ویرگول
ورودثبت نام
مـــینا صالحی
مـــینا صالحی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه آیلتس من (اورال8)

یادمه زمانی که خودم شروع کردم به زبان خوندن، تو بلاگ ها و شبکه های اجتماعی میگشتم و تجربیات دیگران رو میخوندم. خوندن اون تجربه ها در کل مسیر کمک حالم بود و منم به خودم قول دادم بعد آیلتسم بیام و تجربیاتم رو با بقیه به اشتراک بذارم و امیدوارم که به کارتون بیاد.

برای آمادگی امتحان آیلتس چقدر زمان نیازه ؟

من خوندن زبان رو از مرداد ماه 99 شروع کردم و کل بازه برای من حدود 7ماه طول کشید. حقیقتش اوایل اصلا قصد آیلتس دادن نداشتم و صرفا میخواستم زبانمو قویتر کنم. بک گراند من این شکلی بود که از نوجوونی چندین سال کلاس زبان میرفتم ولی اون موقع که تصمیم گرفتم زبانمو قوی کنم بیشتر از شش سال بود که از کلاس زبان دور بودم. البته تو این سالها همیشه به واسطه فیلم و موزیک و کتاب و مقالات و البته اپلیکیشن و سایت مورد علاقه م TED Talks ارتباطمو با زبان انگلیسی حفظ می‌کردم. اینکه چقد زمان نیاز دارین کاملا به سطح شما، تلاشتون و نمره ای که میخواین بستگی داره.


شروع پروسه آیلتس من

خب اولین کاری که به محض شروع زبان انجام دادم این بود که چندتا اپلیکیشن لغت نصب کنم و روزانه چندتا لغت بخونم. یکی از این اپلیکیشن ها Word Up Vocabulary و دیگری Memorize بود که به نظرم شروع پروسه رو جذاب میکنن. حالا تازه وارد مرحله ای شده بودم که هرکسی که قصد میکنه در آینده دور یا نزدیک آیلتس بده تجربه اش میکنه. اینکه چه منبعی بخونم و چطوری بخونم!

تعریف کتاب های Cambridge Vocabulary for IELTS رو شنیده بودم که عکسشون رو براتون گذاشتم. این کتاب ها دو سطح intermediate وadvanced دارن و من سطح intermediate رو بصورت فشرده و در کمتر از یک ماه خوندم تا با لغات آیلتس بیشتر آشنا شم. خوبیه این کتابا اینه که تمریناتشون هم مرتبط با آیلتسه ولی نکته ای که بعدا بهش پی بردم اینه که هر کتاب و منبعی رو می خونید باید مرور کنید یا به نحوی خودتونو مجبور کنین که از دانسته هاتون استفاده کنین وگرنه بعدا فراموشتون میشه.

توجه! سطح intermediate هیچی رو جلدش ننوشته برخلاف سطح advanced
توجه! سطح intermediate هیچی رو جلدش ننوشته برخلاف سطح advanced


و بالاخره شروع جدی!

کل این بازه ای که زبان جنرالم رو قوی میکردم حدود دوماه طول کشید و شهریور99 بالاخره تصمیم گرفتم که ظرف سه ماه آیلتس بدم. (البته این تاریخ بعدا از آذر 99 به بهمن99 بخاطر تعطیلی های کرونا تغییر کرد و من راجع به رفتار موسسات تو این بحران هم حتما در آینده صحبت میکنم!)

اینجا بود که دیگه باید برنامه ریزی فشرده ای انجام میدادم و کمبریج هارو شروع میکردم. تا قبل از مهر99 من هیچ کاری برای اسپیکینگ و رایتینگم انجام نداده بودم و به شدت براش نگران بودم. حتما تو پست های بعدی راجع به این دوتا اسکیل با جزییات توضیح میدم که چه کارایی انجام دادم.


اگه دوباره از اول شروع کنم چی کاری انجام میدم؟

  • هرکسی که میخواد آیلتس بده اگر لغت و گرامرش در حد متوسط هس به نظرم از همون ابتدا هردو رو با هم شروع کنه و پیش ببره. گرامر بعدا خیلی اذیتتون خواهد کرد و من اگه الان به عقب برگردم کتاب Grammar for IELTS از همین انتشارات و نویسنده رو هم میخرم و تمومش میکنم:)
  • هرکسی که درگیر پروسه زبان هست همین الان پا شه بره دیکشنری لانگ من یا کمبریج یا هر دیکشنری خوب دیگه رو روی کامپیوترش نصب کنه! شما باید مدام لغت سرچ کنین و مثال های دیکشنری های معتبر رو بخونین تا با سبک رایتینگ و لغات رسمی و غیررسمی و هم چنین گرامر بیشتر آشنا بشین.Google translate یاFast dictionary اصلا همراه خوبی تو این مسیر برای شما نیستن!
  • و نکته آخر؛ هیچ اشکالی نداره اگر یه مدت برنامه ریزی مشخصی برای خوندن نداشته باشین و سردرگم باشین. کمی به خودتون زمان بدین که آزمون و خطا کنین و ببینین چی براتون بهتره و با کدوم متد یا منبع راحت ترین. اما حواستون باشه که برای این مرحله ددلاین تعیین کنین و از یه جایی به بعد هر روشیو انتخاب کردین باهاش پیش برین. خیلی از منابع شبیه هم هستن پس وسواس به خرج ندین. نتیجه آزمون شما بیشتر از هرچیزی به تلاش و آمادگی خودتون بستگی داره:)

راستی من مینا هستم، 18 بهمن 99 امتحان آیلتس آکادمیک دادم و نمره اورالم 8 شده. (لیسنینگ:9 ، ریدینگ: 8 ، رایتینگ: 7 ، اسپیکینگ: 7 )

خوشحال میشم که نظراتتون رو برام کامنت کنین و اگه برای پست های بعدی پیشنهادی دارین بهم بگین:)


یه مهندس که عاشق ورزش، ادبیات، سفر و هنره :))
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید