استودیوی مستقل Motion Twin سازنده بازی موفق Dead Cell، پیش از ساخت این بازی، طی یک هفته و توسط 30 تستر، دو پروتوتایپ را مورد پلی تست قرار داد. این مقاله قرار است تجربه این استدیو از فرایند و نکات مهمی که در پلی تستینگ مطرح می شود را برای شما بازگو کند.
تصور کنید که بازی ای ساختید و به آن افتخار میکنید و تصمیم میگیرید این شاهکار را به همگان نشان دهید. اما پاسخی که دریافت می کنید این است: "آشغاله"، "این چیه دیگه؟"، " چرا این کارو نکردی؟" و …
پلی تستینگ، قسمتی کلیدی از فرایند تولید یک بازی است، مخصوصا اگر هدفتان این است که کاربران تان را راضی نگه دارید و بعلاوه از بازی تان درآمد خوبی کسب کنید. اگر میخواهید مطمئن باشید زمانی که به مرحله (سافت) لانچ میرسید، بهترین نسخه از بازی را ارائه می دهید همواره به این نکته توجه کنید که:
«خیلی زود شروع به تست کنید و این کار را بارها و بارها انجام دهید»
برای پاسخ به این سوال که چی چیزی را باید تست کنید ابتدا باید مشخص کنید که اکنون در چه مرحله ای از توسعه و تولید بازی تان هستید. باید به دقت به این موضوع فکر کنید که در هر مرحله، چه چیزی را میخواهید تست کنید.آیا میخواهید:
تمام فرایند تست، بعد از این قدم مشخص می شود. اینکه می خواهید چه چیز را تست کنید، تعیین می کند که چه تستر هایی انتخاب کنید و چه سوالاتی بپرسید. برای تست دیباگ کردن مراحل، مطمئنا سراغ مادربزرگتان نخواهید رفت، اما اگر بخواهید تست کنید آیا بازیِ حدسِ کلمه تان روی گوشی های همراه خوانا است، از او کمک خواهید گرفت.
بخش عملی پلی تست نیز نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی دقیق است و باید در موردِ تدارکات آن برنامه ریزی کنید. در این مرحله باید:
اینکه می خواهید چه بخشی را تست کنید، تعیین کننده ی سوالات پرسشنامه تان خواهد بود. پس بهتر است حتما مطمئن باشید که چه قسمتی از بازی را می خواهید تست کنید و سپس سوالات پرسشنامه تان را بر اساس آن طرح کنید. برای مثال اگر می خواهید قسمت راهنمایِ اولیه بازی را مورد پلی تست قرار دهید، میتوانید این سوالات را بپرسید:
بعد از این باید در نظر داشته باشید که چگونه می خواهید پاسخ ها را جمع اوری کنید. تیم Motion Twin برای ساخت پرسشنامه از Google Forms استفاده کردند که پاسخ ها را در Google Sheet ذخیره کردند.
پرسشنامه شما باید تا حد امکان چند گزینه ای باشد و اطلاعات قابل تجزیه ای را برگرداند. اما سوالاتی که نیازمند پاسخ های تشریحی هستند را به تعداد کلمات محدود کنید، در غیر اینصورت ممکن است تسترها برایتان رمان بنویسند!
برنامه ریزی در مورد اینکه چه کسی بازی را تست کند بسیار مهم و حیاتی است زیرا شما را مجبور میکند تا به این قضیه فکر کنید که بازار هدفتان چه کسانی هستند. به این فکر کنید که این بازی را برای چه کسانی می سازید و با پلی تست، مطمئن شوید که آنها از این بازی لذت خواهند برد.
برای این کار از دوستانتان درخواست کنید. با خانواده تان صحبت کنید، در تابلو اعلانات دانشگاه اطلاعیه بزنید، در اینترنت و هر جایی که ممکن است اطلاع رسانی کنید. اگر به دنبال گروه خاصی از تسترها می گردید در جاهایی اطلاع رسانی کنید که احتمال می دهید آنها را آنجا بیابید. پلی تست از راه دور و از طریق اینترنت هم عالی است اما ارزش و دقت تست حضوری بسیار بالاتر است.
شما به این موارد نیاز خواهید داشت:
شروع کنید. تسترها را وارد صحنه کنید و پلی تست را آغاز کنید.
از انجام این موارد اطمینان حاصل کنید:
و مراقب باشید این اشتباهات را انجام ندهید:
خیلی از این موارد ممکن است بسیار واضح و بدیهی به نظر برسد (یا حتی احمقانه) اما بهتر است این را بدانید که اکثر دولوپرها وقتی می بینند تستری درحال کلنجار رفتن برای حل یک پازل یا قسمت سختی از بازی هست، نمی توانند جلوی خود را بگیرند و او را راهنمایی نکنند. در نتیجه با این کارشان فرایند پلی تست و احتمالا بازی شان را خراب می کنند.
هنگامی که تسترها کارشان تمام شد و محل را ترک کردند، باید داده ها را مورد بررسی قرار دهید. ساده ترین کار این است که یادداشت هایی که برداشتید را بررسی کنید و با توجه به بازخوردها و نکاتی که بسیار تکرار شده، لیستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید. این موضوع، کارِ شما را چند ماه جلو می اندازد و احتمالا وسوسه شوید به همین قسمت اکتفا کنید. اما اکتفا نکنید.
معمولا جالب ترین دیدگاه ها و بازخورد ها نسبت به بازی تان را از طریق مشاهده ی ویدیو ها به دست خواهید آورد. برایتان خیلی جالب خواهد بود ببینید تستر ها وقتی فکر میکنند کسی آنها را تماشا نمی کند، چه کارهای انجام میدهند.Motion Twin از تجربه اش چنین می گوید که : "در ویدیو ها، تستر ها همه جور اطلاعاتی به ما دادند. بعضی هر کاری که هنگام تست انجام میدادند را با گزارش روی ویدیو ثبت کردند، بعضی حین بازی آواز میخواندند و بالا پایین میپریدند و بعضی در حالی که زیرلب ناسزا میگفتند با عصبانیت از بازی خارج شدند."
مرحله بعدی پرسشنامه است. اگر شما هم از Google Form استفاده کنید، مشکل خاصی در تحلیل داده ها و استنباط نتیجه نخواهید داشت. Motion Twin نیز با کمک این ابزار بعد از تست به این نتیجه رسیده بودند که بازی شان از نظر زیبایی شناسی برای خانم ها بسیار جذاب بوده، اما گیم پلی بیشتر مورد علاقه مردان جوان (و گیمرهای حرفه ای) قرار گرفته.
به طور خلاصه، انجام پلی تست برای بازخوردهایی که در اختیارتان قرار میدهد، بسیار مفید و ضروری است. اما مهمتر از این اطلاعات، فرایندِ کلی انجام پلی تست است. بازی سازان مستقل اکثرا جنبه ی بازاریابی بازی شان را فراموش میکنند. انجام یک پلی تست در مقیاس کوچک به بهترین شکل به شما کمک میکند تا روی ساخت محصولی تمرکز کنید که نه تنها جذاب باشد، بلکه مخاطبینی داشته باشد که دوست دارند آن را بازی کنند و به سرعت از آن خارج نشوند.
منبع: motion-twin
ترجمه شده در شماره 26 بازینامه