در این مطلب بر زندگی، آثار و سوابق کاری برنامه نویس، تهیه کننده و طراح بازی های ویدیویی، ران گیلبرت مروری خواهیم داشت.
رونالد گیلبرت ، متولد 1 ژانویه ی 1964 در ایالت اورگان آمریکاست. او به همراه اشخاصی چون اسکات آدامز،رابرت ویلیامز و کن ویلیامز از افرادی بود که با اضافه کردن داستان به عناصر بازی سازی این صنعت را برای همیشه تغییر دادند.
ران بیشتر به خاطر توسعه ی زبان SCUMM که یک زبان مخصوص برای توسعه بازی بود، شناخته میشود. همچنین توسعه و ساخت بازی های پرفروشی از جمله Maniac Mansion ، سری Monkey Islandو Indiana Jones and the Last Crusade سبب شد که او هر چه بیشتر در دنیای بازی سازی معروف شود.
او همچنین از موسسان شرکت Homongous Entertainment و Cavedog Entertainment نیز بود. البته امروزه هر دو این شرکت ها از بین رفته اند.
سی سال پیش به شرکت لوکاس آرت (LucasArt) پیوست و به صورت خیلی اتفاقی شغل در این شرکت را بدست آورد. در کالج مشغول به تحصیل بود که برنامه Graphic BASIC که یک زبان الحاقی برای کومودور(Commodore ۶۴) بود را ساخت و به شرکتی به نام HESware) Human Engineered Software) در کالیفرنیا فروخت .این شرکت علاوه بر خرید این برنامه به ران پیشنهاد کار نیز دادند. او این پیشنهاد را قبول کرد و با این که هنوز از تحصیلش باقی مانده بود آن را رها کرد و از اورگان عازم کالیفرنیا شد. این اولین تجربه ی حرفه ای او بود که به عنوان برنامه نویس بازی های کومودور 64 کار میکرد ولی پس از 6 ماه کار در این شرکت، بیکار شد. پس از مدت کوتاهی HESware هم به مشکلات مالی برخورد و برای همیشه از این صنعت خارج شد.
ران پس از خروج از HESware به شهر خودش برگشت و دوباره برای کالج ثبت نام کرد که در همین حین شرکت لوکاس فیلم (LucasFilm) به دنبال یک برنامه نویس کمودور ۶۴ بود و برای همین با ران تماس گرفت و از او درخواست همکاری کرد. در ابتدا شرکت بازی سازی لوکاس فیلم فقط هفت نفر کارمند داشت در حالی که شرکت دیگر این کمپانی که فیلمسازی می کرد پروژه های موفقی مثل فیلم جنگ ستارگان، ایندیانا جونز را که فیلم های پرفروشی نیز بودند را در کارنامه خود داشت.
ران گیلبرت جزء معدود بازیسازهای دوران خود بود که هم در بخش برنامه نویسی و کد زنی مهارت داشت و هم در خلق جلوه های بصری و هنری بازیها دست داشت که طبق گفته او،این چیزی بود که در ابتدای کار در این صنعت لازم است چون همه به تنهایی بازیسازی میکردند.
ران در شرکت لوکاس فیلم با گری وینیک (Gary Winnick) که در بازی هایی مثل The Monkey Island 1,2 ، Star Wars و Indiana Jones با او همکاری داشته، آشنا شد که تنها هنرمند حاضر در گروه بازی سازی لوکاس فیلم بود. این آشنایی باعث شد زمینه ای برای ساخت یک بازی با ایده ای عجیب به نام Maniac Mansion شکل بگیرد. این بازی اولین بازی در سبک Point and Click بود. همچنین اولین بازی ای بود که کات سین (Cutscene) در آن وجود داشت که به صورت موقت کنترل بازی از دست کاربر خارج میشود و با زبان SCUMM نوشته شده بود که مخفف Script Creation Utility for Maniac Mansion بود که بعدها پیشرفت های بسیاری کرد.
ران با دیدن بازی King's Quest به این پی برد که بازی Maniac Mansion باید یک بازی ماجراجویی باشد. او تا آن زمان فکر می کرد که بازی های ماجراجویی فقط به صورت Text-Basedهستند تا این که بازی King's Quest را بازی کرد دلیل اصلی که این که از بازی های Text-Based متنفر بود این بود که در هجی کردن کلمات مشکل داشت.
او میخواست بازیهای ماجراجویی، تعاملی، با داستانی قوی و گرافیکی هیجانانگیز باشند. چیزی شبیه بازی کردن یک فیلم یا یک داستان. او میخواست گرافیک متحرک را در بازی ها ببیند , چیزی که روبرتا و کن ویلیامز در Sierra Games به بازیها اضافه کرده بودنداما مشکل اینجا بود که بازی آنها Text-Based بود و ران از این سبک متنفر بود.
ران فکر میکرد که اگر گیمرها بخواهند هنگام تجربه ی بازی با محیط آن تعامل داشته باشند، باید بتوانند روی چیزهایی که میخواهند کلیک کنند . بنابراین او قصد داشت یک کار متفاوت انجام دهد، چیزی جدید که تمام عناصر مثبت را با هم ترکیب میکرد. یک داستان قوی، گرافیک خوب، حرکت و تعامل بهتر و البته یک سیستم ورودی جدید که همه نقاط در آن قابل کلیک باشد.
ران گیلبرت به ساخت بازی های Point and Click معروف است.او بعد از ساخت بازی The Monkey Island 2 کمپانی لوکاس را ترک کرد و کمپانی Humongous Entertainment را با هدف سرگرمی کودکان پایهگذاری کرد. یکی از دلایل ترک لوکاس فیلم این بود که نمیتوانست با بازیهایی که Sierra Games منتشر می کرد رقابت کند و فروش بازی های این شرکت حدود ۱۰ برابر بازی هایی مثل Monkey Island بود. از جمله بازی هایی که Sierra Games منتشر کرده می توان به سری NASCAR ، Half-Life و King's Quest اشاره کرد. از دلایل دیگری که او تصمیم گرفت شرکت Humongous را تاسیس کند این بود که بازی های ماجراجویانه برای کودکان بسازد، چرا که معماهایی که در این سبک بازی ها بود برای کودکان پیچیده به نظر می رسید، در نتیجه تصمیم گرفت بازی هایی در ژانر ماجراجویی با معماهای سادهتر بسازد.
در سال ۲۰۱۲ همکار سابق ران، تیم شفر (Tim Schafer) روش جذب سرمایه برای بازی سازی را پایه گذاری کرد و باعث شد که این ایده به ذهن ران برسد که برای بازی جدیدش Thimbleweed Park که قصد داشت با همکاری گری وینیک بسازد، از طریق سایت کیک استارتر (Kickstarter) جذب سرمایه کند که برای سال ۲۰۱۷ بازی خاصی محسوب میشد، چون با گرافیک ۸ بیتی ساخته شده بود چرا که ران فکر می کرد بخشی از محبوبیت بازی های دهه ۹۰ به همین خاطر بود و بیشتر قصد زنده کردن خاطرات بازیهای ساخته شده در آن دوره را داشت که از قابلیت هایی مثل لایه های متفاوت و منطبق (Parallax) و همینطور اسکرول بسیار روان برخوردار بود.
در ادامه فهرستی از بعضی آثار این بازی ساز را مرور میکنیم: