ویرگول
ورودثبت نام
mobina
mobina
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

دو قبرس از نگاه های دیگر

داخل مقاله قبل در مورد جریان جدا شدن قبرس شمالی و قبرس جنوبی با هم حرف زدیم. توی این مقاله، هم میخوام اطلاعات کامل تری از قبرِسَین (دو قبرس :) ) در اختیارتون بذارم هم مابین این اطلاعات این دو رو از لحاظ های مختلف بررسی کنم. بسیار خوب! شروع می‌کنیم.


همونطور که در مقاله قبل متوجه شدیم، قبرس بیشترین تاثیر رو از یونان و انگلیس گرفته. البته فرهنگ قبرس شمالی به انگلیس نزدیک تره. مثلا من فکر می‌کردم فقط در انگلیس، سمت راست ماشین، صندلی راننده است! لطفا بهم بگید که تنها نیستم!

در حقیقت انگلیس انقدر به فرهنگ قبرس شمالی نفوذ کرده، که حتی قبرس شمالی هم راست-فرمان هست! (وی (نویسنده*) عاشق ماشینه و اولین چیزی که در مورد هر کشوری سرچ می‌کنه، فرهنگ و نحوه رانندگی اون کشوره! تازه یه ماشینایی تو هر دو تا قبرس هست، که نگم براتون! )

بریم با هم چند تا از ماشینارو ببینیم:

منابع هر سه عکس (newcyprusguide.com)

به گفته Lonely Planet "رانندگی با ماشین شخصی، تنها راه واقعاً مؤثر برای گردش صحیح در کشور است." حالا چرا اینو گفتم؟ چون قبرس حتی داخل پایتختش هم شبکه راه آهنی وجود نداره. البته منطقیم هست. کل جزیره سر جمع 9 هزار کیلومتره که اونم تقسیم شده بین ترک ها و یونانی ها.

اما به طور کلی شهر های قبرس انقدر آرومن که من به شدت عاشق پیاده روی تو همچین شهرایی شدم. حتی من چند تا فیلم از یوتیوب دیدم، قشنگ مدل شهراشون مثل این کارتونای قدیمیه که حس زندگی رو به آدم میده.

از یه طرف دیگه، مردمونشون مهمون نواز و خونگرمن. از توریست ها استقبال می‌کنن و اینطور که من متوجه شدم، اگر مهاجرت کنی تو رو به چشم یه غریبه نمی‌شناسن! خود جزیره هم کوچیکه، جمعیت هم کم. خلاصه همه با هم آشنان. :)


خب بیاین یکم در مورد قسمت یونانی قبرس هم تبادل اطلاعات کنیم.

جذاب ترین مکانی که در قبرس جنوبی، من رو شیفته خودش کرده؛ The Tombs of the Kings یا مقبره پادشاهان است.

لطفا عکس های زیر رو با دقت نگاه کنید:

منبع عکس (Wikipedia)

منبع عکس (lonelyplanet.com)

منبع (Wikipedia)

حالا ازتون می‌خوام همراه با خوندن نوشته های من، خودتون را داخل این مقبره و من رو به عنوان تور گاید (D:) تجسم کنید.

این یه مقبره است که در 2 کیلومتری شمال پافوس واقع شده. در قبرس منحصر به فرده اما در جهان نه! چرا؟ به نظر شما این معماری آشنا نیست؟

احتمالا شما هم حدس زدید که این مقبره به شدت متاثر از سنت مصر باستانه. دقیقا زمانی که مصریان معتقد بودند که مقبره مرده ها هم باید شبیه خانه های زنده ها باشه!

حالا تصور کنید دور تا دورتون با مقبره های باستانی احاطه شده و تنها صدایی که می‌شنوید، صدای امواجیه که به صخره ها برخورد می‌کنه. شاید شما هم فکر کردید که بر اساس اسمش، مقبره ها توسط خانواده سلطنتی استفاده می‌شد. اما اینطور نیست! این اسم به دلیل شکوه و عظمت این بنا هست.

اینا هفت تا مقبره حفاری شده ان. اما چشمگیر ترینشون شماره 3 هست که یه دهلیز باز در زیر سطح زمین داره که با ستون ها استوار مونده.

بقیه ی مقبره ها یه سری طاقچه ها در دیوار ها دارند که اجساد داخل این قسمت ها نگه داری می‌شد. من رو یاد دخمه ایرانی های باستان می‌ندازه!

متاسفانه خیلی از این گنجینه ها، توسط دزدان ناپدید شدن!


در آخر به نظرم تضاد بین قبرس شمالی و قبرس جنوبی، نه تنها آزار دهنده نیست؛ که جذاب هم هست. البته که از لحاظ قبرسی های اصیل این ممکنه یه معضل جدی به نظر برسه، اما حداقل با این تفاوت فرهنگی و مکانی، قبرس رو به کشور جالبی برای من تبدیل کرده که به همین دلیل هم احتمالا نشر هر اطلاعاتی از قبرس رو ادامه میدم. به خصوص در مورد مهاجرت! پس منتظر مقالات بعدی هم باشید.

قبرس شمالیقبرس جنوبیپافوس در قبرس جنوبیپافوسرانندگی
content writer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید