نظریه برنامه نویسی کائنات 1

من هیچ ندانم که چرا هیچ ندانم

از دست همین هیچ ندانی گله دارم

بی طاقتم و ثانیه ای نیست قرارم

در بیشه اندیشه دوصد مسئله دارم



به نام یکتا برنامه نویس هستی و به نام آنکه مُلک و مَلک، خرد و کلان، نبض زمین و آسمان، همه در ید توانای اوست.

نسل بشر در پی کسب علوم مختلف تلاش های بسیاری کرده است و از دیدگاه دینی و فلسفی همواره سرچشمه تمامی علوم دنیا را خداوند می دانیم و کاملترین وجوه علوم را در سیتره قدرت لایزال حق تعالی می جوییم. از این روست که خداوند را یک ریاضیدان، فیزیکدان، منجم، فیلسوف، شیمیدان، .... و یک برنامه نویس می دانیم.

در علوم مختلفی تلاشهایی برای به تصویر کشیدن دنیا و اثبات بسیاری از وقایع و رویدادها آن شده است که هر یک در جای خود ارزش و اهمیت خاصی دارند اما بر این عقیده هستم که دیدگاه کنونی یکی از جامع ترین دیدگاه ها و شاید ملموس ترین انها باشد بهمین دلیل به تشریح و توصیف آن می پردازم و آن را "نظریه برنامه نویسی کائنات" می نامم.

از برنامه نویسی چه می دانید؟

بگذارید قبل از هر چیز به تشریح فضای ذهنی برنامه نویسی بپردازم.

برنامه نویسی یعنی تعیین و تدوین سلسله دستوراتی که برای حل یک مسئله به دنبال هم اجرا می شوند. مثل حل معادلات ریاضی که در اصطلاح به آن الگوریتم می گویند که برگرفته از نام دانشمند ایرانی خوارزمی است.

در گذر زمان با پیشرفته تر شدن تجهیزات سرعت اجرای دستورات در واحد زمان بالا رفته و بسمت صفر میل میکند که در اصطلاح به آن پردازش زمان واقعی یا RealTime می گویند. بر اساس همین جمله اخیر سرعت و دقت اجرای برنامه ها وابسته به سخت افزار می باشد. با پیشرفت دانش و افزایش حجم اطلاعات بشر کاربرد های نوینی از کامپیوتر مطرح گردید که از ارزنده ترین آنها می توان به حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد که سعی بر آن دارد تا نحوه تفکر و تصمیمگیری انسانی را توسط برنامه نویسی شبیه سازی کند.

آزمون تورینگ آزمونی است که توسط آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ در نوشته‌ای به نام «محاسبات ماشینی و هوشمندی» مطرح شد. در این آزمون شرایطی فراهم می‌شود که شخصی با ماشینی تعامل برقرار کند و پرسش‌های کافی برای بررسی اقدامات هوشمندانهٔ ماشین، از آن بپرسد. چنانچه در پایان آزمایش نتواند تشخیص دهد که با انسان یا با ماشین در تعامل بوده‌است، آزمون با موفقیت انجام شده‌است. تا کنون هیچ ماشینی از این آزمون با موفقیت بیرون نیامده است. کوشش این آزمون برای تشخیص درستی هوشمندی یک سیستم است که سعی در شبیه‌سازی انسان دارد. (ویکی پدیا)

یکی دیگر از جنبه های جذاب دنیای رایانه را می توان بازی های رایانه ای دانست که در آن تلاش می شود تا تجربیات پرهیجان را برای مخاطبین خود فراهم کند.

برای تعاریف و مباحث پیش رو باید اشاره ای مختصر هم به مفاهیم شی گرایی که از اصول برنامه نویسی است داشته باشم.

در یک تعریف کلاسیک شی گرایی الگویی است از دنیای پیرامون ما که همه چیز از اشیا گوناگون با کاربردها و خواص مختلف وجود دارند و از ترکیب آنها با هم تلاش می شود تا اشیا جدید با کاربردهای خاصتر و بهتری بوجود آورد. مثل تلفیق الوارهای چوبی با میخهای فلزی برای تولید میز و صندلی و...

در پست های بعدی به تبیین دیدگاه خود که برگرفته از دیدگاه ها و تفکرات برخی از دوستانم در سالهای اخیر بوده می پردازم و سعی می کنم به سوالات فلسفی و دینی که گاها برای هر کسی پیش می اید با تمثیل های رایانه ای پاسخ داهم.

لطفا همراهیم کنید و نظراتتون رو بیان کنید.....