتا ساده امروزی همیشه برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی نیستند و متاورس پیچیده تر خواهد بود. دسترسی به پلتفرمهای متاورس ممکن است به سختافزار گرانقیمتی نیز نیاز داشته باشد که برخی از مردم توانایی پرداخت آن را ندارند. حتی در حال حاضر، کارمندانی که فاقد پهنای باند قوی هستند، می توانند فعالیت های تیمی را از دست بدهند.
تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی شرکت ها همچنین باید به تهدیدات امنیتی جدید و مسائل مربوط به حریم خصوصی در متاورس رسیدگی کنند. فناوریهای واقعیت افزوده (AR)، واقعیت ترکیبی و VR دادههای بیومتریک غنی، ویژگیهای چهره و حرکات منحصربهفرد را ضبط میکنند. دایانا میگوید: «اگر امن نباشد، میتوان از آنها برای سرقت هویت و حتی ایجاد دیپفیکهای تهاجمی استفاده کرد.
ادغام AR و VR در گردش کار. نگوین گفت که شرکتها همچنین باید پیچیدگیهای ترکیب ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت مجازی را در گردشهای کاری برای تکمیل ابزارهای موجود انجام دهند. همانطور که شرکتها باید بفهمند چه زمانی و در کجا تماسهای ویدیویی بیشترین معنا را دارد، آنها نیز به یک فرآیند مداوم برای کشف زمان و مکانهای کاربردی AR و VR نیاز دارند.
دور زدن متاورس به معنای واقعی کلمه دشوار خواهد بود. نگوین میگوید: «متافوره مکان یا چیزی نیست که بتوانید آن را به صورت فیزیکی نگه دارید. او افزود: «متافوره تکامل اینترنت است» و از آنجایی که در حال تکامل است، پیشبینی چگونگی انجام آن و جایی که در آن تعلق دارند برای شرکتها دشوار است.
هر شرکتی باید بررسی کند که چگونه ماهیت مشاغل می تواند در پی یک محیط دیجیتالی فراگیر و محتوای دیجیتال پایدار، غیرمتمرکز، مشارکتی و تعاملی تغییر کند. تثبیت اطلاعات دیجیتال به ماشینها، جریانهای کاری تعمیر و نصب جدیدی را برای تکنسینها و مشتریان فراهم میکند. تابلوهای دیجیتال تطبیقی و برچسب های قیمت می تواند مشاغل خرده فروشی را تغییر دهد. شبیهسازیهای سهبعدی مشارکتی، نحوه تصمیمگیریهای پیچیده را تغییر میدهند - و اینها تنها کسری از روشهایی هستند که دنیای مجازی کار را متحول میکند.
منبع: metaversyab.com