ویرگول
ورودثبت نام
مجله مهتاب
مجله مهتاب
خواندن ۴ دقیقه·۱۰ ماه پیش

شناخت فوری نقاط ضعف و قوت خود با این ابزار

برخی اوقات برای ادامه دادن و درس گرفتن از شکست ها لازم است کوله بار خود را پر کنیم، از اعتماد به نفس، اراده، نگرش مثبت و خواستن. اما این ها شاید لازم باشند ولی کافی نیستند. دانستن اینکه به کجا می رویم و چه چیزی می خواهیم برای موفق شدن الزامی است اما گاهی تعریف هدف کاری دشوار به نظر می رسد و حتی دیده شده است بیشتر افراد به هدف موردنظر خود رسیدند ولی احساس خوبی را پیدا نکردند.

اولین قدم برای تعریف هدف ها شناخت نقاط قوت و ضعف است، و اینکه با وجود نقاط قوت به چه چیزهایی می توانیم دست پیدا کنیم و با توجه به نقاط ضعف خود چه آسیب و تهدیداتی را باهاشون روبرو می شویم.

دانستن این موارد کمک می کند که در مسیر رسیدن به هدف خود را به چه مهارت هایی مجهز کنیم و لازم است چه چیزهایی را در خود تقویت یا کمرنگ کنیم.

به چنین چیزی swot فردی گفته می شود.

این ابزار swot به تحلیل نقاط قوت، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای شخص می پردازد.

در این ابزار نقاط قوت یا strengths به موارد درونی و ذاتی فرد گفته می شود که به فرد نیروی لازم برای رسیدن به هدف هایش را می دهد. و همان تجربه ها، تحصیلات، شخصیت و مهارت های او گفته می شود.

نقاط ضعف یا Weaknesses به موارد درونی و ذاتی فرد گفته می شود که در مسیر موفق شدن و رسیدن به هدف ها مثل یک مانع عمل می کنند و همان کمبود مهارت ها، تجربه های ناکافی، نداشتن پول کافی و یا ایرادات شخصیتی باشد.

مورد دیگر فرصت ها , threats به ترتیب به عوامل خارجی و غیرقابل کنترل گفته می شود که حال به فرد کمک می کنند که در مسیر رسیدن به هدف هایش مثل سکو عمل می کنند یا مثل یک خطر.

تا اینجا که با این ابزار آشنا شدید شاید دوست داشته باشید سوآت فردی خود را تکمیل کنید و یا مشتاق باشید از توانمندی ها و نقاط منفی خود بیشتر اطلاعات بدست اورید. پس خواندن این پست را ادامه دهید.

برای انجام سوآت فردی باید مراحل زیررا به ترتیب دنبال کرد:

شناسایی نقاط قوت: می دانید که نقاط قوت همان مهارت ها ، تجربیات، دانش، صفات شخصیتی قوی و منابع مالی هستند پس برای جواب دادن به این سوال که نقاط قوت من چیست؟ می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه ویژگی های شخصیتی ممتازی دارم که به من رسیدن به موفقیت را هموار میکند؟
  • چه تخصص ها و مهارت هایی دارم که برای رسیدن به موفقیت می توانند کمک کننده باشند؟
  • کدام کار را می توانم بهتر از دیگران انجام بدهم و حتی مرا از دیگران خاص نشان دهد؟
  • دیگران من را با کدام صفات و ویژگی مثبت می شناسند؟


شناسایی نقاط ضعف: همانطور که گفته شد نقاط ضعف همان نداشتن مهارت ها، تجربه های کم، کمبود منابع پولی و غیره هستند و برای فهمیدن بهتر این موضوع سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • دیگران من را با کدام ویژگی شخصیتی منفی می شناسند؟
  • عادت های منفی چه ها هستند؟
  • کدام نقاط ضعف و منفی دارم که می توانند در مسیر راه پیشرفت به عنوان مانع عمل کنند؟
  • چقدر کمبود پول و منابع دام؟


شناسایی فرصت ها: برای تشخیص فرصت ها باید به سوالات زیر پاسخ داد:

  • در بازار و یا صنعتی که من در آن کار می کنم چه فرصت هایی دیده می شود که به نفع من است؟
  • در صنعت من رقبا چه کاری را انجام می دهند که می توان از ان به عنوان فرصت استفاده کنم؟
  • از خطاها و اشتباهات رقبای خودم چگونه می توانم به نفع خودم درس یاد بگیرم؟


شناسایی تهدیدها: در این مرحله باید از چالش های صنعت و بازار خود اطالعات کاملی کسب کنیم و برای این کار به سوالات زیرباید جواب دهیم:

  • در صنعت و بازار من چه تهدیدها و اتفاقات ناگواری رخ داده که بر روند پیشرفتم ممکن است تاثیر داشته باشد؟
  • در رابطه با نقاط ضعف خود چه تهدیدهایی برای من وجود دارد؟
  • در محل کارم رفتار کدام کارمندان ممکن است بر روی روند کاری من تاثیر منفی داشته باشد؟


با خواندن کامل این مقاله می توانید خیلی فوری جدول سوآت فردی خود را پر کنید و زودتر از آنکه فکر کنید خود را به موفقیت نزدیک کنید.

اگر دوست دارید مقالات بیشتری را درباره موفقیت و پیشرفت بخوانید و یا از سمینارهای توسعه فردی اطلاعات بیشتری داشته باشید این صفحه را حتما دنبال کنید.


توسعه فردیسوآت فردیswot فردیموفقیت فردیکوچینگ موفقیت فردی
مجله مهتاب؛ مجله پر از خواندنی های جذاب برای سرگرمی و آموزش افراد از سن 5 تا 70 سال
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید