میثم شریف میرانی / meysam sharif mirani
میثم شریف میرانی / meysam sharif mirani
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

یادداشتی درباره عکس حافظه مدخوش اثر بوریس الداگسن برنده جایزه عکس سونی نویسنده: میثم شریف میرانی

 
یادداشتی درباره عکس حافظه مَدخوش بوریس الداگسن برنده جایزه عکس سونی
یادداشتی درباره عکس حافظه مَدخوش بوریس الداگسن برنده جایزه عکس سونی


به گفته بی بی سی فارسی:

بوریس الداگسن، Boris Eldagsen، هنرمند آلمانی، با عکسی تحت عنوان «حافظه مخدوش» به عنوان برنده جایزه جهانی عکاسی سونی در بخش عکاسی خلاق آزاد اعلام شده بود.

آقای الداگسن می‌گوید قصدش از این کار آزمایش این مسابقه و دامن زدن به بحث‌ها در مورد آینده عکاسی بوده است.

برگزارکنندگان این مسابقه به بی‌بی‌سی گفته‌اند بوریس الداگسن آن‌ها را در مورد میزان استفاده از هوش مصنوعی «گمراه» کرده است.

آقای الداگسن در ادامه بیانیه خود نوشته: «تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی و عکس‌های واقعی نباید در جایزه‌ای شبیه این با هم رقابت کنند. این‌ها ماهیتی متفاوت با هم دارند و تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی عکس محسوب نمی‌شوند. به همین خاطر من هم این جایزه را قبول نمی‌کنم.»

این تصویر که از سوی داوران به عنوان برنده بخش عکاسی خلاق آزاد انتخاب شده، پرتره‌ای سیاه و سفید از دو زن متعلق به دو نسل متفاوت است.

یک سخنگوی سازمان جهانی عکاسی گفته است که آقای الداگسن در گفتگوهای پیش از اعلام برنده مسابقات گفته بود که این تصویر کار مشترکی با همکاری هوش مصنوعی است.

به گفته آنها این عکاس درباره «فرصت‌های خلاقیت تازه از طریق هوش مصنوعی» ابراز علاقه کرده و تاکید کرده که تصویرش تا حد قابل توجهی حاصل دانش عکاسی خود اوست.

به گفته آنها بخش عکاسی خلاق آزاد در این مسابقات به روی رویکردهای متفاوت عکاسی باز است و به همین دلیل و پس از گفتگو با بوریس و تضمین‌هایی که او در اختیار ما گذاشت به این نتیجه رسیدیم که عکس او ویژگی‌های لازم برای شرکت در رقابت‌ها را دارد. این سخنگو گفته است این سازمان به اهمیت موضوع هوش مصنوعی واقف است اما این مسابقه همیشه بستری برای عکاسی خلاق و ماهرانه هنرمندان خواهد ماند.

استفاده از هوش مصنوعی در همه چیز از ترانه تا مقاله نویسی یا خودروهای بدون راننده، تراپیست های چت‌باکسی و حتی تولید دارو موضوع بحث در ماه‌های گذشته بوده و حالا موضوع استفاده از هوش مصنوعی از جمله تصاویر جعلی مورد توجه قرار گرفته است.

بوریس الداگسن در بیانیه‌ای که روی سایت خود منتشر کرده، اعتراف کرده که «شیطنت» به خرج داده و از داوران «برای انتخاب این عکس و تبدیل این لحظه به لحظه‌ای تاریخی» تشکر کرده است.


حافظه مَدخوش بوریس الداگسن
حافظه مَدخوش بوریس الداگسن


این عنوان تصویری است که اخیرا جایزه جهانی عکس سونی به آن تعلق گرفت

به گفته بوریس الداگسن این عکس با هوش مصنوعی ساخته شده و صرفا یک عکس نیست که عکاسی شده باشد و از آینده ای که در انتظار عکاسی و هنر است سخن می گویید.

اما درمورد این تصویر بیشتر صحبت کنیم

آیا هر تصویر دیجیتال می تواند یک عکس باشد؟

به طور یقین خیر، چون می دانیم هرعکس باید در زمان و مکان مشخصی به ثبت رسیده باشد و یا رونوشتی از چهره یک شخص یا یک رویدادی باشد. اما زمانی که ریز تر بشویم در بطن هر عکس دیجیتال دارای صفر و یک های دیجیتال می باشد از اینرو هر تصویری که به غیر از روش به ثبت رسیدن عکس، یعنی توسط هوش مصنوعی یا کامپیوتر ساخته شود نیز دارای صفر و یک واحد هستند پس هر دو را می توان تصاویر دیجیتالی نامید. مانند همین تصویر که داوران مسابقه عکس سونی را نیز گمراه کرده و با شباهت بسیار به یک عکس دیجیتال. اما یک عکس پرتره که از یک شخص گرفته شده باشد نیست و آن شخص حضور قطعی در عکس نداشته است. به قول «رولان بارت» در کتاب «اتاق روشن» به بررسی «آن بوده است» پرداخته، که هر شخصی در آن مکان و زمان مشخص حضور داشته است و عکس آن به ثبت رسیده است اما درمورد این تصویر این چنین نیست هیچ حقیقی در کار نیست بلکه یک شخصیت مجازی می توان آن را نامید که توسط هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده است.

در صفحه اینستاگرام بوریس الداگسن Boris Eldagsen نیز شاهد تصاویری بسیار دیگه ای که با هوش مصنوعی تولید شده است هستیم، همچنین او در صفحه اش نوشته است که این اثر از سایت SWPA برداشته شده است.

شاید به جرات بتوان گفت عصر دیجیتال عصریست که انسان ها با کمک هوش مصنوعی نحوه زندگی خود را می آفرینند. و این امر باعث به فکر فرو رفتن درباره هنر و عکاسی می شود که آینده را تغییر خواهد داد و آینده ای هوشمند از آن هنر و عکاسی حتی هنر های دیگر از جمله نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی و... خواهد بود البته همین حالا نیز شاهد گسترش آن هستیم اما دیگر شاهد آن تکنیک های سنتی در هنر نیستیم بلکه تماما با دستگاه های دیجیتال مانند هوش مصنوعی و کامپیوتر ساخته می شود البته این امر با هدف خود هنرمند صورت می گیرد که از قبل با توجه به ایده و هدف موضوعی خاص صورت گرفته و به آن پرداخته است. نه یک امر اتفاقی.

هنر دیجیتال و هنر کامپیوتری نیز از همین امر به پدید آمده آند. که با هنر سنتی بسیار متفاوت است و این امر باعث آغاز یک پدیده و یا بحران جدیدی از هنر هستیم که می توان سرنوشت و آینده هنر را تغییر داد. هر تصویری که بجود می آید قطعا یک عکس نیست البته عکس به معنای روند و ساختار کلاسیک خود، نه به عنوان یک تصویر نوین که از صفر و یک ها که روند بازتولید آن بسیار است. اما یک عکس به معانی واقعی ثبت در زمان و مکانی مشخص را نمی توان آن مکان را دوباره به قبل برگرداند اما می توان آن تصویر را بارها تکرار کرد.

تصویر این عکس نیز این چنین است که ما نمی دانیم آن شخص کیست؟ آیا هوش مصنوعی تصویر این زن را از الهامات خالق خود گرفته است؟ یا بصورت اتفاقی آن تصویر را بجود آورده است به هر حال می توان این تصویر را بعنوان یک تصویر دیجیتالی قبول کرد اما به عنوان یک عکس خیر، اما بسیار شک برانگیز هست چون باید دید که آینده به چه صورت است. آیا در آینده تصاویر با هوش مصنوعی ساخته می شوند را می توان ارزش هنری داد ؟ آیا هر تصویری که بجود می آید می توان آن را یک اثر هنری دانست؟ در آینده ای بسیار نزدیک می توانیم شاهد طیف بسیاری از تصاویر هنری باشیم که باهوش مصنوعی ساخته شده اند، اما این تصاویر در فضای مجازی، مسابقه ها، موزه ها و گالری ها جای خود را پیدا کرده اند و این تصاویر از دنیای مصنوعی به دنیای حقیقی ما انسان ها پا گذاشته اند.


بوریس الداگسن
بوریس الداگسن


منبع: https://www.bbc.com/persian/arts-65306277


هوش مصنوعیبوریس الداگسنحافظه مدخوشجایزه مسابقه عکاسی سونیمیثم شریف میرانی meysam sharif mirani
میثم شریف میرانی / عکاس photographer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید