ویرگول
ورودثبت نام
سمانه محمدی اصل
سمانه محمدی اصل
خواندن ۲ دقیقه·۹ ماه پیش

حد و مرز در رابطه داری؟

وقتی حرف از عشق و عاشقی میشود ، افراد فکر می کنند باید بی چون و چرا یکدیگر را دوست داشته باشند و هرکاری برای هم انجام بدهند.

شاید تعیین حد و مرز در رابطه در نگاه اول ناخوشایند به نظر برسد ولی برای حفظ رابطه سالم ضروری است.


⚫حد و مرز چیست و چرا اهمیت دارد؟

به عبارت ساده داشتن حریم در روابط بین فردی را حد و مرز میگویند.

چرا باید حریم داشته باشم؟ که بتوانم از خود مراقبت کنم و حتی رشد کنم!

حد و مرز یعنی من توقعاتی دارم که ناشی از نیازهای من است و تمایل دارم رابطه ای داشته باشم که بتوانم با خیال راحت و بدون ترس از قضاوت این نیازها را مطرح کنم.

تعریف دیگر برای حد و مرز داشتن در رابطه به این صورت هست که من رابطه عاطفی دارم و احساساتم را با همسر یا پارتنرم شریک میکنم ولی در عین حال هویت مستقل از او دارم و برای حفظ این هویتم،اصولی دارم که باید به آن پایبند بمانم.

مهم ترین دلیل حد و مرز داشتن در رابطه عاطفی همین است!که بتوانید شخصیت و هویت خود را حفظ کنید و مجبور نباشید هر بار به خواست اطرافیان رنگ عوض کنید.



⚫چگونه حد و مرز رابطه عاطفی را تعیین کنم؟

۱:در ابتدا از خود بپرسید یک رابطه سالم چیست و تعریفی برای آن بیابید.

۲: سعی کنید افکار و احساسات خود را بشناسید. به واکنش های خود توجه کنید و چیزهایی که برای شما قابل تحمل و غیرقابل تحمل هستند را لیست کنید.همچنین از خود بپرسید چه چیزهایی برایتان ناراحت کننده ،استرس زا و آزار دهنده هست.شناختن احساسات به شما کمک می‌کند که حد و مرز های خود را بشناسید.

۳: با شریک زندگیتان در مورد مرزهای خود صحبت کنید.پارتنر شما توانایی ذهن خوانی ندارد و نمی‌تواند حد و مرزهای شما را حدس بزند پس حتما با افرادی که تحت تأثیر تصمیمات شما قرار میگیرند ، گفتگو کنید.

۴: به حد و مرزهایی که برای خود می‌گذارید ، پایبند بمانید.



⚫کلام اخر

قراردادن مرزها یک هنر است.مرز گذاشتن به معنای دوری از دیگران و سخت گیری به آن ها نیست بلکه برای حمایت و ارزشمند دانستن خود است که در نهایت باعث بهبود اعتماد به نفس می شود.



منبع:

https://beheshtiyan.ir/mag/relationship-boundaries/

https://www.digikala.com/mag/how-to-set-boundaries-in-a-relationship/

https://zehnaraclinic.com/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D8%B9%DB%8C/

https://lovesradio.com/how-to-determine-the-limits-in-the-relationship/








پله به پلهدیجیتال مارکتینگ پله به پلهرابطه عاطفیحد مرز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید