ویرگول
ورودثبت نام
معصومه کرم پور
معصومه کرم پور
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

درد پرداخت چیست و چه می کند ؟ ! ؟

چندی پیش یک و نیم میلیون تومن به حسابم واریز شد.ابن پول دستمزد کاری بود که به سختی انجام داده بودم.اگرچه مبلغ زیاد نبود اما چون خیلی براش زحمت کشیده بودم برام خیلی ارزشمند بود.کلی برنامه چیدم که این پول رو خیلی آروم و با فکر خرج کنم و یا چیزی باهاش بخرم که برام بمونه . اما ظرف چهار پنج روز بعد متوجه شدم که یک میلیون تومنِ پول رو خرج کردم ! ! .،☹️?

ای دل غافل اصلا نفهمیده بودم که یک میلیون تومن رو چطوری خرج کردم ! تازه از اون بدتر اینکه هیچ چیز درست و حسابی ای هم نخریده بودم !

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشه !

اصل این داستان زیر سر پول الکترونیکی ست !

پول الکترونیکی چیه ؟ پول الکترونیکی همون پولیه که تو کارت ما هست ! پولی که نه می بینیمش ، نه لمس ش می کنیم ! و نه میتونیم به صورت فیزیکی ذخیره ش کنیم !

شاید بگین خوب چه فرقی داره ؟ پول پوله دیگه !

نه عزیزم هر پولی پول نیست و پول با پول فرق داره ! الان براتون توضیح میدم :

به جز پول الکترونیکی پول دیگه ای هم وجود داره که از مدتها قبل باهاش آشنا بودیم . همون پولی که قبل از اینکه کارت بانکی بیاد باهاش کار می کردیم : اسکناس و مسکوک .

ما می تونستیم ببینیمش ، لمس ش کنیم و یک گوشه ای به صورت فیزیکی ذخیره ش کنیم . مثلا میتونستیم دویست هزارتومن از پولمون رو که اسکناس بود رو تو کیف مون بزاریم و بریم خرید و اما بقیه داستان :

وقتی ما دویست هزارتومن رو تو کیف مون میزاشتیم و می رفتیم خرید . با هر خریدی که می کردیم دست می بردیم تو کیف مون و مقداری از اون پول رو برمی داشتیم و می دادیم به فروشنده . چون پول رو می دیدیم همونجا متوجه می شدیم که از حجم پول کم شد ! در واقع یک کم دردمون می اومد ! دوباره که خرید می کردیم و از پوله برمی داشتیم و بازم می دیدیم که حجم پول کمتر شد بیشتر دردمون می اومد!

تو اقتصاد رفتاری به این درد میگن درد پرداخت !

در واقع وقتی پول رو می بینیم و ازش هی برمی داریم دردمون می آد و برای اینکه کمتر دردمون بیاد سعی می کنیم دیگه از پوله برنداریم یعنی خرج نکنیم !

چرا ؟ چون داریم می بینیم که پولمون داره تموم میشه ! !

اما وقتی همین دویست هزارتومن تو کارتمون باشه چی ؟

اینجا دیگه ما کل پول رو نمی بینیم و با هربار که خرید می کنیم و کارت می کشیم هم نمی بینیم که از حجم پول کم شد . در نتیجه دردمون هم نمی آد و چون دردمون نمی آد بافراغ خاطر خرج می کنیم و به ناگاه متوجه می شیم که پول تموم شده ! !

خوب چاره چیه ؟

از وقتی این مطلب رو متوجه شدم وقتی پولی دارم که خیلی سخت بدست آوردمش تبدیل به اسکناس می کنم و می رم خرید .اسکناس ها رو تو کیفم میزارم و با هر خرید که ازشون برمی دارم کم شدن ش رو حس میکنم !

برای خرج های روزانه هم هر بار که کارت می کشم به پیامک اومده نگاه می کنم و موجودی باقی مانده رو می خونم . دقت کنید ، اول موجودی باقی مانده را می خونم و بعد از آن رقم خرید رو چک می کنم . به این ترتیب در هر دو حالت سعی می کنم درد پرداخت را لمس کنم . یعنی با پرداخت ها ببینم که از پول اصلی کم شد و دردم بیاد ! دردم که بیاد حواسم رو جمع می کنم و با احتیاط خرج می کنم و در نتیجه از ولخرجی جلو گیری میشه !

این روش در جلوگیری از ولخرجی به من که خیلی کمک کرده امیدوارم به شما هم کمک کنه

امیدوارم استفاده کنید و از ولخرجی جلوگیری کنید .

درد پرداختولخرجیمدیریت پولدخل و خرجپس انداز
خوندم و می خونم و عاشق خوندن هستم ولی ، ، ، ارزشمندترین چیزا رو از خود زندگی یاد گرفتم ، وقتی گوشامو تیز کردم !
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید