ویرگول
ورودثبت نام
miladkambari1
miladkambari1
خواندن ۵ دقیقه·۵ سال پیش

ترفند سوم از ۵ ترفند تاثیر گذار در شبیه سازی معماری

در این مقاله به معرفی بافت، ترفند سوم از ۵ ترفند تاثیر گذار در شبیه سازی معماری پرداخته می شود. من برای ساخت تکسچر بیشتر زمان خود را در فتوشاپ صرف میکنم علی رغم اینکه ساخت تکسچر در فوتوشاپ به خوبی رندر نخواهد بود اما ایجاد آن در فوتوشاپ به من قابلیت ایجاد افکت Imperfection را میدهد که هم به لحاظ بصری زیبایی مخصوص به خودش را دارد و هم بسیار سریع است. کافیست به این فکر کنید که این تکنیک شما را از تمام سختی های 3دی رها کرده و در کنار آن نیز یک جلوه انتزاعی به کار شما میبخشد. این 2 آموزش روش های ایجاد این نوع افکت های سریع در فوتوشاپ را شامل میشود.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری
 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

این قسمت اضافه کردن بافت به رندر در فوتوشاپ

این آموزش اختصاص یافته به ایجاد بافت و افکت های اسکیسی در تصاویر معماری و به نوعی فاصله گرفتن از فرم های تمیز رندر گرفته شده. برخی مواقع تصویر سازی های شما نیاز به تکسچر و بافت های بیشتری نسبت به آنچه در رندر ایجاد شده ، دارد در اینجا راهی به شما معرفی میکنیم که به سادگی عنصر جذابیت به تصاویر خود اضافه کنید.
برای شروع یک تصور در محیط فوتوشاپ باز کرده ، در زیر من یک تصویر سفید و خاکستری انتخاب کردم اما نگران نباشید برای تصاویر رنگی نیز این روش جواب میدهد.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

سپس یک تکسچر grunge را باز کرده ( تکسچر های grunge راحت در اینترنت یافت میشوند) و در لایه بالای رندر قرار دهید.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

در نهایت، مود ترکیب را به “Overlay” تغییر دهید. مود های دیگر نیز می توانند بسته به ظاهر مورد نظر شما انتخاب شوند. اما برای شروع استفاده از مود “Overlay” نتیجه خوبی میدهد.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

نتیجه نهایی شبیه اسکچ های دستی خواهد شد .

بخش 2 ، اسکیس ها

در اینجا قصد دارم کمی عمیق تر به ایجاد افکت های اسکیسی نگاه بیاندازم. تصاویری نظیر آنچه در بالا میبینید به طور کامل برپایه تکسچر و بافت ایجاد شده اند. من همیشه زمان زیادی رو صرف پیدا کردن تصویر مد نظرم در اینترنت میکنم . علاوه بر یافتن یک تکسچر مناسب یکی دیگر از مؤلفه هایی که باید به آن توجه کنید یافتن تکسچری هست که کمی کثیف و دارای نقص باشد. در تصویر زیر من زمان زیادی را صرف ایجاد لکه ها و جزییات کردم تا با این کار مرز های بین یک تصویر رندر گرفته شده و یک تصویر اسکیس زده شده را کمی محو کنم.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

در ابتدا قصد داشتم یک ویدئو آموزشی درست کنم اما خیلی زود پی بردم این تصویر تنظیمات منحصر به فرد خودش رو دارد و برای همه تصاویر جواب گو نخواهد بود که این امر موجب گیج شدن شما میشد به همین جهت تصمیم گرفتم جریان کار را به گام های پایه تقسیم کنم مانند نمایش سلسله مراتب لایه ها و همچنین انواع تکسچر هایی که به کار بردم .

1. مانند همیشه اولین مرحله اکسپورت تصاویر از نرم افزار اسکچ آپ خواهد بود( تصاویر مورد نیاز را در تصویر زیر مشخص کرده ام)

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

2. در فوتوشاپ تصویر clay rendering را پایین ترین لایه قرار داده و به ترتیب تصاویر line work و xray را در بالای آن بگذارید و مود آن را به “Multiply” تغییر دهید . با نگاه کردن به بخش لایه های من در عکس زیر متوجه خواهید شد که من در اکسپورت های SU از ماسک استفاده کرده ام ، از آنجا که نمیخواستم خطوط من خیلی ترو تمیز و صاف باشند با پاک کردن بخش هایی از خطوط از طریق ماسک این حس شلختگی و دستی بودن را به خطوطم بخشیدم.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

3. این علف ها به کمک تکسچرهای کمی که از نت پیدا کردم درست شده اند و تنظیمات و ویرایش زیادی بر روی آن ها انجام شد تا به این حالت در آمدند. مود ترکیب لایه ها Multiply بود . دقت کنید که چطور پاک کردم قسمتی از چمن ها در اطراف ساختمان و ایجاد بی نظمی، حس واقعی بودن رو به تصویر بخشیده .

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

4. بعد از اضافه کردن چمن نوبت به آسمان رسید . یک آسمان معمولی پیدا کردم آن را دی سچوره کرده و با کمک تنظیمات levels آن را تمیز کردم . رنگ آسمان رو روشن کردم تا آسمان خود رندر را تحت الشعاع قرار ندهد و سپس مود لایه را بر روی Multiply قرار دادم. در آخر از یک ماسک برای قرار دادن آسمان در پشت ساختمان استفاده کردم.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

5. حالا نوبت به بک گراند میرسد. در مدرسه تکنیک های پرداخت متنوعی را برای ایجاد بافت درخت تجربه کردم بودم و از بین آن ها یک تکنیک همیشه مورد علاقه من بود، استفاده از خطوط عمودی نا منظم و منقطع ، و همین سبک را در اینجا نیز پیاده کردم و یک تکسچر شاخ و برگ در بالای آن اضافه کردم.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

6. تا بدین جا تمام المان های مهم در محل خود استقرار یافتند و حالا نوبت قرار دادن یک تکسچر overall در بالای تمام لایه هاست. یک تکسچر اسکچی سایز بزرگ پیدا کرده آن را در بالاترین لایه قرار داده و سپس مود لایه را بر خلاف دفعات قبل بر رو “Overlay” قرار دهید. اگر به پالت لایه ها نگاه کنید متوجه میشئرد که من از تکسچر اسکچی دوبار استفاده کردم و یکی از آنها دارای مود “Normal” با درجه شفافیت 36 درصد است و این کار برای بخشیدن یک تونالیته نرم رنگ خاکستری به کار می باشد اما مابقی نکسچر های اسکچ بر روی مود Multiply هستند تا بر روی رندر ایجاد بافت مشخص کنند.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

7.تصویر ما تا همینجا خوب است اما الان زمان تمرکز بر روی جزییات و اضافه کردن کمی بی نظمیست . در این تصویر سایه ها به نظر زیادی تمیز می آیند برای رفع این مشکل یک تکسچر با بافت هاشور خشن به آنها اضافه میکنم.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

8.یکی از محشرترین ابزاری که با آن در نوجوانی کار کردم گرافیت است. گرادیانت ایجاد شده با آن فوق العاده چشم نواز است و از همه مهم تر اصلا شبیه گرادیانت های منظم و دقیق کامپیوتری نیست به همین دلیل برای ایجاد حس واقعیت دست به کار شده و یک لایه از لکه شبیه حالت های ایجاد شده توسط گرافیت ، درست کردم . برای ساخت همچین افکتی خیلی ساده از یک براش با شفافیت کم و نرمی بالا استفاده کرده در برخی جاهای تصویر لک ایجاد کردم. مود لایه را هم همان “Normal” نگه دارید.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

بدیهیست که برای هر لایه ست کاری ها و ویرایشات بسیاری انجام شده که در اینجا گفته نشده است زیرا این تنظیمات از تصویری به تصویر دیگر متفاوت خواهد بود.

 شبیه سازی معماری
شبیه سازی معماری

منبع مقاله از استودیو اپ


معماریشبیه سازی معماریمیلاد کمباریبافتاستودیو آپ
میلاد کمباری، مدیر و موسس استودیو آپ. مدرس نرم افزارهای شبیه سازی معماری از سال 1390 تا به امروز. و در حال حاضر با تولید 7 پکیج آموزشی در حال آموزش به بیش از 2500 هنرآموز غیرحضوری هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید