ویرگول
ورودثبت نام
mohammad hossein sharifi
mohammad hossein sharifi
خواندن ۹ دقیقه·۲ سال پیش

قبولی در کنکور دکتری مدیریت فناوری اطلاعات 1401 (کسب و کار هوشمند)

با سلام و احترام خدمت همه تون

تو این پست میخوام در مورد اینکه چگونه در رشته مدیریت فناوری اطلاعات در مقطع دکتری قبول بشیم یه کوچولو صحبت کنم .

همه این مطالب تجربه شخصی منه ! شاید به دردتون نخوره ! پیشاپیش اگر مفید نیست ببخشید و نثر به صورت
خودمونی تا قسمتی رسمی هست.

چون من دو ساله میخواستم کنکور بدم ، دنبال این بودم ، یه نفر از این رشته پیدا کنم تا بتونم کمک بگیرم ازش ، ولی به دلیل ظرفیت پایین این رشته پیدا کردن این افراد سخت بود! با تلاش بسیار چند نفر پیدا کردم ولی هیچ کدوم جوابگو نبودن ، یکی هم که جواب داد این رشته نبود :) .

از اینجا شروع کنم که من شاغل بودم و روزی هشت ساعت سرکار میرفتم ، زمانی که تصمیم گرفتم برای خوندن (مهر1400) تقریبا مصادف بود با اخر قراردادم در شرکت، با اینکه اونا مشتاق به تمدید بودن ولی من به دلیل تصمیمی که گرفته بودم ، ادامه ندادم فقط گفتم ماه ابان رو میام تا بتونید جای من کسیو پیدا کنید البته گرفتن حقوق آبان و ذخیره برای روبرویی با زمستان سخت نیز بی تاثیر نبود ?.

من درس خوندن رو از اواخر آبان شروع کردم، درس های از قبیل مدیریت اسلام، تئوری مدیریت ، مدیریت دانش، مدیریت فناوری اطلاعات و در نهایت آمار. توی آبان ماه درس ها رو دیده بودم و مشخص کرده بودم که کدوم منابع را میخوام بخونم . با توجه به تجربه ای که در ارشد داشتم درخوندن این درس ها و همچنین باتوجه به اینکه من پیش زمینه مدیریتی نداشتم ، دیدم کار سختیه به صورت self study مطالعه کردن!

پس به دنبال کلاس گشتم! و همچنین تصمیم گرفتم منابع محدودی بخونم چون وقت زیادی نداشتم.

در پرانتز بگم کارشناسی من کامپیوتر است، ارشد من مدیریت صنعتی (ارشد فناوری میخواستم قبول نشدم دیگه مخم نکشید یه سال برای ارشد بخونم به همین دلیل رفتم صنعتی ولی خودمو آماده کرده بودم برای فناوری اطلاعات) .

دفترچه اختصاصی :

با توجه به کنکور ارشد و تجربه درصد بالا در دو درس مدیریت اسلام و تئوری مدیریت، تصمیم گرفتم همون کار رو دوباره تکرار کنم ! پس رفتم کلاس دکتر علی احسانی و دو درس اسلام و تئوری را با ایشون پیش بردم . خوبی ایشون اینه که اولا یک برنامه مدون داره و بسیار با نظم هستن که میتونید با برنامه ایشون کاملا پیش برید و حتی اگر حال نمیکنید با برنامه ایشون ، میتونید خودتون ، یک برنامه بریزید و این دو درس رو هر جوری میخوایید بخونید، با مطالبی که ایشون میگن.

دکتر برای تدریس اسلام از خود کتاب مدیریت اسلاماستفاده می کنه و برای تدریس تئوری یک جزوه داره ، که براتون ارسال میشه. خوبی دیگر کلاس ایشون ، اکثر کلاس ها به صورت ویس یا فیلم از پیش ضبط شده هست (ولی مطالب به روز هست نگران این موضوع نباشید)، که میتونید هر وقت حال نداشتید درس بخونید برید سرکلاس و تایم های پرتی رو کمتر کنید و یه کار مفید بکنید.

در یک کلام بخوام بگم، ایشون خیلی خوبن ،

ایشون برای بچه های صنعتی درس های بیشتری ارائه میده .اگر خواستید دنبال ایشون بگردید توی گوگل سرچ کنید مدیر 87 سایتشون میاد بالا.

یک نکته دیگه هم بگم در مورد اسلام: از شناس خوب ما پرفسور مقیمی ، کتاب مدیریت اسلام را زیر چاپ جدید برد و حدود 100 صفحه اضافه شد! دکتر احسانی ، توی کانالشون بعد از اینکه کتاب چاپ شد سریع ، یک پیام داد و توضیحات لازم را داد و گفت فعلا نگران نباشید با کلاس پیش برید، به موقع این مطالب رو باهم پیش میبریم و نکات اونا رو میگیم! و فکر کنم سه چهارتا سوالی از مطالب جدید اومده بود. همین ویژگی خوبشون باعث میشه تو ایام که واقعا زیر فشار هستی ذهنت اروم بشه !

خب تا اینجا تکلیف ، دوتا درس از 5 تا درس تخصصی مشخص شد .

برای سه تا دیگه من طبق سرچی که کردم، تنها موسسه ماهان، این کلاس ها رو ارائه میداد. پس رفتم موسسه ماهان .

با پشتیبان ماهان صحبت کردم ، پک کاملی برای دروس فناوری اطلاعات داشتن که قیمتش خیلی سنگین بود برام، به همین دلیل تصمیم گرفتم فقط سه تا درس رو انتخاب کنم. این سه درس شامل آمار، KM,MIS

درس باحال آمار : ساده بخوام بگم! آمار میخوایید برید سراغ دکتر طورانی عزیز، واقعا خوبن! اوایل کمی استرس داشتم چون حس میکردم سرعت تدریسشون خیلی پایینه ، چند بار هم بهشون گفتم! که استاد، سریع تر تدریس کنید و استاد گفتن نگران نباشید. کلاس های ایشون خیلی شلوغه ! حتی آنلاین! ولی خیلی خوبه.

یه نکته ای بخوام بگم بهتون : من چون کارشناسی کامپیوتر بودم و انواع ریاضی و آمارها رو پاس کرده بودم، زیاد با ریاضی آمار مشکل نداشتم، اما بودن افرادی که خیلی خیلی مشکل داشتن . پس اگر مشکل دارید میتونید از الان کتاب آمار مدیریت دکتر طورانی رو تهیه کنید(آمار زیر ذره بین ،نویسنده دکتر طورانی) و مشغول خوندن بشید و با کلاس های ایشون هم پیش برید.

شخصا فقط جزوه ایشون رو خوندم با سوالاتی که در جزوه بود! هیچ سوال دیگه ای حل نکردم! خود ایشون همه سوالات کنکور از رشته های مختلف رو حل میکنن توی جزوه و نکات لازم را میگن. به همین خاطر سوالات جزوه را چند بار حل کردم.

بعد از اینکه تدریس ایشون تموم شد معمولا توی ماه بهمن بازار کلاس‌های فشرده کنکور داغه ! من کلاس آمار فشرده ایشون رو هم شرکت کرده بودم ! ایشون توی کلاس‌های فشرده به صورت سریع یه بار دیگه مطالب رو مرور میکنه و نکات تستی رو ذکر میکنه، که این کلاس هم خیلی خوب بود ، در نهایت من یک خلاصه نویسی از جزوه کردم ، که تنها نکات مهم و فرمول های مهم را در اون آورده بودم !حدود دوتا برگه شد! که همین برگه ها رو تا لحظه رسیدن به محل برگزاری کنکور، هم دنبال خودم بردم و خوندم!(حفظ کردن فرمول برام خیلی سخته ? به همین خاطر تا آخرین لحظه داشتم حفظ میکردم) .وقتی دفترچه اختصاصی رو بهم دادن سوالات آمار واقعا چشمی حل میشد! از 12 تا سوال من 10 تا شو جواب دادم. واقعا حس خوبی بود ، کلا استرسم ریخت. و تونستم با فکر باز بریم سراغ بقیه درس ها – ضمننا بگم امار درس اول دفترچه اختصاصیه، زدن اون حس خوبی به ادم میده

بریم سراغ دو درس mis , km

نمیدونم در مورد این دو درس چی بگم! واقعا منبع مشخصی نداره .
درس mis کمی برای من شیرین تر بود و راحت تر میتونستم باهاش کنار بیام ولی km خیلی حفظی بود به نظرم ، سعی کردم این دو درس را با کلاس پیش برم، من چون سال اولی که کنکور دادم کتاب mis , km ماهان رو خریدم دیگه کتاب جدیدی براش نخریدم، ولی استاد کلاس ماهان گفتن که باید کتاب منو بگیرید، کتاب ایشون چون پارسال برای اولین بار منتشر میشد ، مثل جزوشون که از روش تدریس میکردند نبود! مطالب یکی بود ولی جزوه پیوستگی بهتری داشت. من کلا با جزوه بیشتر حال میکنم تا کتاب به همین خاطر بیخیال خرید کتاب جدید شدم و تصمیم گرفتم باهمون جزوه ای که بهمون نمیداد پیش برم.

به نظر خودم تو این دوتا درس زیاد موفق نبودم ولی تونستم سوالات آسون رو جواب بدم. ولی حس میکنم اگر نسخه کامل جزوه یا کتاب را داشتم بهتر میتونستم بزنم. همکلاسی های دیگه که رتبه های بهتر از من داشتن گفتن فقط با استاد این درس (جناب دکتر جوشقانی )پیش رفتن.

این از پنج درس اختصاصی ، این نوید رو بهتون بدم ، پنج تا درس حفظی هستند ، حتی آمار (باید فرمول حفظ باشی تا بتونی جواب بدی). پس باید خیلی بخونید. مخصوصا اگر از مهندسی باشید ، وقتی زیاد درس حفظی میخونید دیگه رد میدید?.

بریم سراغ دفترچه عمومی :

استعداد تحصیلی:

با توجه به شناختی که از خودم داشتم میدونستم این درس(استعداد) رو میتونم 20 تا 30 درصد بزنم ، پس کلاس فشرده دکتر طورانی رو شرکت کردم و کتاب استعداد تحصیلی ایشون رو خریدم. زیاد نتونستم کتاب رو بخونم ، فقط چند بار از روش سوالات متنی رو خوندم.

کلا استعداد تحصیلی ، سوالاتی مثل متن رو میشه زد، اما یه سری سوالات داره که از نظر ریاضی زیاد سخت نیست و فرمول های سختی هم نداره، اما یک ایده برای شروع اون لازمه،چند بار رفتم سراغش دیدم کار من نیست! باید برم کلاس! زیر نظر استاد ! یا یک تایم زیادی بذارم تا بتونم خودمو اماده کنم، به همین دلیل از خیرش گذشتم و خودمو برای 30 درصد آماده کردم.

و در نهایت درس شیرین زبان

درس شیرین زبان، حاوی چندتا بخشه :گرامر، لغت،متن

برای این درس، استاد هادی جهانشاهی، استاد خوبی هستن و یک کتاب هم دارن به نام زبان عمومی دکتری زیر ذره بین، و داخل سایت های آنلاین هم دوره های گرامر و ... ایشون رو میشه پیدا کرد،که میتونید ازش استفاده کنید. اگر این کتاب رو گرفتید خودش منبع کاملی هست و میتونید با خیال راحت استفاده کنید.

من اول این کتاب رو نگرفتم و خودم نشستم کتاب 504 واژه و 1000 واژه تافل رو پیش ببرم ، 504 واژه رو کامل خوندم، کنار گذاشتم ، هزار واژه هم در حد پنج شش تا درس خوندم کنار گذاشتم.

بهمن ماه بود، وقتی دوباره اومدم سراغ زبان دیدم هیچی یادم نیست ! خب گفتم برم گرامر، لغت ولش کن ! به خودم میگفتم چون شانس زدن گرامر زیادتر از لغت هست ، پس برم گرامر، دوره گرامر استاد هادی جهانشاهی رو خریدم (در حدود 30 ساعته) ، یکی دوجلسه دیدم متوجه شدم خیلی تایم ازم میگیره! و همچنین نیاز به لغت هم دارم ! تقریبا دو هفته تا کنکور زمان بود . با توجه به شناختی که از خودم داشتم میتونستم 10 تا 20 درصد زبان بزنم با همون مطالعه کمی که داشتم! ولی روزه شک دار نگرفتم و زبان رو هفته‌های آخر حذف کردم .

استراتژی من برای خوندن چه بود ؟

من قبل از اینکه شروع کنم به خوندن یعنی ماه های آبان ، درصدهای رتبه یک ها رو دیده بودم. مثلا اختصاصی بالای 50 ، زبان و استعداد هم بالای 30 بود.

من تصمیم گرفتم اختصاصی رو 30 درصد بزنم ، استعداد و زبان رو هم 30 بزنم. اگر این کار میکردم فک کنم رتبم زیر 30 میشد، ولی در واقعیت تونستم اختصاصی رو 31 درصد بزنم، در حدود 25 تا سوال درست از 80 سوال (فکر کنم من 35 تا 40 سوال زدم که الحمدالله 10 تاش غلط زدم، البته به خودم قول دادم که هرچی فقط اطمینان داشتم بزنم )، استعداد تحصیلی26 درصد و زبان صفر ?. که رتبم شد 54 با طراز 3900. مثلا یکی از دوستان اختصاصی 37 درصد ، استعداد حدود 30 و زبان حدود 20 درصد رتبش 21 شد. یا مثالی دیگر اختصاصی 52 درصد، استعداد 14 و زبان 23 رتبه 4 .

برای رتبه خوب تک رقمی یا دو رقمی چکار کنیم ؟

من شخصا از اول آذر به صورت رسمی شروع کردم به خوندن ولی به دلیل اینکه حجم درس ها زیاد بود و همه درس ها هم حفظی دو درس mis ,km رو نرسیدم درست و حسابی بخونم ، به نظر اگر استارت کار رو از مهر یا آبان بزنید بهتر باشه.

چند نکته :

به دلیل اینکه درس‌های حفظی بودن یه تایم هایی واقعا رد میده آدم .مخصوصا هرچی نزدیک می شدیم به تاریخ کنکور، میزان رد دادگی من نیز به صورت نمایی بیشتر میشد?. اما یه جوری خودمو تا کنکور اوردم جلو.

یه ماه مونده به کنکور هرچی قبلا خوندید یا پیش زمینشو دارید بخونید دوباره، جو گیر نشید لطفا و سراغ درس جدید نرید.

به نظرم داشتن استراتژی که در کنکور چگونه عمل کنید ، خیلی خوبه ، استراتژی من 30، 30،30 بود باتوجه به شناختی که از خودم داشتم و زمانی که در دسترسم بود.

توجه داشته باشید ظرفیت دانشگاه های دولتی ، رشته مدیریت فناوری اطلاعات خیلی خیلی کمه ( امسال (1401) تنها 19 نفر گرفتن) که با ظرفیت دانشگاه های آزاد فکر کنم زیر 50 نفر کلا میخواستن.


انشالله در یک پست جدا در مورد جو مصاحبه و کارهایی که کردم براش توضیح میدم.

در پناه حق

شاد و خوشگل باشید?


فناوری اطلاعاتکنکوردکتریمدیریت فناوری اطلاعاتمدیریت فناوری
یه محمد حسین ساده :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید