توسعه دهنده دوست شماست، سعی کنید او را دشمن ندانید!
همکاری با توسعه دهندگان یک بخش اساسی از شغل طراح UX است، اما گاهی اوقات ممکن است ایجاد یک رابطه دشوار باشد.
در این مقاله، به ارائه 8 راهکار برای ارتباط بهتر بین طراح UX و توسعه دهنده میپردازم.
شاید مهم ترین نکته، نحوه تعامل طراحان UX با توسعه دهندگان باشد.
در شرکت ها به ویژه شرکت های کوچک شرح وظایف به نحوی است که طراح UX مستقیما با توسعه دهندگان ارتباط برقرار میکنند. در بعضی از این موارد، ارتباط ها میتواند مسیر دشواری داشته باشد.
در بعضی موارد نیاز است تا شما برای دیزاین مدنظر خود، نمونههای مختلف داشته باشید. شما به عنوان دیزاینر باید بتوانید نکات مورد نظر خود را به توسعه دهنده منتقل کنید و از قابل اجرا بودن بخشهای مختلف طرح خود مطمئن شوید. گاه ممکن است توسعه دهنده به هر دلیل از اجرایی نبودن دیزاین شما سخن بگوید. اگر از صحت حرف خود مطمئیند، توضیح دهید، استدلال بیاورید و با نشان دادن نمونه های اجرا شده با آرامش از کار خود دفاع کنید.
وقتی از صحت حرف خود مطمئنید ، خوب توضیح دهید، استدلال بیاورید، مثال بزنید و با آرامش با آنها صحبت کنید
توسعه دهنده Front End، دوست شما است. توسعه دهندگان و طراحان باید احترام برای کارهای یک دیگر قائل باشند و این باید در هر تعاملی که دارند انجام شود. برای طراحان UX، این به معنای درک اصول اولیه کار توسعه دهندگان است و به طراح UX کمک میکند دیدگاه توسعه دهندگان و پیچیدگیهای نحوه اجرای عملکرد و تعاملات مشخص شده توسط طراحان UX را درک کنند.
بحث های زیادی در مورد اینکه آیا طراحان UX باید نحوه کدنویسی را بدانند یا نه وجود دارد و تیم های مختلف استانداردهای متفاوتی خواهند داشت. ساده ترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که از توسعه دهندگان خود بپرسید که چه چیزی را باید بدانید. با این اوصاف، کسب دانش اولیه در مورد توسعه Front End، به ویژه HTML، CSS و JavaScript برای طراحان UX می تواند مفید باشد. این بدان معنا نیست که شما باید متخصص شوید. شما باید به اندازه کافی یاد بگیرید که بتوانید بفهمید این تکنولوژی ها چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند.
نکته : هر آنچه می توانید در مورد رابط کاربری Google Material Design و Apple HIG بیاموزید. نه فقط دستورالعمل، بلکه منطق توسعه.
منابع فارسی که میتوانید مهارت خود را در زمینه برنامه نویسی افزایش بدید:
وبسایت تاپ لرن
وبسایت راکت
وبسایت سبز لرن
منابع انگلیسی:
W3Schools
developer.mozilla
از لحظه شروع پروژه، اطمینان حاصل کنید که توسعهدهندگان به هر یک از موارد تحویلی که تیم دیزاین ایجاد میکند، دسترسی دارند و میتوانند درباره آن بازخورد بدهند. این را می توان از طریق یک ابزار همکاری مانند Figma یا Zeplin انجام داد. علاوه بر این، در مورد روش کنترل نسخه توافق کنید.
این به همه امکان میدهد بفهمند که در چه زمانی و کجا تغییراتی در محصولات تحویلی مختلف ایجاد شده است و آخرین نسخههای قابل تحویل طراحی مختلف را میتوان در کجا یافت.
دیزاین سیستم هویت و راهنمای برند شماست در مقاله تفاوت بین Ui Kit, Style Guide و Design System در مورد تعریف و مزایای دیزاین سیستم توضیح داده شد. بهتر است برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین تیم توسعهدهنده و تیم طراحی، دیزاین سیستم تهیه شود. این موضوع باعث انسجام بیشتر طرح نهایی میشود.
برای بهترین همکاری بین طراحان و توسعه دهندگان UX Designer، Julie Jonak و Full stack developer توصیه می کند که طراحان UX تا حد امکان نمونه های اولیه را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهند.
نمونههای اولیه به توسعهدهندگان اجازه میدهند تا تعاملات دقیقی را ببینند - از انیمیشنها تا حالتهای برگشتی - که شما در عمل مشخص میکنید. این تضمین میکند که توسعهدهندگان میتوانند این تعاملات را همانطور که شما تصور میکردید، بدون نیاز به خواندن و کنار هم قرار دادن قطعات به اندازه زمانی که فقط طرحهای ثابت برای ارجاع دارند، اجرا کنند.
آخرین مرحله قبل از راه اندازی یک محصول، تست تضمین کیفیت است و معمولاً توسط توسعه دهندگان بدون دخالت طراحان UX انجام می شود. اما درست همانطور که توسعه دهندگان باید از ابتدای پروژه درگیر شوند، طراحان UX نیز باید از طریق QA در پایان پروژه درگیر باشند.
مدیر طراحی تاتیانا خامداموآ (Tatyana Khamdamova) در مجله UX میگوید که از آنجایی که طراحان و توسعه دهندگان موارد را متفاوت می بینند، طراحان احتمالاً در طول QA متوجه مواردی می شوند که توسعه دهندگان ممکن است از قلم بی اندازن. بنابراین، حفظ مشارکت در این مرحله از فرآیند طراحی، تضمین میکند که طراحی UX محصول نهایی دقیقاً همانطور که مد نظر شماست اجرا میشود.
پیشنهاد میشود قبل از شروع پروژه با توسعه دهندگان صحبت کنید. آنها را بریف کنید و جزئیات رو توضیح دهید. برنامه نویسان Front End محدوده تقریبی پروژه را خواهند دانست. این مورد به آنها در برآورد مهلتها، منابع و انتظارات کمک میکند.
در اپلیکیشن/وبسایتهای پیچیده، برای مثال، تجارت الکترونیک با پنل مدیریت پیچیده، Back End Developer ها باید پروژه را بشناسند تا معماری Back End بهتری را سازماندهی کنند.
اغلب توسعه دهندگان (یا هر عضو تیم دیگری) راه حلی بهتر از راه حلی که طراح UX پیشنهاد کرده است، پیشنهاد می کنند. بسیاری از طراحان UX دوست ندارند اعتراف کنند که روش آنها بدتر بوده است، یا فکر می کنند که می تواند به اعتبار آنها آسیب برساند. این اشتباه است. اگر اعتراف کنید که اشتباه کرده اید - احترام به دست می آورید. و هم برای شما و هم برای پروژه خوب است.
اما اگر طراح «اشتباه» خود را بیشتر پیش ببرد، روزی ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود و او مسئول آن خواهد بود. بالاتر از آن، اگر طراح دائماً چنین کاری را انجام دهد، مردم آن را یاد خواهند گرفت و هیچ کس نمی خواهد دوباره با طراح کار کند. اعتراف به اینکه اشتباه می کنید یک مهارت نرم بزرگ است که بسیاری از مردم آن را نادیده می گیرند.
ممنونم از وقتی که گذاشتید و مطالعه کردید.
منابع:
https://www.uxdesigninstitute.com/blog/collaborating-with-developers/
https://uxplanet.org/8-tips-for-ux-designer-on-how-to-coexist-with-developers-d0ffe74b6071