مدیریت نور و داشتن کنترل بر نور در طول ساعات مختلف روز یکی از مهم ترین قسمت های یک شبیه سازی معماری است. اغلب مردم برای این کار بر روی تنظیمات 3dmax اتکا می کنند با این حال پیش می آید زمانی که شما نیاز دارید رندر خود را کمی به زمان غروب یا وسط ظهر تغییر دهید. دانستن اینکه چطور زمان را در فوتوشاپ تغییر دهید به معنی کنترل کامل بر تصویر نهایی خود است . این دو آموزش توضیح می دهد که چگونه تصاویر معماری خود را دستکاری کنید.
این پست به شما آموزش می دهد چطور با استفاده از اسکچ آپ و فوتوشاپ یک صحنه شب ایجاد و آن را نورپردازی کنید. این روش برای مواقعی که با یک مدل بزرگ و پر از پنجره مواجه هستید بسیار کمک کننده خواهد بود علاوه بر آن زمان بسیار کم تری از شما خواهد گرفت.
دستورالعمل ها:
1. ذخیره تصویر در اسکچاپ از طریق مسیر View>animation>add scene
2. اکسپورت دو تصویر دیگر با مشخصات زیر:
FACE STYLE: Shaded with textures, EDGE STYLE: shadows OFF, edge lines OFF
FACE STYLE: X-ray on, Shaded with textures, EDGE STYLE: shadows OFF, Edge lines ON
3. وارد کردن تصویر دارای تکسچر و بدون خطوط محیطی، در نرم افزار فوتوشاپ و کپی گرفتن از این لایه و قرار دادن آن در بالاترین قسمت پالت لایه ها .
4.بر روی بالاترین لایه رفته سپس به قسمت Hue Saturation (Image>adjustments>hue/saturation) بروید و اعداد گزینه های HUE, SATURATION, LIGHTNESS را مطابق آنچه در عکس زیر آمده تنظیم کنید( تصویر شما تم رنگ آبی تیره به خود می گیرد)
5.سپس به قسمت LEVELS (Image>Adjustments>Levels) رفته و مثلث کنترلگر سمت چپ را کمی به طرف راست بکشید تا رنگ های تیره کاملا سیاه شوند. میتوانید (در عکس زیر تنظیمات من را مشاهده کنید ) . به بیان فنی تر شما باید مثلث را جایی قرار دهید که curve های موجود در گراف در بالاترین حالت ممکن قرار بگیرند.
6. از لایه اصلی ( تصویر اکسپورت شده از اسکچاپ) یک کپی جدید گرفته و آن را بین دو لایه موجود قرار دهید و لایه آبی را خاموش کنید ( آیکن چشم کنار لایه را بزید). حالا در لایه جدیدی که ایجاد کردید ( لایه وسط) به قسمت LEVELS رفته و این بار مثلث وسط رو به سمت چپ بکشید تا تصویر کمی روشن تر شود.
7. در بالای تصویر مرحله 6 یک لایه خالی جدید ایجاد کرده ( با استفاده از آیکن کنار سطل زباله در پایین پالت لایه ها) و با استفاده از ابزار سطل رنگ (paint bucket) لایه جدید را با رنگ زرد کم رنگ پر کنید و مود ترکیب را بر روی OVERLAY بگذارید سپس شفافیت این لایه را از طریق گزینه بالای پالت لایه ها به 35% کاهش دهید.
پالت لایه های شما تا بدین جای کار باید مطابق با عکس زیر باشد
8.حالا می توانیم لایت هارا اضافه کنیم. لایه آبی واقع در بالاترین قسمت پالت را در حالت روشن قرار داده (در مرحله 6 این لایه را خاموش کرده بودیم). ابزار Polygonal Lasso را انتخاب و در همین لایه شروع به انتخاب کردن شیشه پنجره ها و نواحی در معرض نور لامپ ها کنید.
9. سپس با ابزار پاک کن با درجه hardness صفر و سایز 125 و شفافیت 35 % شروع به پاک کردن نواحی در حالت انتخاب کنید تا دیگر آن نواحی به رنگ آبی نباشند.
نکته اگر قصد ویرایشات بیشتری دارید حرفه ای تر است که این مرحله به کمک ایجاد ماسک انجام شود اما من برای ساده تر کردن آموزش از پاک کن استفاده میکنم.چگونگی بازتاب نور از از زمین و صفحات نکته طلایی این مرحله است و باعث میشو تصویر شما نمود یک عکس واقعی را پیدا کند. در تصویر زیر تغییرات ایجاد شده در این مرحله را مشاهده میکنید به طریقه نشان دادن رنگ سبز چمن و محو شدگی نور در لبه های پنجره دقت کنید.
10.این دو مرحله اخیر جز علایق شخصی من هستند صرفا برای ایجاد جذابیت بیشتر انجام شده اند. در بالاترین قسمت پالت لایه یک لایه جدید ایجاد کرده . یک براش با مشخصات Hardness=0, Size=200, and Opacity=10% انتخاب کرده و شروع به ایجاد افکت glow ( نور محو) در اطراف پنجره ها کنید. این مرحله ظرافت خاص خودش را میطلبد اما تصویر شما را دراماتیک تر خواهد کرد.
11. مرحله آخر مناسب تصاویر خروجی گرفته شده از اسکچاپ است که دارای مناطق صاف و شیدر پردازی شده هستند. این مرحله باعث جذاب تر شدن این نواحی می شود.
خروجی -X-ray را که در ابتدا از اسکچاپ گرفتید ، در فوتوشاپ وارد کرده آن را در بالاترین لایه قرا داده و مود آن را بر روی Overlay بگذارید. حالا با ابزار پاک کن مناطقی که نمی خواهید حالت X-ray داشته باشند را پاک کنید.
تصویر نهایی
منبع مقاله از استودیو آپ