ویرگول
ورودثبت نام
میثم کریمی
میثم کریمی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

بررسی میکروفن بویا مدل by-m1

اگه مثل من تصمیم گرفتید کیفیت صدای ویدیوهایی که ضبط می‌کنید رو بالا ببرید، ادامه این مطلب رو بخونید.

میکروفن، یکی از مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای ضبط ویدیوهای آموزشی است. بدون صدای خوب، یک ویدیو جذابیت لازم برای دیده شدن رو نداره. به همین دلیل توی یکی از روزهای فروردین‌ماه ۹۸ این میکروفن رو با قیمت ۱۶۵ هزار تومن سفارش دادم و بعد از تحویل گرفتنش با کلی ذوق شروع کردم به تست گرفتن ازش.

درباره این سفارش یه نکته کوچیک وجود داره که جلوتر بهش اشاره می‌کنم. این میکروفن قابلیت وصل شدن به چیزهای زیادی رو داره، اما برای من فقط وصل شدن به گوشی اندرویدم و کامپیوترم مهم بود. یادتونه قبلا گفتم درباره سفارشم یک نکته وجود داره؟ اون نکته اینه که من بدون این که دقیقا بدونم دارم چیکار می‌کنم، یک کارت صدای USB هم سفارش دادم. ارزش این سفارش زمانی مشخص شد که میکروفن در زمان اتصال به کیس صدای بسیار ضعیف و غیرقابل استفاده‌ای تولید می‌کرد. این‌جا یک نکته جالب وجود داره؛ نوع اتصال میکروفن TRRS (Tip Ring Ring Sleeve) هست ولی درگاه صدای کامپیوتر از TRS (Tip Ring Sleeve) پشتیبانی می‌کرد. به زبان ساده، جک 3.5 میلی‌متری میکروفن سه خط داشت در صورتی که درگاه صدای کامپیوتر ما از نوع دو خط پشتیبانی می‌کرد. این‌جا بود که کارت صدای USB ما وارد عمل شد و نقش واسطه رو ایفا کرد. با اتصال میکروفن به کارت صدامون مشکل حل شد.

تا این‌جا هرچی گفتیم درباره سخت‌افزار بود. اما به نظر من بخش نرم‌افزاریش مهم‌تره. (مثلا من مهندس نرم‌افزارم!) وقتی با استفاده از این میکروفن صدا رو ضبط می‌کنیم، حتی در صورت سکوت کامل، یک نویز قابل تشخیصی توی صدا هست و به‌صورت خام قابل استفاده نیست. من از دوتا نرم‌افزار برای حذف این نویز استفاده می‌کنم. یکی Audacity و دیگری Adobe Audition. هرکدوم از این نرم‌افزارها طرفدارای دوآتیشه خودشون رو دارن، اما برای من فرق خاصی نداره و بر اساس نیازم و مقدار تخصص کمی که دارم از یکی استفاده می‌کنم.

بریم سراغ محتویات بسته‌ای که با خرید این میکروفن دریافت می‌کنید. وقتی بسته رو باز می‌کنید، اولین چیزی که می‌بینید یک کیسه چرم مصنوعی هست که برای نگهداری و جابه‌جایی میکروفن استفاده می‌شه. باتری ساعتی LR44، فوم نویزگیر، گیره میکروفن، تبدیل جک ۳.۵ میلی‌متری به ۶.۵ میلی‌متری و خود میکروفن چیزهایی هستند که داخل کیسه است.میکروفن یک کابل ۶ متری داره که یک کپسول در وسطش قرار داره. باید کپسول رو باز کنید و باتری رو داخلش قرار بدید. روی کپسول یک دکمه هست که دو حالت Camera و Off / Smartphone داره. واضحه که برای ضبط صدا روی گوشی، باید دکمه پایین باشه و برای ضبط صدا در دوربین یا کامپیوتر باید بالا باشه.

جمع‌بندی من از این میکروفن اینه که برای ابتدای کار و سر و کله زدن با سخت‌افزار و نرم‌افزار و یادگیری ضبط و ویرایش صدا خوب و کافیه. اما اگر به فکر کار حرفه‌ای و سطح بالا هستید به گزینه‌های گرون‌قیمت‌تر نگاهی بندازید.

میکروفنبویاboya
a wannabe engineer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید