ویرگول
ورودثبت نام
محمدجواد علیرضائی
محمدجواد علیرضائی
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

افسار مالی زندگی؛ در سال بحران مالی

نوروز امسال (۱۴۰۲) رو درحالی به همدیگه تبریک میگیم که پر از نگرانی‌های مالی برای سال جدید هستیم. شاید مهمترین سوال ذهنی خیلی از ما این روزا این باشه که آیا تو سال جدید دخل و خرجم به هم می‌خونه؟

مدیریت مالی
مدیریت مالی
من (محمدجواد علیرضائی) تصمیم گرفتم ایام نوروزامسال، هر روز یکی از ابزارهای دیجیتال که به مدیریت بهتر زندگی کمک کنه رو در صفحه خودم در ویرگول، معرفی کنم و روز اول عید رو می‌خوام براساس مهمترین نیاز این روزها، یعنی مدیریت مالی شروع کنم.

مناسب برای زوج‌های جوان

من چندماهیه رفتم سر خونه زندگی خودم و زندگی متاهلی رو شروع کردم و براساس تجربه‌هام توی این چندماه می‌خوام بنویسم و برای همین این پستم، بیشتر از همه برای زوج‌های جوان می‌تونه مناسب باشه. و به‌عنوان یک استراتژیست، تصمیم گرفتم این بار یک نکته از استراتژی زندگی رو آموزش بدم.

با یه نقل قول از پیتر دراکر (پدر علم مدیریت) شروع کنم که:

اگه چیزی رو نتونی اندازه‌گیری کنی، نمی‌تونی مدیریتش کنی.

بر مبنای همین جمله، من از روزهای اول زندگی متاهلی شروع کردم به تست اپلیکیشن‌های مختلف که بشه دخل و خرج‌ها رو داخلش یادداشت کرد و با استفاده از خروجی‌هایی که میده، تصمیم‌گیری‌های بهتری در زمینه‌های مالی داشت. ساده بخوام بگم دنبال این بودم متوجه بشم من که معمولا آدم ولخرجی هستم؛ بیشتر هزینه‌هام توی کدوم بخش زندگیه (خورد و خوراکه، لباسه، تفریحه یا...)

انتخاب اپلیکیشن مناسب

اپلیکیشن‌های موبایل مختلفی رو نصب و تست کردم و درنهایت اپلیکیشن حسابداری "پارمیس همراه" که تجربه کاربریش به سلیقه شخصی من نزدیک‌تر بود رو انتخاب کردم. بنابراین هدف تبلیغ این اپلیکیشن خاص نیست و توصیه می‌کنم شما هم اپلیکیشن‌های حسابداری شخصی متفاوتی رو تست و درنهایت یک مورد رو انتخاب کنید. (تفاوت‌های خیلی کمی با هم دارند.)

لوگو اپلیکیشن پارمیس همراه
لوگو اپلیکیشن پارمیس همراه

برای انتخاب این اپلیکیشن‌ها حتما توجه کنید که قابلیت دسترسی به پیامک‌های بانکی شما رو داشته باشن. یعنی پیامک‌های واریز یا برداشت از حساب شما، به صورت اتوماتیک وارد این اپلیکیشن‌‌ها بشه تا کار شما رو راحت کنه.

دسترسی به پیامک‌های بانکی
دسترسی به پیامک‌های بانکی
در ادامه می‌خوام راهنمایی کنم که چطور از اپلیکیشن پارمیس برای مدیریت دخل و خرج‌‌تون بهتر استفاده کنید. (چون خودم برخی موارد رو بعد چندهفته استفاده متوجه شدم و بهتر بود از روز اول این نکات رو رعایت کرده بودم.)

تنظیمات ویژه خودمون

شاید مهمترین نکته این باشه که اولین بار که نصب می‌کنید در صفحه اصلی برنامه، تعداد زیادی قابلیت و ویژگی می‌بینید که از شلوغی زیاد، احتمال زیاد کلافه بشید. ولی خوشبختانه قابلیت شخصی‌سازی کردن این صفحه در تنظیمات وجود داره. (یعنی انتخاب کنیم کدوم بخش‌ها در این صفحه، به ما نمایش داده بشه.)
برای این کار، از سمت راست پایین، "تنظیمات" رو بزنید و سپس وارد بخش "تنظیمات صفحه اول" بشید و مواردی که می‌خواهید برای شما نمایش داده بشه رو انتخاب کنید. به‌طور مثال، من این ۳بخش که به‌نظرم برای نمایش در داشبورد، مهمتر بود را انتخاب کرده‌ام:

تنظیمات صفحه اول
تنظیمات صفحه اول

اطلاعات دارایی‌ها

قدم بعدی که باید در ابتدای کار با این نرم‌افزار بردارید، وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خودتون هست که برای این‌کار از منوی همبرگری سمت راست بالای صفحه، گزینه "حساب‌ها" رو انتخاب کنید و در بخش "بانک‌ها" و "صندوق‌ها" می‌تونید اطلاعات اولیه مالی خودتون رو وارد کنید. تا درصورت اضافه یا کم شدن مبلغ از هرکدوم، نرم‌افزار بتونه محاسبات صحیحی از باقی‌مانده پول‌تون انجام بده. صندوق‌ها می‌تونه شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری شما باشه. یا حتی کارت‌های هدیه خودتون رو می‌تونید به این بخش اضافه کنید.

فقط توجه داشته باشید؛ بهتره که در همان ابتدا مبلغ اولیه هرکدام از حساب‌های خود را در بخش "مانده‌اولیه" وارد کنید.
حساب‌های بانکی
حساب‌های بانکی

همچنین توی این قسمت توی بخش "هزینه‌ها" یا بخش "درآمدها" می‌تونید به سلیقه خودتون، بخش‌های پیشنهادی نرم‌افزار رو تغییر بدید. البته نیاز نیست از همون اول این کار رو بکنید و می‌تونید موقع ثبت هر هزینه یا درآمد جدید هم این کار رو انجام بدید و یه بخش جدیدی اضافه کنید. مثلا می‌تونید تو بخش درآم

هزینه‌ها
هزینه‌ها

دخل و خرج در یک نگاه

دوباره به صفحه اصلی برمی‌گردیم و چیزی که بالای صفحه می‌بینیم دوتا نمودار به شکل دایره هستند که در یکی مجموع هزینه‌ها و در دیگری مجموع درآمدها، وارد میشن. برای استفاده بهتر از این قسمت بهتر است روی قسمت بالای نمودارها و در داخل کادری که نوشته "تمام تراکنش‌ها" کلیک کرده و به جای آن گزینه "این ماه" را انتخاب کنید تا دخل و خرج ماهانه با هم قابل مقایسه باشد. (نگران نباشید مجموع کل درآمد و هزینه در بازه زمانی طولانی‌تر در بخش‌های دیگر همین صفحه قابل دسترس است.)

مجموع هزینه‌ها و درآمدها
مجموع هزینه‌ها و درآمدها

اگه شما هم، تنظیمات صفحه اول را مثل من انجام داده باشید؛ کمی پایین‌تر، بخش "هزینه‌ها" رو مشاهده می‌کنید که پیامک‌های بانکی برداشت و واریز هرروز، بعد ثبت در این قسمت اضافه خواهد شد. همچنین اگه پیامک بانک برای یک تراکنش خاص براتون نیاد در این قسمت می‌تونید به‌صورت دستی، باکلیک روی علامت+ وارد کنید. از سمت راست پایین این بخش هم می‌تونید گزینه "روزانه" یا "هفتگی" رو انتخاب کنید که برای شلوغ نشدن زیاد، گزینه "روزانه" رو توصیه می‌کنم.

هزینه‌های روزانه
هزینه‌های روزانه

در بخش "گزارش مانده حساب" می‌توانید در یک نگاه مجموع هزینه‌ها، درآمدها و مبالغ موجود در حساب‌های خود را مشاهده کنید. همچنین با کلیک بر روی هرکدام از این گزینه‌ها، ریز جزئیات آن را مشاهده کنید. به‌طور مثال با کلیک بر روی "هزینه‌ها"، به تفکیک هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن... قابل مشاهده است. یا با کلیک روی "بانک‌ها"، می‌توانید موجودی خود را به تفکیک حساب بانکی مشاهده کنید.

نکته جالب اینجاست که هرکدام از این بخش‌ها، نیز یک‌سری زیرمجموعه دارند؛ به طور مثال بخش هزینه‌‌های مرتبط با خوراک شامل لبنیات، گوشت، نوشیدنی، تنقلات، میوه و... است که مجموع هزینه‌های شما در هرکدام از این بخش‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، قابل مشاهده است.

تنظیمات این بخش، بهتر است در حالت پیش‌فرض بر روی "تمام تراکنش‌‌ها" باشد تا علاوه بر تراکنش‌های ماهانه و هزینه‌های روزانه که در بخش‌های قبل مشاهده می‌کنید؛ دید جامعی از دخل و خرج و دارایی خود از این بخش با یک نگاه به‌دست آورید.

گزارش مانده حساب
گزارش مانده حساب


کجا بیشتر خرج کردیم؟

می‌رسیم به بخش جذاب "گزارش‌ها" که از منوهای پایین صفحه قابل دسترسی هست و اونجا می‌تونید به انتخاب خودتون، انواع نمودارهای مربوط به حسابداری شخصی‌تون رو در بازه‌های زمانی مختلف دریافت کنید. مثلا انتخاب کنید که تمام هزینه‌های 20روز گذشته من رو با یه نمودار مقایسه کن یا حتی گزارش کتبی اون رو خروجی بده.

گزارش‌های هزینه‌ها
گزارش‌های هزینه‌ها

از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن، امکان مدیریت وام‌های بانکیه؛ به این صورت که تاریخ سررسید پرداخت و میزان سود بانکی رو وارد می‌کنید؛ سر وقتش بهتون یادآوری می‌کنه و توی حساب‌کتاب‌هاتون هم اونو میاره.

همچنین می‌تونید در بخش "بودجه‌بندی" تعیین کنید که سقف هزینه در هرکدوم از بخش‌های زندگی در ماه چقدر باشه و اگه بیشتر از اون شد بهتون هشدار بده. مثلا اگه میزان هزینه رستوران رفتن در ماه از یک عدد مشخصی بیشتر شد، نوتیفیکیشن براتون بیاد.

در پایان امیدوارم بتونید با این نرم‌افزار حسابداری شخصی، و بررسی خروجی‌هاش بتونید مدیریت بهتری به دخل‌وخرج زندگی‌تون در سال جدید داشته باشید.

همچنین نوروز امسال می‌تونید، هرروز با یک ابزار دیجیتال جدید در صفحه ویرگول من، مدیریت بهتری در زندگی داشته باشید؛ فهرست این ابزارها رو در این پست معرفی کرده‌ام:

https://vrgl.ir/T8gmf



مدیریت مالیحسابداریحسابداری شخصیاپلیکیشنتکنولوژی
استراتژیست برند و ارتباطات - هم‌بنیان‌گذار آژانس ارتباطات خلاق فیکا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید