ویرگول
ورودثبت نام
جعفر نقی‌زاده برنامه‌نویس و طراح وب MindMade.ir
جعفر نقی‌زاده برنامه‌نویس و طراح وب MindMade.ir
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

آیا من باید کتاب بنویسم؟ راهنمای نویسندگی ^برایان تریسی^

این پست ترجمه ی من از نوشته‌ای در وبسایت برایان ترسی است.
پایین صفحه لینک متن اصلی را پیدا می‌کنید.

اگر داری از خودت میپرسی "باید یک کتاب بنویسم؟" جواب احتمالا "بله" است.

در واقع، این محبوب‌ترین سوالیه که این روزا مردم ازم می پرسند.

ظاهرا آدما یه حسی درونی دارن که نوشتن یه کتاب میتونه زندگی شونو عوض کنه. اما به دلایلی، شروعِ کارو به تعویق میندازن، فقط چون با فرآیندش آشنا نیستن؛ یا حتی بدتر، از اینکه آخرش شکست بخوردن میترسن.


قبل اینکه دقیق‌تر بهش فکر کنی، باید بدونی:

هر کسی میتونه یاد بگیره که چطور یک کتاب بنویسه.
بله. حتی تو!
درون تو، یه عشقی هست برای نوشتن اولین کتابت در موضوعی که برات مهمه.

تو فقط یه فرآیند و کمی دلگرمی نیاز داری. باقیش حله!


دقت کن:?

من بالای 70 جلد کتاب در 42 زبان نوشتم و منتشر کردم، و در طول این سال‌ها، بالای 10ملیون نسخه فروختم.

من انجام اینکارو از هیچی شروع کردم، و اصلا نمیدونستم چیکار دارم میکنم؛ و تو هم می تونی!?

دلایلی بود که من تصمیم گرفتم اینکارو بکنم؛ اما بزرگترین دلیل این بود که پیامم درباره موضوعاتی که بهشون عشق داشتم، پخش کنم.

بشین اولین کتابت رو بنویس، به دنیا و به خودت کمک کن
بشین اولین کتابت رو بنویس، به دنیا و به خودت کمک کن


امروز میخوام با شما درباره اینکه چرا باید اولین کتابت رو بنویسی و منافع فراوان نویسنده بودن بگم:


1. میتونی پیامت رو به دیگران برسونی

یک دلیلی که باید کتاب بنویسی اینه که اینکار فرصتی بهت میده تا یه چیزی بنویسی و منتشر کنی، توی موضوعی که برات مهمه و برای باقی عمرت هم مهم خواهد بود. با به اشتراک گذاشتن پیامت با دیگران، میتونی خلاقیتت رو نشون بدی.

یکی از قوانین جهانی موفقیت "قانون خدمت" است که میگه:

پاداش های تو در زندگیت، یه تناسب مستقیمی دارن با ارزش خدمتی که به دیگران میدی. وقتی بیشتر کار و مطالعه کنی و تواناییت رو بیشتر کنی برای کمک به زندگی و خوشبختی دیگران، خودتم در تمام جنبه ها، زندگی بهتری خواهی داشت.

احتمالش هست که اگر تو عاشق یه موضوع خاصی باشی، بقیه هم باشن. و با نوشتن یه کتاب در اون موضوع، میتونی دیگرانو تو زندگی شون کمک کنی، در برگشت، به خودت برای یه زندگی رضایتبخش کمک میکنی.


2. نوشتن کتاب بهت اعتبار فوری میده

از نگاه کسب و کاری، نوشتن یه کتاب، سریعترین راه برای کسب اعتباره، تایید متخصص بودنت توی حوزه خودت، و ایجاد یه اعتبار حرفه ای. همچنین میتونه بعنوان یه عامل ترویجی و ابزار بازاریابی برای کسب و کارت استفاده بشه.

فکرشو بکن: چه احساسی داری وقتی با یکی برخورد میکنی که نویسنده است؟

حتی بدون اینکه بشناسیش، فرض میکنی اگر اون تونسته یک کتاب کامل بنویسه و منتشر کنه، حتما یک متخصصه.

می خوای راز بزرگشو بدونی؟

بیشتر نویسنده ها با دنبال کردن یک سیستم مشخصی که بقیه نویسنده ها هم استفاده اش میکنن، به سادگی یاد گرفتن که چطوری کتاب بنویسن.


3. تو یه مشارکت ارزشمندی با دنیات داری

هر چی بیشتر کار و مطالعه کنی و تواناییتو برای کمک به زندگی و خوشبختی بقیه بهبود بدی، زندگی خودت در ابعاد مختلف بهتر میشه.

اگه عاشق یه موضوع خاصی هستی، ممکنه بقیه هم باشن.

فقط بایستی اولین قدم رو برداری و یاد بگیری چطور یه کتابو شروع کنی، بعدش، فقط باید مداااام بنویسی. اگه یه موضوعی انتخاب کنی که واقعا عاشقش باشی، برات شبیه کار به نظر نمیاد، و صفحه ها تقریبا خودشون نوشته میشن.

بهترین قسمت داستان اینه:

با نوشتن کتابی در آن موضوع، میتونی به زندگی دیگران کمک کنی. در برگشت، خودت هم به یک زندگی رضایتبخش میرسی?

واسه اینه که من تشویقت میکنم کتاب بنویسی. نه فقط بقیه رو آموزش میدی، درباره خودت هم یه چیزایی یاد میگیری. پیام تو مهمه، و برای همیشه زنده خواهد ماند.


4. نوشتن کتاب یه مهارتیه که می تونی متخصصش بشی

درست مثل راندن دوچرخه، نوشتن کتاب یه مهارتیه که میتونی با تمرین متمرکز و تکرار، توش متخصص بشی.

من قبل اینکه کتاب بنویسم، هرگز خودمو یه نویسنده نمی دیدم. من از دبیرستان فارغ التحصیل نشدم، و در انگلیسیِ دبیرستان رفوزه شدم. پس اگه من تونستم، تو هم میتونی?

یه سری دوره ها دارم که بهت یاد میدم چطوری اولین کتاب رو بنویسی. وقتی سفر نوشتنِ کتابت رو شروع کردی، حواست باشی بیای اینجا و ایده بگیری برای بهتر شدن.

من خودم شخصا گاهی با "سد نویسنده" مواجه میشم و میدونم خیلی از شاگردانم هم اینطوری میشن. اگر گیر کردین این نوشته ام درباره "ترس های کتاب نوشتن + 15راه غلبه بر آنها" (قبلا ترجمه شده) رو بخونین و چند تا از روش هاش رو برای برگشت به فرآیند نویسندگی استفاده کنین.

راهنمای نوشتن اولین کتاب، راهنمای نویسندگی از زبان برایان تریسی
راهنمای نوشتن اولین کتاب، راهنمای نویسندگی از زبان برایان تریسی


جمع بندی

اگه داری فکر میکنی باید کتاب بنویسی یا نه، پس رویاپردازی رو بس کن و شروع کن به انجامش. تو میتونی بنویسی و یه نویسنده پرفروش بشی.

سخت ترین مرحلش، اولین گام است و تعهد داشتن به باقیِ مسیر.

باید بدانی:

  • از پیام تو استقبال خواهد شد
  • اعتبارت بالا میره
  • به دنیا کمک میکنی

و همونقدر مهمه که بدانی:

نوشتن کتاب یه مهارته که هر کسی میتونه متخصصش بشه.. بس کن که "آیا باید کتاب بنویسم؟" و شروع کن پرسیدن اینکه "چطوری می تونم همین حالا اقدام کنم برای تحقق رویای نوشتن و منتشر کردن یه کتاب پرفروش؟"

یک ساعتِ بعدیو بذار برای یادگرفتن ملزومات نوشتن و منتشر کردن.


یادتون باشه، اهداف تبدیل به اقدام و اقدامات تبدیل به نتایج میشن?

در نهایت، یه فکری دارم که با شما به اشتراک بگذارم:

شادمانی و رضایت واقعی زمانی میاد که حس کنی داری یه کمک ارزشمند به دنیات میکنی.
–برایان تریسی



خیلی دوست دارم از شما بشنوم. سوال امروزم اینه که:

اگه بتونی یه کتاب بنویسی که دنیا رو تغییر بده، درباره چی خواهد بود؟

همینجا کامنت بده و ایده هاتو به اشتراک بگذار.


این نوشته، ترجمه ی من از این پست در وبلاگ برایان تریسی بود. منتظر نظرات سازنده تان هستم.


نویسندگیشروع نویسندگییادگیری نویسندگینویسندگی موفقموفقیت در نویسندگی
جعفر نقی زاده؛ برنامه‌نویس وب، طراح وب 💙دانش‌آموخته مدیریت تکنولوژی 💜علاقمند مطالعه، نوشتن، ترجمه، هنر، فلسفه، یادگیری، یاددادن، فناوری و توسعه وب 〽️سایتم: MindMade.ir 〽️سایت انگلیسی: MatisWeb.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید