ویرگول
ورودثبت نام
mitra mirshafiee
mitra mirshafiee
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

من چقدر خرج می کنم؟ (قبل و بعد قرنطینه)

تحلیل داده های مالی
تحلیل داده های مالی


اواسط آبان 98 تصمیم گرفتم دخل و خرجم رو بنویسم. اولش بیشتر هدفم این بود که از زیر کنترل و دیدبانی خانواده دربیام و بیشتر استقلال مالی بدست بیارم:) ولی خب همینطور که گذشت و داده های بیشتری جمع شد، حس کردم جالب میشه اگه بتونم یه تحلیلی روی شیوه خرج کردنم بزنم :))

چون عاشق نقاشی و به تصویر درآوردن هرچیزی برای درک بهتر اون هستم، یک ژوپیتر نوت بوک باز کردم و افتادم به جون داده های مالیم.

اینجا می خوام یک سری از تحلیل ها و نمودار هارو بذارم ولی اگه می خواستید برای خودتون کامل تر یک همچین تحلیل هایی داشته باشید کد پایتون این تحلیل هارو می تونید آماده از گیت هاب بنده بردارید. همچنین می تونید از این excel spreadsheet برای رکورد و ثبت کردن اطلاعات مالیتون استفاده کنین.

خب اول بریم سراغ یک تحلیل کلی:

این داده هایی که داریم در طول زمان ثبت شدند و یک سری زمانی اند. من مجموع خرج خودم رو در روز های هفته و ماه های مختلف به شکل زیر به نمایش درآوردم:

خرج ماهانه و روزانه
خرج ماهانه و روزانه

یک چیز عجیب اینه که در ماه 10 سال 98 خرجم یک افزایش خیلی وحشتناک داشته. بریم ببینیم چیکار کردم خیر سرم :) خب مطمئنا از یک فیتر روی روز میشه فهمید ولی من گفتم بیام بزرگترش کنم و ببینم بیشترین خرج هام چی بوده و ماکس رو از اونجا در بیارم.

بیشترین خرج ها و بیشترین دفعات خرج
بیشترین خرج ها و بیشترین دفعات خرج

خب همون طور که مشخصه بیشترین هزینه من از خرید دارو های خارجی میاد و بنده باید یک فکری در مورد دکتر عزیزم که انقدر داره رو دستم خرج می ذاره بکنم. حالا این خرج رو یک غیر معمول یا همون outlier درنظر میگیریم و حذفش می کنیم تا بتونیم بهتر بقیه رو ببینیم.

خرج روزانه و ماهانه
خرج روزانه و ماهانه

خب حالا میشه بهتر درمورد روند کلی نظر داد. همون طور که میبینیم قبل قرنطینه من هر ماه حدود 400 تا 600 خرج هزینه رفت آمد و خرید خوراکی و غذا و... می کردم. ولی از انتهای ماه 11 که ترم دانشگاه هم شروع نشد، و بنده از صبح تا شب مثل یک آهو در چمن تو خونه تحت حمایت خانواده خوردم و خوابیدم خرجم به شدت کاهش پیدا کرد.

ولی خب اوضاع با ادامه قرنطینه و خانه نشینی تغییر کرد و دوباره برای حفظ سلامت جسمانی و روانی بنده راه افتادم در خیابان و حداقل هر پیاده روی که می رفتم یک بستنی هم میذاشتم تنگش.

می خوام بدونم خرجم بیشتر از چه گروه هایی میاد پس برای یک دید کلی یک treemap می زنم.

تقسیم بندی خرج در گروه های مختلف
تقسیم بندی خرج در گروه های مختلف

خب میبینیم که انقدر هزینه رفت و آمد زیاد بوده که حتی با خونه نشینی و بستنی خوردن هم به گروه های پایین تر نرفته و رتبه 1 خرج و مخارج من رو داره. ولی جالبه که گروه بعدی اقدامات و مخارج تفریحیه که با وجود اینکه بیشتر کتاب هارو به شکل الکترونیک می خونم همچنان اولین زیرگروه بخش دوم هست خرج کتاب هست!(به لطف گرونی کاغذ) ولی خب چون قصد کتاب نخوندن ندارم همچنان روش خرج میکنم. ولی توی نمودار، زیرگروه هایی هستند که من به تعداد دفعات خیلی کم سمتشون می رم(مثل رنگ کردن موها و کافه رفتن و...) ولی هزینه زیادی دارند و از بقیه خرج های کوچیک ولی با تعداد دفعات بالا زدن جلو!

حالا بیاییم دقیق تر هر گروه رو بررسی کنیم:

توزیع هر دسته و زیر دسته
توزیع هر دسته و زیر دسته

مرسی که در این پست با من همراه بودین =) امیدوارم خرجتون هر روز کمتر و دخلتون بیشتر شه =) نظرتون برام خیلی ارزشمنده، خوشحال میشم اگر نکته ای پیشنهادی داشتین تو کامنت ها یا گیت هاب بگین =)

تحلیل دادهسری زمانیپایتونمالیبرنامه ریزی مالی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید