ویرگول
ورودثبت نام
محمد مهدی
محمد مهدی
خواندن ۵ دقیقه·۷ ماه پیش

چرا از راست چین خرید نکنیم؟ یک تجربه و درس عبرت


من قبلاً هم تجربه بد خرید از راست چین داشتم. درموردش هم توی همین ویرگول نوشتم ولی PRشون تماس گرفت و صحبت کردیم و من پست رو پاک کردم. اما دوباره تقریباً همون مشکل و همون تجربه با راست چین تکرار شد.


اما چی شده که می‌گم با از راست چین (یا خیلی کلی‌تر، از مارکت‌های وردپرس ایران محصول خارجی نخرید.)


خلاصه بگو چی شده؟

شهریور 1401 من یک سفارش طراحی سایت گرفتم. با درخواست کارفرما و توضحیات همه مشکلات احتمالی، قرار شد که از قالب آماده استفاده کنیم و اون رو از راست چین بخریم.

پس شهریور من قالب Poco، قالب رستوران وردپرس پوکو رو از راست چین به قیمت 109500 تومان خریدم.

قالب رو نصب کردیم و همه چی خوب بود، تا اینکه وردپرس نسخه جدیدی داد و قالب با اون نسخه از وردپرس سازگار نبود و همه کارها و سایت‌ ما رو برد رو هوا!

من رفتم روی themeforest نگاه کردم ببینم وضعیت این قالب ‌POCO چطوره. دیدم بله! این قالب 17 بار آپدیت شده و هیچ کدوم از اون آپدیت‌ها رو فروشنده قالب روی راست چین نگذاشته!

دقیقاً تجربه خرید قبلیم که اینجا نوشتم: چرا توصیه می‌کنم از راست‌چین، قالب و افزونه نخرید تکرار شد!


تیکت دادم به پشتیبانی راست چین:

به تاریخ تیکت توجه کنید!
به تاریخ تیکت توجه کنید!


بعد از بیشتر از ده تیکت و یادآواری قوانین خودشون به خودشون! قرار شد که پیگیری کنند تا قالب آپدیت بشه.

به تاریخ‌ها توجه کنید!
به تاریخ‌ها توجه کنید!


خلاصه اون پروژه که به خاطر فروش محصول ناسازگار از دست دادم. گفتم خیلی خب حتماً این قالب رو آپدیت می‌کنند. مخصوصاً با توجه به اینکه مشکل مشابه رو داشتم و گفته بودند که سعی خواهیم کرد که دیگه تکرار نشه و...

من منتظر موندم. اما این هفته بعد از پنج ماه نگاه کردم دیدم که نه خیر! اصلاً آپدیتی ندادن و پیگیری نکردن!

این شد که من یه تیکت دیگه زدم که گفتم پنج ماه گذشته و هیچ کاری نکردید!

این بار با کمی بحث، مبلغ قالب رو به کیف پول من عودت دادن! اما هنوز قالب آپدیت نشده! و حتی نیومدن محصول رو غیرفعال کنند (در زمان نگارش این سطور) که فرد دیگه‌ای محصول رو نخره و با مشکل مواجه نشه! (اصلاً خودتون از این لینک چک کنید.)

خواسته بعدیم جبران خسارت بود! خسارتی که از آپدیت نبودن قالب و طولانی شدن فرایند پیگیری‌شون به من وارد شده بود. اون رو پایین‌تر گفتم.

قبلش دوباره یادآوری کنیم که قوانین خود راست‌ چین در این موارد چی می‌گه.


قوانین چی می‌گن؟

این بخش رو از مطلب قبلیم میارم:

قوانین ارائه محصول در راست چین رو می‌تونید توی فوتر صفحات فروشگاه راست چین پیدا کنید؛ من بخش مرتبطش رو آوردم اینجا، اگه هم حوصله خوندن همه رو ندارید، پایین قوانین نوشتم چیا نقض شدن. (برای مشاهده قوانین به راست چین لینک نمی‌دم :)

ماده هفت بند ۱۹- فروشنده موظف است، تمامی محصولات ثبت شده را در آخرین نسخه منتشر شده توسط توسعه دهنده اصلی، همواره به روز نگه دارد. افزونه های همراه قالب نیز باید همیشه به آخرین نسخه ای که فروشنده اصلی ارائه داده، در راست چین قرار داده شوند. ماده 18 بند ۵- در مواردی که مشکل فنی وجود داشته و توسعه دهنده به زمانی بیش از ۲۴ ساعت برای بررسی و حل مسئله نیاز دارد؛ تا ۷۲ ساعت در تیکت می تواند از خریدار وقت بگیرد. در صورت نیاز به زمان بیشتر فروشنده باید موافقت مشتری را در تیکت جهت دریافت زمان بیشتر کسب کند، در غیر این صورت راست چین می تواند سفارش مشتری را مطابق با ماده ۲۱ مرجوع نماید. (زمان اعلامی باید به طور دقیق، در تیکت ذکر شود.) ماده 18 بند ۸- در مورد محصولات غیرایرانی که فارسی سازی و بومی شده اند؛ فروشنده نهایتا ۱۰ روز پس از آپدیت محصول اصلی، فرصت دارد، بروزرسانی نسخه فارسی شده خود را آماده و در سایت منتشر کند. در غیر این صورت مطابق ماده ۲۲ راست چین حق دارد فروش محصول را متوقف کند. همچنین میتواند مطابق ماده ۲۱ وجه تمامی خریدارانی که در شش ماهه پشتیبانی خود هستند را بازگشت دهد. همان ۱۳- هر گونه مشکل بنیادی در ثبت و در هر آپدیت، منجر به توقف محصول و بازگشت وجه خریداران و به طبع جریمه فروشنده خواهد شد.

خلاصه اینکه، همیشه باید نسخه آخر قالب منتشر شده در تم‌فارست (یا هر مرجع دیگه‌ای که نسخه اصلی توش منتشر شده) توی راست چین به فروش بره. اما خب فروشنده یه مهلت 10 روزه داره تا این آپدیت رو فارسی کنه و روی راست چین منتشر کنه.


باز هم طبق قوانین راست چین، اگه فروشنده قالب رو توی مهلت ده روزه آپدیت نکنه:

«در غیر این صورت مطابق ماده ۲۲ راست چین حق دارد فروش محصول را متوقف کند. همچنین میتواند مطابق ماده ۲۱ وجه تمامی خریدارانی که در شش ماهه پشتیبانی خود هستند را بازگشت دهد.»

فروشش متوقف می‌شه، و وجه خریداران هم بازگشت پیدا می‌کنه!


پشتیبانی چیکار کرد؟ یا جبران خسارت

پشتیبانی هم با بی توجهی به سابقه تیکت‌ها که من شماره‌شون هم در اختیارشون گذاشته بودم وقت من رو دوباره برای توضیح دادن گرفتن.

بعد هم که بحث جبران خسارت شد. لطف کردند رفتن یک کد تخفیف 30 درصدی از سایت‌های تخفیف به من دادند!

چرا نخریم؟

چون:

  • فروشنده هیچ احترامی برای فروشنده قائل نیستند.
  • پشتیبانی خود راست چین، هم احترامی برای من خریدار قائل نیست؛ نمی‌دونه باید چطور با مشتری ناراضی برخورد کنه.
  • وضعیتی که گفتم برخورد کنه. درست توضیح نمی‌دن. درست پی‌گیری نمی‌کنند.
  • به قوانینی که خودشون گذاشتند، پایبند نیستند.
  • دلجویی و عذرخواهی و جبران خسارت هم که ابدا اگر چیزی ازش بدونند.


اگه مجبور بودیم چی؟

اگه مجبور بودید که از این مارکت‌ها خرید کنید، حداقل کاری که می‌تونید بکنید اینه که قبل از خرید آخرین نسخه روی themeforest نگاه کنید و ببینید همین آخرین نسخه روی راست چین یا ژاکت به فروش می‌رسه یا نه.

اگه آخرین نسخه بود می‌تونید با خیال راحت‌تری خرید کنید. (امیدوار باشید که این اتفاقی که برای من افتاده برای شما تکرار نشه)

یا اگه یکی دو نسخه عقب بود و عجله نداشتید، تیکت بزنید و منتظر آپدیت شدن بمونید. (البته که به نظرم اصلاً این کار رو نکنید.)

تشویقی: تورم و راست چین

یک نکته جالب برای من افزایش قیمت موردی این قالب روی راست چین بود! (ممکنه که یه مطلب جدا برای این افزایش قیمت‌های راست چین و ژاکت بنویسم)

من قالب رو شهریور 1401 خریدم 109500تومان. اما امروز (اسفند 1402) راست چین داره قالب رو 613000 می‌فروشه!

این افزایش قیمت 500 درصدی (اگه اشتباه نکنم. بعداً مجدد چک می‌کنم یا توی کامنت‌ها بگید اصلاح می‌کنم) اون هم توی این یک سال و شش ما خیلی برام جالب بود. (از این نظر که به نظرم از افزایش قیمت سایر محصولات جلوتره)


فروش محصولراست چینوردپرسقالب وردپرسدانلود قالب وردپرس
کتاب خوان تمام وقت، گرافیست و کد نویس پاره وقت، نویسنده چندوقت به چند، برونگرای بدبخت. mmehdi.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید