ویرگول
ورودثبت نام
Juliet
Juliet
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

نگاهی بر کتاب درباری از خار و رز ؛ آغاز دنیای دربار جی ماس !

بالاخره دلمو زدم به دریا و توی نمایشگاه کتاب، جلد اول مجموعه ی درباری از خار و رز رو خریدم! راستش خیلی دو دل بودم، چون تا حالا کتابی با ژانر فانتزی نخونده بودم، معمولا ژانر های درام، اجتماعی، عاشقانه و ... میخونم. خیلی این ژانر رو دوست دارم ( از سلیقه فیلمم معلومه فکر کنم، میتونین یک نگاهی به معرفی دنیای سینمایی مارولم بندازین : ) اما میترسیدم نتونم با کتاب های این سبک ارتباط بگیرم و واقعا دوست داشتم خوشم بیاد از این ژانر کتاب. حالا این متنو در حالی دارم می نویسم که منتظرم جلد دوم بدستم برسه و واقعا براش هیجان زدم!!

معرفی و خلاصه کتاب

کتاب « درباری از خار و رز » نوشته ی سارا جی ماس فانتزی نویس آمریکایی و نویسنده مجموعه معروف « سریر شیشه ای » است. این کتاب برای اولین بار در سال 2015 انتشار یافت و توانست در میان پر فروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار بگیرد، و نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب سال گودریدز سال، نامزد جایزه لینکلن و برنده بهترین کتاب داستانی نوجوانان گودریدز شود.

سارا جی ماس نویسنده مجموعه درباری از خار و رز
سارا جی ماس نویسنده مجموعه درباری از خار و رز

داستان در دنیایی جادویی رخ میدهد. جایی که فیرا دختر نوزده سال در آنجا زندگی می کند.

داستان این کتاب از آنجا آغاز می‌شود که فیرا باید برای نجات خود بر توانایی‌هایش تکیه کند. او در جنگلی که زندگی می‌کند، زمستان‌های سرد و مرموزی را پشت سر می‌گذارد. به همین خاطر وقتی گوزنی را می‌بیند که یک گرگ دنبالش می‌کند، اصلاً نمی‌تواند برای رقابت در دستیابی به گوشت آن حیوان در این راه مبارزه نکند.

برای همین او باید مهاجم را بکشد و به چنین موفقیت با ارزشی دست یابد، برای رسیدن به هر چیزی باید بهایی پرداخت. با کشتن آن گرگ او خود را وارد دنیایی عجیب و جادویی می‌کند اما حتی روحش هم خبر ندارد چه اتفاقاتی منتظر اوست. دنیای جادویی پریتیان؛ محل زندگی پری های افسانه ای و خطرناک!

نظر من ( نگران نباشین، داستانو لو نمیدم )

خب راستش این کتاب اولین تجربه فانتزی من بود، پس مسلما نمیتونم بگم بهترین کتاب فانتزیه! اما واقعا جی ماس دنیایی ساخته کاملا قابل درک و لمس. داستانظ غیر منتظره است، یعنی دقیقا همون جایی که فکر میکنین همه چیو میتونین حدس بزنین، با یک تلنگر شما رو غافلگیر میکنه. در ضمن، اگه نگران اسامی زیاد و مکان های خیلی زیاد و به خاطر سپردن اونا هستین باید بگم حداقل تو این جلد شخیت ها و مکان ها در حدی نیستن که نتونین به خاطر بسپرین ( خود منم با اینکه تجربه سریال بازی تاج و تخت رو داشتم نگرانش بودم ).

این کتاب بیشتر مقدمست برای جلد های بعدی، به حدی که من حتی من تا وسطای کتاب هیچ هیجان یا نقطه اوجی ندیدم اونقدر، اما نیمه ی دوم کتاب ... واقعا قشنگ و هیجان انگیز بود. آخر کتاب ضربه ی نهایی بود و نفس من رو گرفت و مشتاقم کرد برای جلد بعد.

شخصیت ها هر چی جلو می رفت بیشتر برام قابل لمس تر میشدن. سیر پیشرفت شخصیتی فیرا بنظرم یکی از نقاط قوت کتاب بود. بقیه شخصیت ها مثل تاملین و لوشین و ... هم همینطور. بیشتر حدس هام دربارشون اشتباه در اومد ...!

از کجا بخریم ؟؟ باژ یا آذرباد، مسئله این است !

کتاب سمت راست مال نشر باژ و سمت چپ مال نشر آذرباده
کتاب سمت راست مال نشر باژ و سمت چپ مال نشر آذرباده

این کتاب توسط دو تا انتشارات باژ و آذرباد چاپ شده، به خاطر همین ممکنه مخاطب رو به شک بیندازه که کدوم نسخه رو بخره.

اول از همه بگم که من خودم از نشر آذرباد گرفتم ( تصویر سمت چپ ). اما حالا چرا ؟ دلایلم چی بوده ؟

خب در اینکه نشر باژ یکی از نشر هایی بوده که سهم بزرگی در انتشار کتاب های فانتزی در ایران داشته شکی نیست. اما من این روند که بعضی از مجموعه ها رو به هزاران کتاب تقسیم کرده و هرکدوم قیمت یک کتاب کامل دارن رو نمی پسندم. خود من اگه بخوام مجموعه سریر شیشه ای رو بخرم حتما از باژ میخرم اما دربار ؟ نه !

نشر آذربار 4 جلد دربار ( سه جلد اصلی و یک داستان فرعی ) رو چاپ کرده. در 4 کتاب! اما باژ همین مجموعه رو در 7 کتاب چاپ کرده، هر جلد هم به قیمت یک کتاب کامل! خب آره اگه حجم کتاب ها زیاد بود منطقی بود اما هر جلد از 500 صفحه تا نهایتا 700 صفحست. به شخصه برای من به صرفه نیست اینقدر هزینه کنم وقتی میتونم با هزینه پایین تر و همون کیفیت این کتابا رو تهیه کنم اونم با این وضعیت افزایش قیمت های هر روزه کتاب ها.

نکته دیگه در مورد تفاوت این کتاب در این دو انتشاراته ترجمه است. ترجمه این کتاب در نشر باژ توسط خانم زهرا هدایتی و در نشر آذرباد توسط خانم سیران شریفی انجام شده که هر دو ترجمه بسیار دقیق و خوبن. اما تفاوت در بخش لحن گفت و گو هاست که البته واقعا اونقدر مهم نیست ( نشر باژ رسمی تر و نشر آذرباد خودمونی تره ).

و مورد آخر بحث خلاصه شدن متن هاست ( خودتون منظورمو میدونین ) باید بگم شاید این مسئله در کتاب های نشر باژ کمتر باشه ( نمیگم کلا نیست ) اما نشر آذرباد هم جوری ترجمه کرده که واقعا میفهمین چه اتفاقی افتاده و هیچ ضرری به روند داستان نزده. پس نگرانش نباشین.

در آخر این نظر شماست که مهمه و هر جور که راحت ترین این مجموعه زیبا رو تهیه کنین :)

کلام آخر

خیلی خوشحالم که بعد مدت ها اومدن و رفتن بالاخره یک مطلب کامل اونم در وصف کتابی نوشتم که یکی از اولین تجربه های دلپذیر زندگیم بوده. مطمعن باشین از این به بعد بیشتر میام اینجا :)

امیدوارم این نوشته بهتون کمک کرده باشه و براتون مفید باشه. لطفا با من تجربه و نظرتونو درمیون بگذارید.

با عشق

ژولیت :)




درباری از خار و رزسارا جی ماسقلمروی خار و رزانتشارات باژانتشارات آذرباد
فقط یک انسان ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید