MIMO NOROUZIAN
MIMO NOROUZIAN
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

تفاوت انیمیشن با موشن گرافیک

ابتدا باید بدانیم موشن‌گرافیک چیست؟

خوب! گرافیک متحرک یا موشن گرافیک، طراحی گرافیکی است متحرک! شاید قوائد زیادی از انیمیشن بر روی این تحرک گرافیکی اعمال شود. صحنه ابتدایی جنگ ستارگان را بیاد بیاورید که در آن نوشته‌های زرد رنگ به سمت آسمان پرستاره در حرکت‌اند و به جای بسیار بسیار دور یعنی همان جایی که داستان در آنجا اتفاق می‌افتند می‌روند.

عنوان‌بندی شروع مجموعه جنگ ستارگان
عنوان‌بندی شروع مجموعه جنگ ستارگان


یک مثال دیگر هم از گرافیک متحرک هست مانند آنچه در آگهی پورشه اتفاق افتاد، در اینجا بدون استفاده از تکنیک‌های حرکت دوربین یا انیمیشن سه بعدی، ما تاریخ خودرو‌های پورشه را بصورت گرافیک می‌بینیم.

Porsche
Porsche


بهترین راه فهمیدن چیستی موشن گرافیک این است: طراحی در حرکت / طراحی متحرک


حالا به قسمت دوم می‌رسیم، انیمیشن چیست؟

انیمیشن بخش بزرگی‌است که موشن گرافیک در قسمتی از آن جا می‌گیرد. تصاویر انیمیشن، حرکت سریع تصاویر بی‌حرکتی اند که حس زنده بودن اشیاء بی‌جان را تداعی می‌کنند. بعنوان مثال در انیمیشن سنتی، هنرمندان می‌بایستی هزاران تصویر را رسم و نقاشی کنند، سپس از آنها عکس گرفته و پشت هم نمایش داده تا مثلا حس جانداری که در جنگل می دود را برای بیننده تداعی سازند.

بنابر گفته موزه "نورمن راک ول" برای هر ثانیه انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله والت‌دیزنی دوازده تا بیست و چهار تصویرسازی نیاز بوده.

 ۱۲ تا ۲۴ بار ترسیم یک شخصیت یا شئی برای اینکه یک ثانیه حرکت کند در فیلمی اتفاق می‌افتد تقریبا ۴۸۰۰ ثانیه است!
۱۲ تا ۲۴ بار ترسیم یک شخصیت یا شئی برای اینکه یک ثانیه حرکت کند در فیلمی اتفاق می‌افتد تقریبا ۴۸۰۰ ثانیه است!


انیمیشن کامپیوتری و سه بعدی سازی ساخت انیمیشن را بسیار ساده تر ساخته در حالیکه خروجی تصویری را هم دلپزیر نگاه داشته است.

انواع مختلف انیمیشن، خروجی‌های متنوعی دارند. در ادامه تکنیک‌هایی از انیمیشن که به موشن‌گرافیک راه پیدا کرده‌اند را بر‌می‌شماریم:

روش سنتی:

زیبای خفته والت‌دیزنی بهترین مثال است. در سه سال، هزاران هنرمند رویا را به حقیقت تبدیل کردند.

زیبای خفته و هفت کوتوله
زیبای خفته و هفت کوتوله


تک‌فریم:

به انیمیشن‌هایی که در کلاسیک کریسمس می‌دیدیم، فکر کنید. این انیمیشن تک فریم، حاصل حرکت‌های ظریف اشیاء در راستای یک حرکت بزرگ است که زمانی که فریم‌ها با سرعت بالا پخش می‌شوند، می‌توان حرکت نهایی را مشاهده کرد.

رادلف و کریسمس
رادلف و کریسمس


دوبعدی:

هدف از این شکل از انیمیشن، برای جانبخشی اشیاء در محور‌های دوبعدی است. بر خلاف انیمیشن‌خمیری، هنرمند می‌بایست بصورت دستی فریم‌ها را ترسیم کرده یا بسازد. کارتون نت‌ورک در دوره سال ۲۰۰۰ پر بود از این شیوه کار، با سریال‌هایی مانند فلین‌ستون یا هری آرنولد یا لونی‌تونز.

لونی‌تونز
لونی‌تونز
هری آرنولدز
هری آرنولدز


سه بعدی :

این تکنیک بر اساس گرافیک کامپیوتری بنا شده. بیاد داشته باشیم هدف انیمیشن سه بعدی، حرکت اشیاء پیرامون فضای شبیه‌سازی شده سه بعدی است. مثال‌های خوب این سبک شرکت هیولا، وال-ای، فروزن و داستان اسباب‌بازی است.

گرافیک سه بعدی در واقع محاسبه کامپیوتری خطوط و شبیه سازی بافت و مواد و نور است. با توجه به اینکه در این شبیه‌سازی چیزی بعنوان فیزیک و دنیای واقعی وجود ندارد، هنرمندان به آزادانه ترین حالت ممکن دست به ابداع می‌زنند.
گرافیک سه بعدی در واقع محاسبه کامپیوتری خطوط و شبیه سازی بافت و مواد و نور است. با توجه به اینکه در این شبیه‌سازی چیزی بعنوان فیزیک و دنیای واقعی وجود ندارد، هنرمندان به آزادانه ترین حالت ممکن دست به ابداع می‌زنند.


یکی از افسوس‌های کارگردانان فیلم‌سازی به انیماتور‌های سه بعدی، تصویر اکستریم کلوز آپ از مردمک چشم بدون دیده شدن لنز دوربین فیلم‌برداری است!


موشن گرافیک:

عنوان بندی‌ها مانند مثال جنگ ستارگان که در بالا بحث شد با این سبک ساخته می‌شوند. تفکر گرافیک متحرک بشکل طراحی گرافیکی که در حرکت‌ است. گاهی اوقات به طراح‌های گرافیک متحرک ، انیماتور هم گفته می‌شود.

 آقای saul bass را میتوان یکی از پیشرو‌ترین طراحان گرافیک متحرک عنوان بندی دانست
آقای saul bass را میتوان یکی از پیشرو‌ترین طراحان گرافیک متحرک عنوان بندی دانست


خوب، تا اینجا سوال مطرح می‌شود، تفاوت این دو (گرافیک متحرک و انیمیشن) در چیست؟

جواب صادقانه این است که ویدیو‌های موشن گرافیک هم نوعی انیمیشن بحساب می‌آیند، اما همه انیماتور‌ها طراح موشن گرافیک نیستند.

طرح تولید (استراتژی تولید) تولیدات انیمیشن کاملا با روند تولید موشن‌گرافیک متفاوت است.

انیمیشن می‌تواند دوبعدی، سه‌بعدی یا تک فریم باشد. موشن‌گرافیک معمولا طراحی گرافیک ۲بعدی هستند که با نوشته‌ و حروف سر و کار دارند و برای بالا بردن گیرایی بصری از افکت‌های مختلف سود می‌برند.

موشن‌گرافیک به تنهایی شاید نتواند یک داستان سرایی در ویدیو باشد، در حالیکه داستان‌سرایی از ارکان انمیشن است.

گیف‌ها، ویدیو‌های آموزشی، لوگو‌های متحرک، بنر متحرک بالای وب‌سایت شما، منو‌های متحرک وب‌سایت‌ها، عنوان نهایی پایانی فیلم و نمایه‌ آغازین اول فیلم‌های مارول از خروجی‌های گرافیک متحرک هستند.

12 principles of animation
12 principles of animation


چه انیماتور انیمیشن باشید و چه طراح گرافیک متحرک یا حتی طراح رابط بصری یا حتی بازی، چه بهتر که از این قوانین برای زیبایی طراحی خود استفاده کنید.


نظرنهایی:

به طراحی علاقه دارم، از این جهت که به من اجازه می‌دهد که جهان را از زاویه دیگر نگریسته و انرا از عدسی چشم و ذهنم ببینم و از آن خود کنم. حال این خروجی را عکاسی و تصویرسازی در قالب زمان ایستاده نگاه کنیم یا زمان را به آن اضافه کرده و حرکتشان داده و موشن گرافیک، ویدیو آرت و یا انیمیشن نام دهیم.

بنظرم طراحی در دنیای امروز می‌تواند در میدانی بزرگ از هنرزیبا و کاربردی قرار بگیرد و مهم داستان و مفهومیست که می‌خواهید به دیگران بیان کنید.

این ظرف بزرگ، در دنیای امروز بزرگتر و فرار تر است. از طرفی گسترش شبکه‌های اجتماعی ما را در معرض بیشتر دیده شدن قرار می‌دهند و از طرف دیگر بین کار قبل از ما و بعد از ما یک اسکرول سریع فاصله است. ازطرفی کار خوب زمان تولید بیشتری طلب می‌کند و از طرف دیگر این دنیای گرسنه شبکه‌اجتماعی در لحظه کار شما را می‌بلعد. موج پس از موج می‌آید، ما را در لحظه‌ای به عرش و در چشم بهم زدنی به فرش می‌برد.



https://www.aparat.com/v/tG6mW




موشن گرافیکانیمیشنطراحی رابط کاربری
ENTJ; This is MiMo! Moe Norouzian, A human , One human
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید