ویرگول
ورودثبت نام
Milad Ghasemzadeh
Milad Ghasemzadeh
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

یک گزارش ساده از ‌‌BI

کسب و کار داده محور
کسب و کار داده محور

طی چند‌روزی که داشتم با ابزارهای مختلف BI سرکله میزدم و از اطراف فیدبک میگرفتم دو چیز خیلی برام نمود داشت.
اینکه BI رو فقط یک ابزار جدید مدیریتی میدونن و نه اینکه این BI میتونه گره‌های کور سازمان باز کنه.
دوم اینکه حسی نسبت بهش ندارن بعضی از افراد سازمان حتی مدیران و معاونین و حتی هفته‌ای یکبار هم بهش سر نمیزنن و حتی همدلی درستی برای در اختیار گذاشتن دیتا هم در مجموعه‌ها نیست.
در حالی که من تو این چند وقت در مورد پیدا سازی درست BI تو سازمان‌ها موفق مطالعه می‌کردم دیدم تو همه موارد موفق اشتراکاتی وجود داره که اکثر طرح های موفق BI فقط با رویکرد تکنولوژی اجرا نشدن بلکه با همکاری نزدیک و درگیر شدن مجموعه از ذینفعان، پروژه موفق BI شکل گرفته.
من شخصا معتقدم زمانی به اهداف کلانمون در سازمان‌هامون میرسیم به کمک BI که سه عامل اصلی در کنار هم داشته باشیم.
اولیش چشم انداز و وضعیت کسب و کار که من بهش میگم فرآیند که تو مجموعه‌های بلوغ یافته وجود داره خدا رو شکر این فرآیند محور بودن خوبه هر چند انقولت‌های در این خصوص دارم که خوب رصد و پایش و مسیر دهی نمیشه.
دومیش تکنولوژی که ابزارهای خوبی وجود داره مثل کلیک ویو و پاور BI و محصولات اوراکل و جواب پس داده و در مجموعه‌های مختلف فقط بخش تحلیلی و ماینینگ هنوز روش پیاده سازی نشده و فعلا بیشتر ریپورتر خوبیه تا پیشنهاد دهنده.
سومیش فرهنگ و رفتار سازمانی که متاسفانه ضعف پروژه BI در مجموعه‌های مختلف این مورد بوده.
چون با توجه به سرعت رشد و بلوغ سازمان‌ها اغلب افراد در برابر تغییراتی که برنامه ریزی کلان BI نیاز داره مقاومت نشون میدن. اغلب افراد از ابزارها و فرآیندهای که در حال حاضر از اون‌ها استفاده میکنن راضی هستن و فعالیت‌های روزانشون مجزا از درک نیازهای کلان سازمان هست و این ممانعت و مقاومت و عدم همکاری در تغییرات اغلب بخاطر عدم شناخت و آگاهی از اهداف بلند پروازانه‌ای مجموعه‌هاست و اگر همه از نفر اول سازمان تا نفر آخر سازمان از اهداف کلان آگاه باشند حتما همراستا تر قدم بر میدارن.
پیشنهاد میکنم در مجموعه‌ها مدیریت مرکز تعالی BI تشکیل بشه با هر اسم و عنوانی در زیر مجموعه معاونت هایی چون راهبرد یا کسب و کار با تعدادی افراد تحلیل گر و کسب و کاردان و نه صرفا فقط یک فرد فنی برای پیاده سازی ابزار BI.
هدف این مرکز BI باید جواب گویی به این سه سوال همیشگی باشه
چه می کنیم؟ چرا؟ چه باید کنیم؟
شاید ظاهر این سه سوال آسون باشه ولی بشدت جوابش سخته و فقط از پس جمع آوری و تجزیه و تحلیل دیتاها برمیاد.
در آینده بیشتر از BI می‌نویسم منتظر باشین.

biBusiness Intelligencedata managementBig Data Analytics & Business
تجارت رو معماری میکنم اونم به سلیقه خودم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید