قبل از هرچیز بگم این مقاله در وبسایتم پیش از اینجا منتشر شده و میتونید در کنار مابقی مقاله ها و اخبار از اینجا بهش دسترسی پیدا کنید.
به نام ایزد یکتا
ما انسان ها موجودات جالبی هستیم و خودمون رو در همه چیز میبینیم و با اونها هم ذات پنداری میکنیم
در کودکی فکر میکردیم که اسباب بازی های ما جون دارند یا اینکه دنیا تا وقتی که جلوی چشمای ما هست وجود داره و تا ما سرمون رو برگردونیم همه چیز از بین میره.
دیدن اسکرین سیور ها هنگامی که تو خیابون قدم میزدید, کارتون ها ( که ما انسان ها خیلی باهاش همزاد پنداریم ) شاید احساس درونی شمارو بر انگیخته باشه.
و شما جزو افرادی بودید که بعد از دیدن یه انیمیشن به جای تقلید از کاراکتر اون ( خدا میدونه چند نفر بخاطر تقلید حرکت برادران تاچی وانا عقیم شدن), خواستید انیمیشن خودتون رو بسازید و بخاطر ساختن رویاهاتون این مسیر رو پیمودید و اولین تجربه بخشیدن روح به اشکال بی جان براتون لذت بخش بوده و مثل همه ما به دام سی جی افتادید و پا به این دنیا گذاشتید.
راستش مدتهاست که من دارم فکر میکنم که گرافیک کامپیوتری واقعا چیه؟ و یک صفحه که مدام رنگ هاش تغییر پیدا میکنه و صداهای هماهنگ با اون پخش میشه چی داره که من رو به دام خودش انداخته ؟ اینبار میخواستم درباره چیزی حرف بزنم که کمتر کسی بهش پرداخته.
همه این چیز هایی که اینجا میخونید حاصل پژوهش ها و بررسی های منه و شما حق دارید که مخالف باشید یا مقاله دیگه ای در این باره منتشر کنید , اما این مقاله به توضیحات فنی برای یک متخصص و فعال این زمینه و یا اموزش برای مبتدی ها نیست , در اینجا درباره چیستی اون صحبت میکنیم که حتی برای یک فردی که صرفا علاقه مند هست قابل خوندن باشه.
گرافیک کامپیوتری از اونجایی که از نامش پیداست مربوط به گرافیکی که توسط رایانه ایجاد شده میشه, پس ما در اینجا درباره کامپیوتر ها صحبت میکنیم.
کامپیوتر ها در دهه ۷۰ تا ۸۰ به صورت جهشی توسعه پیدا کردند و پیشرفت کردند و با گذروندن نسل های مختلف به شکلی که ما امروزه اون ها رو میبینیم در اومدن .
البته تولد سی جی مربوط به این دهه نیست و نمیشه زمان دقیقی براش مشخص کرد. این واژه در دهه ۶۰ مطرح شد ولی اگر تعریفتون از کامپیوتر به جامعیت دنیل هیلیس و تعریفتون از هنر به جامعیت اسکات مک کلود باشه سی جی میتونه سال ها پیشتر از این متولد شده باشه , حتی چند قرن قبل ;)
توسعه و پیشرفت گرافیک کامپیوتری به صورت مستقیم تاثیر خیلی زیادی روی رسانه های مختلف گذاشته و ما شاهد پیشرفت فیلم ها و انیمیشن ها و بازی های رایانه ای بودیم و امروزه هم کاربرد گسترده ای در کار های روزمره ما داره.
مدت ها درباره اینکه گرافیک کامپیوتری چی هست با خودم فکر میکنم و تا الان به نگرش های متفاوتی رسیدم
ولی شناخت ما از گرافیک کامپیوتری مثل راه رفتن روی گوی غلطان هستش , هرچه ما بیشتر پیش میریم تا جاهای بیشتری ببینیم باز جا های دیگه از نقطه دید ما خارج میشن.
اما واقعیت ماجرا خیلی بیش از اون چیزی هست که فکرش رو میکنیم :)
لازم نیست برای پی بردن به اینکه چرا به دامش افتادیم سفر کنیم یا از صاحب نظر ها بپرسیم, کافیه نگاهی به دورن خودمون داشته باشیم.
داستان از همذات پنداری ما شروع میشه!
طبق تحقیقات ادم ها هویت مشخصی دارند , قیافه های منحصر به فرد , اثر انگشت و حتی جالبه بدونید خطوط روی لب!
از لحاظ تفکر هم دقیقا به همین شکل هستش. زمانی که دست جمعی دارید یک فیلم رو تماشا میکنید , یکی از ابتدا با قهرمان همراه میشه و گاه خودش رو در جای قهرمان تصور میکنه, یکی درباره سیاست بازی ها پشت فیلم فکر میکنه , یکی درباره زندگی این هنرمند ها بیرون از فیلم حرف میزنه , و یکی هم میخواد بدونه این فیلم چطور ساخته میشه.
کلمات نهایت انتزاع هستند. درواقع وقتی من به شما میگم سیب! شما توی ذهنتون یک سیب رو تجسم میکنم , حالا فکر کنید اگه من فقط عکس یک سیب رو بهتون نشون بدم چطور ؟ :)
راستش اگه همینطور به عقب بریم , در خطوط باستانی ( مثلا هیروگلیف), حروف به شمایل شباهت بیشتری دارند , درواقع هنوز هم بعضی زبان های زنده و رایج امروزی , همانند شمایل پیشین هستند.
پس حروف هم یک جورایی شمایل هستند. اگر این تعریف درست باشه تولد سی جی به قرن های قبل بر میگرده!
اما خب ماجرا اینجا تموم نمیشه , چون این تنها عامل برای اینکه سی جی مارو به دام خودش بندازه نبود:)
متاسفانه پیش زمینه فکری که باعث میشه هروقت که درباره CG بحث میشه ما به ده ۶۰ فکر کنیم , این تعریفه که ما در گرافیک کامپیوتری , دستکاری داده توسط کامپیوتر که منجر به ایجاد گرافیک میشه رو مورد مطالعه قرار میدیم , اما یادمون باشه که کسی نگفته داده های دیجیتال!!!
کامپیوتری که چارلز بابیج ساخته بود ( که البته بخاطر اینکه فناوری های اون زمان پاسخگو نبودن , هیچ وقت تموم نشد ) با چند هزار چرخ دهنده و محور و کلاج کار میکرد!
و اگر طبق تعریف CG که گرافیک ایجاد شده توسط کامپیوتر رو مورد مطالعه قرار میده, بخوایم گذشته رو مورد بررسی قرار بدیم, ماشین محاسبه ای که پاسکال ساخته بود دو عمل اصلی رو انجام میداد و نتیجه اون توسط یک دریچه قابل مشاهده بود ( پدر پاسکال مامور مالیات بود و این دستگاه میتونست در کار به اون کمک کنه) و بعد از اون هم لایب نیز دانشمند المانی دستگاهی میسازه که به اضافه دو عمل پیشین ماشین محاسبه پاسکال یعنی جمع و تفریق, میتونست ضرب و تقسیم رو هم انجام بده.
سوالی که اینجا براتون پیش میاد دقیقا همون چیزیه که ما اینجا میخوایم دربارش صحبت کنیم.
درواقع خروجی توسط یک دریچه مشاهده میشد :) که اگر درست فکر کنیم میبینیم مثل نمایشگر امروزی ما میمونه :)
ایده دنیل هیلیس , فهمیدن مفهوم کامپیوتر بود , که اگر شما اون مفهوم رو میفهمیدید میتونستید کامپیوتر خودتون رو حتی با لوله های اب بسازید , و تعریف اسکات مک کلود از هنر هم این بود:" به جز دو غریزه بنیادی ادم ( بقا و تولید مثل ) ما بقی فعالیت های بشر همگی هنر هستند".
اینجا میخوام هرچیزی که اون بالاتر گفتم رو با هم ترکیب کنم و ببینیم چی بوده که مارو جذب خودش کرده , همونطور که گفتم حد و مرز مشخصی نداره ولی درباره اینکه تغییرات متوالی رنگ ها و پخش شدن صدای هماهنگ با تصویر عامل علاقه ما به سی جی بوده باشه شک دارم.
ما در نگارش یک سری علامت داریم که بهشون میگن علائم سجاوندی ( ؟ !; . () و...) حالا که درباره کامپیوتر و خط و حروف دیدیم بیاید یه ازمایش جالب انجام بدیم.
هرکدوم از اون علائم سجاوندی به تنهایی معنایی نداره, اما اگه من بیام اون ها رو با هم ترکیب کنم چی میشه؟ درست حدس زدین این همون چیزیه که این مقاله بخاطرش نوشته شده
خروجی ها همه به این شکل خواهند بود :
;-) -- :-( -- :-/ -- *_* -- 0-0
و بی نهایت شکل دیگه , که ما در اون ها چهره ها رو میبینیم و احساسات رو از طریق همین ها منتقل میکنیم. حالا اگه همین شمایل توسط کامپیوتر ها ایجاد میشدن چی میشد ؟ بله کاملا درسته :) CG
این بخش کوچکی از چیز هایی بود که میشد دربارش حرف زد, چرتکه رومی و خیلی چیزای دیگه هستن که باید مطالعه و بررسی بشن
اما هدف من در اینجا این بود که شما رو با این علم اشنا کنم و کمی به فکر وا دار کنم , ادامه راه اینکه سی جی چیه , با شما :)
فارغ از یک علم , گرافیک کامپیوتری , رویا دیدن با چشمان بازه ;)