ویرگول
ورودثبت نام
سعید مقدم طراح
سعید مقدم طراح
خواندن ۱۲ دقیقه·۲ سال پیش

تحقیقات کاربر User Research

این مقاله یک ترجمه یا شاید هم یک تالیف از بخش دوم دوره طراح تجربه کاربری از بنیاد طراحی تعاملی یا همون IxDF هست که من سعی کردم با قلم خودم به فارسی بازنویسیش کنم

https://www.interaction-design.org/courses/user-experience-the-beginner-s-guide-deprecated-v2/lessons/2.3

2.3 : User Research: What It Is and Why You Should Do It
2.3 : User Research: What It Is and Why You Should Do It


تحقیقات کاربر (User Research) یکی از بخش های اساسی طراحی تجربه کاربری است ، خب از کجا باید شروع کنیم؟ اصلا برای چه کسی و چرا طراحی میکنیم؟ چه الزامات و محدودیت هایی داریم؟ همه این سوالات به پروژه ایی که انتخاب کردیم بستگی داره و میتونیم روش تحقیق های مختلفی رو انتخاب کنیم ، از نظرسنجی و آزمون گرفته تا مصاحبه و متداول ترین روش یعنی تست کاربردپذیری (Usability Testing).

ما در اینجا میخواهیم در ابتدا بررسی کنیم که تحقیقات کاربر چیست و سه دلیل رایج برای اینکه چرا باید تحقیقات کاربر انجام دهیم را مطرح کنیم.

باید تحقیقات کاربر انجام دهیم تا طرحی ایجاد کنیم که:
۱ - مرتبط باشد
۲ - استفاده از آن آسان و لذت بخش باشد
۳ - درک درستی از بازگشت سرمایه را با طراحی تجربه کاربری ایجاد کرده باشیم



تحقیقات کاربر چیست؟

تحقیقات کاربر یا به عبارتی "تحقیق طراحی" طیف گسترده ایی از روش های تحقیق را پوشش میدهد. این طیف گسترده میتواند شامل هر چیزی باشد ، از انجام مصاحبه با اقوام مختلف مورد نظر شما گرفته تا متد های مطالعات کاربردپذیری سنتی و اندازه گیری کمی بازگشت سرمایه (ROI). وجه مشترک همه روش های تحقیقات کاربر این است که کمک کند تا کاربران را در مرکز فرآیند طراحی و محصول قرار دهید. شما از تحقیقات کاربر برای الهام بخشیدن ، ارزیابی و اندازه گیری تاثیرات خودتون استفاده می کنید. تحقیقات کاربر اغلب به روش های کمی و کیفی تقسیم میشوند.

  • بررسی‌ها و آزمایش‌های رسمی مانند تست A/B و تست درخت، نمونه‌هایی از ابزارهای تحقیقات کمی هستند. روش‌های تحقیق کمی به دنبال اندازه‌گیری رفتار کاربر به روشی است که بتوان آن را به اعداد تبدیل کرد تا برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شود.
  • مصاحبه ها و تست های کاربرد پذیری ، نمونه هایی از ابزارهای تحقیق کیفی هستند. که بیشتر اکتشافی محسوب میشوند و به دنبال درک عمیقی از تجربیات و زندگی روزمره تک تک کاربران یا گروه های کاربری هستند.

هر روش تحقیق مزایا و معایبی دارد ، به این ترتیب، هر کدام را می توان برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده کرد. اینکه کدام روش را انتخاب می کنید بستگی به آنچه می خواهید به دست آورید دارد و همچنین موارد دیگری مانند نوع پروژه ای که برروی آن کار می کنید، بودجه و محدودیت زمانی شما و غیره ... با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به چند دلیل مختلف برای اینکه چرا باید کاربران را در فرآیند طراحی خود مشارکت دهید، نگاه کنیم.


سه دلیل برای اینکه تحقیقات کاربر انجام بدهیم

همدلی در قلب طراحی قرار دارد. بدون درک آنچه دیگران می بینند، احساس می کنند و تجربه می کنند، طراحی یک کار بیهوده است.
— Tim Brown, CEO of the innovation and design firm IDEO

نوع تحقیق کاربر که باید انجام دهید به روند کاری شما و همچنین دلیل شما برای انجام تحقیقات کاربر در وهله اول بستگی دارد. در اینجا سه دلیل عالی برای انجام تحقیقات کاربر آورده شده است

۱ - ایجاد طرح هایی که واقعا مرتبط هستند

اگر کاربران خود را درک می کنید، می توانید طرح هایی بسازید که برای آنها مرتبط باشد. اگر درک روشنی از کاربران خود نداشته باشید، راهی برای دانستن اینکه آیا طراحی شما مرتبط خواهد بود یا خیر ندارید. طرحی که با مخاطب هدف خود مرتبط نباشد هرگز موفق نخواهد بود.

اولین مرحله و هسته فرآیند تفکر طراحی، همراهی با کاربران است. تحقیقات کاربر یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار است. انجام انواع مختلف مصاحبه ها و مشاهده افراد در زمینه هایی که از طرح شما استفاده می کنند، روش رایج انجام این نوع تحقیقات کاربر است. ما اغلب این نوع تحقیق را در همان ابتدای پروژه قرار می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که جهت کلی پروژه به مشتریان و کاربران بالقوه مرتبط است. به منظور اطمینان از مرتبط بودن طرح شما با پیشرفت پروژه، اعتبارسنجی ایده های خود با کاربران احتمالی به طور مداوم یک عادت حیاتی است که باید به آن پایبند باشید. با آنها در مورد اینکه چگونه طراحی شما را درک می کنند و چگونه می توانند تصور کنند از آن استفاده می کنند صحبت کنید یا آنها را مستقیماً در فرآیند طراحی خود مشارکت دهید تا مطمئن شوید که هنوز در مسیر درست هستید.

بیایید به یک مثال نگاه کنیم: در سال ۲۰۰۵ غول لوازم الکترونیکی کره ای یعنی سامسونگ، تعدادی تحقیقات مردمی انجام داد که باعث شد به طور کامل طرز فکرش را در مورد طراحی تلویزیون تغییر دهد. نمایندگان سامسونگ همراه با مشاوره نوآوری و استراتژی ReD Associates، از مردم در کشورهای مختلف دیدن کردند تا نحوه زندگی آنها را مشاهده کنند و در مورد خانه و نقش تلویزیون در خانه با آنها صحبت کنند. چیزی که پیدا کردند آنها را شگفت زده کرد. در آن زمان، سامسونگ و بسیاری دیگر از تولید کنندگان ، تلویزیون های خود را در درجه اول با در نظر گرفتن مشخصات فنی مانند تصویر و صدا با کیفیت بالا طراحی میکردند. این تلویزیون ها برای نشان دادن قابلیت های فنی خود طراحی شده بودند، اما چیزی که سامسونگ هنگام بازدید از مردم متوجه شد این بود که آنها تلویزیون را بیشتر شبیه به یک شی تزئینی می بینند. از آنجایی که تلویزیون در اکثر مواقع خاموش است نمیخواهد در موقعیت مناسب تماشا باشد. در نتیجه ، به جای اینکه تلویزیون گران قیمت خود را با تمام قابلیت های تکنولوژیکی خود به نمایش بگذارند، تا حد امکان آن را پنهان می کنند.

به دنبال این بینش، سامسونگ استراتژی طراحی خود را به طور اساسی تغییر داد و به منظور باریک‌تر کردن تلویزیون و ایجاد یک طراحی ظریف‌تر و مینیمالیستی قدم برداشت تا در اتاق نشیمن مردم قرار بگیرد. قابلیت‌های فنی همچنان مهم بودند، اما باید با اواویت در طراحی تلویزیون‌ها را در خانه‌های مردم جا می‌داد. «خانه» کلمه اصلی اینجا بود، و سامسونگ برای این تغییر کار زیادی انجام داد. چالشی برای بازگشت به اتاق نشیمن مثل یک نمایشگاه و نمایش "هارمونی" بود. تا سال ۲۰۰۷ سامسونگ سهم خود را در بازار جهانی تلویزیون دو برابر کرده بود، زیرا ثابت کرده بود که چگونه تلویزیون های خود را به مشتریان خود مرتبط کند.

© Samsung, Fair Use
© Samsung, Fair Use

تحقیقات کاربران باعث شد سامسونگ استراتژی طراحی تلویزیون خود را تغییر دهد تا بر روی ساخت طرح های مینیمالیستی و متناسب با خانه مشتری تمرکز کند. اگرچه تلویزیون ها کوچکتر نشده اند، اما همه چیزهای اضافی حذف شده است. همانطور که در اینجا می بینیم، تلویزیون به عنوان یک عکس متحرک در اندازه بزرگ


۲ - برای ایجاد طرح هایی که استفاده از آن ها آسان و لذت بخش است

اگر کاربر مشکلی دارد، این مشکل ماست
— Steve Jobs, co-founder of Apple Computers

همه محصولات باید از سطح بالایی از قابلیت استفاده برخوردار باشند (یعنی استفاده از آنها آسان باشد)، و تست های قابلیت استفاده می تواند کمک بزرگی در دستیابی به آن باشد. مدت هاست که دیگر فناوری ابزاری فقط برای استفاده متخصصان نیست. مردم انتظار دارند که محصولات برای یادگیری و استفاده آنها آسان باشد. آنها انتظار دارند که انتخاب کنند و بتوانند از آنها استفاده کنند. فقط انتخاب کنند ، نه اینکه مجبور باشند در مورد محصولات فکر کنند. اگر از تجربه کاربری شما حس خوب نگیرند ، این احتمال وجود دارد که به سراغ محصول دیگری بروند. مگر اینکه در زمینه ای بدون رقیب کار کنید. سطح بالایی از قابلیت استفاده (و تجربه کاربری با کیفیت بالا) برای موفقیت تجاری هر محصول ضروری است. ناگفته نماند که کاربران شما را برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی دوست خواهند داشت.

ویکی وند (Wikiwand) نمونه خوبی از شرکتی است که صرفاً بر اساس ارائه یک تجربه کاربری عالی عمل می کند. محصول آنها یک افزونه مرورگر است که طراحی مقالات ویکی‌پدیا را تغییر می‌دهد تا آنها را جذاب‌تر و کاربرپسندتر کند. Wikiwand محتوای متفاوتی از ویکی‌پدیا ارائه نمی‌کند، اما این شرکت هزاران کاربر دارد که آن را به خاطر تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌کند تحسین می‌کنند.

© Wikimedia Foundation and Wikiwand, Fair Use.
© Wikimedia Foundation and Wikiwand, Fair Use.

در سمت چپ رابط کلاسیک ویکی‌پدیا قرار دارد. در سمت راست نسخه ویکیوند همان مقاله است. محتوا یکسان است، اما طراحی متفاوت است.

هنگامی که شما در حال طراحی یا توسعه یک محصول هستید، متخصص اصلی نحوه استفاده از آن و ویژگی های آن می شوید. با این حال، از آنجایی که شما محصول خود را به خوبی می شناسید، می توانید نسبت به عملکرد محصول خود که استفاده از آن دشوار است، چشم پوشی کنید. به عنوان طراح، ما به آن سطح از درک محصولات خود نیاز داریم، اما این بدان معناست که ما به راحتی می توانیم از همان دیدگاه کاربران خود فاصله بگیریم. نویسنده شخصاً در بسیاری از پروژه‌ها شرکت کرده است که در آن طراحان ایده‌های پشت رابط و عملکرد یک محصول را به خوبی می‌شناسند که جدا کردن قابل درک از غیرقابل درک برای آنها واقعاً دشوار است. این تمایل به دیدن چیزها از نقطه نظر حرفه خود - چیزی که ما آن را "دفورماسیون حرفه ای" می نامیم - و عقب نشینی نکردن برای درک واقعیت آنچه در حال وقوع است از زاویه ای تازه و کلی، اتفاقاً یک امر طبیعی است.

با این حال، خوشبختانه، می‌توانید با پیروی از دستورالعمل‌ها و قوانین سرانگشتی مختلف، از بسیاری از مشکلات اجتناب کنید، اما همیشه شرایطی وجود دارد که دستورالعمل‌ها پوشش نمی‌دهند، یا دستورالعمل‌های مختلف چیزهای متفاوتی را به شما می‌گویند. همچنین ممکن است برای گروه هدفی مانند سالمندان یا کودکان طراحی کنید که در آن دستورالعمل‌های معمولی اعمال نمی‌شوند. این بدان معناست که آزمایش تجربه کاربری محصول شما همیشه ایده خوبی است. تست‌های کاربردپذیری زمانی بهترین کار را انجام می‌دهند که بخشی یکپارچه از فرآیند کار شما باشند، به طوری که محصول خود را به طور مکرر و از مراحل اولیه توسعه به بعد آزمایش کنید. آزمایش‌های اولیه کاری است که می‌توانیم روی نمونه‌های اولیه انجام دهیم - به عنوان مثال، با استفاده از کاغذ از آنجا، تا زمانی که چیزی شبیه محصول نهایی داشته باشیم، به سمت نمونه های اولیه پیشرفته تر پیش می رویم. اگر فقط زمانی شروع به آزمایش کنید که یک محصول تقریباً تمام شده دارید، در معرض خطر بسیار جدی قرار می گیرید زیرا ممکن است یافته های شما برای ایجاد تغییرات بزرگتر در محصول خیلی دیر بیاید. به عنوان مثال، اگر تمام نرم افزار انجام شده باشد یا اگر نمی توانید تاریخ انتشار خود را تغییر دهید، کارتون ساخته اس.

۳ - ایجاد درک درستی از بازگشت سرمایه با طراحی تجربه کاربری

گرچه اهمیت طراحی تجربه کاربری به طور گسترده به رسمیت شناخته شده است اما طراحان و هنوز مجبورند برای یافتن منابع بجنگند تا بتوانند کار خود را انجام دهند. مدیران و سهامداران گاهی اوقات نمی توانند ارزش سرمایه گذاری در تحقیقات کاربر و طراحی UX را ببینند. طراحی UX و تحقیقات کاربر به اندازه ویژگی های جدید یا رفع اشکالات نرم افزار ملموس نیست. بنابراین، نادیده گرفتن ارزش آنها می تواند بسیار آسان تر اتفاق بیفتد. اگر منابع کمیاب شوند، UX نیز اغلب یکی از اولین حوزه هایی است که کاهش را تجربه می کند. دلیل آن این است که عواقب آن به اندازه زمانی که در توسعه یا موارد مشابه صرفه جویی می کنید احساس نمی شود. اگر در توسعه نرم‌افزار کاهشی ایجاد کنید، می‌توانید فوراً متوجه شوید که عواقب آن شامل کاهش ویژگی‌ها یا داشتن باگ در نرم‌افزار است. با این حال، اگر در UX کاهش دهید، تا زمانی که محصول شما به کاربرانتان نرسد و رقبای شما کاربران شما را به سمت خود جذب نکنند، عواقب آن را تجربه نمی کنید.

ما می توانیم برای ارزش UX استدلال بیاوریم اگر بتوانیم آن را نشان دهیم که بسیار مؤثر است. اینجاست که مطالعات برای نشان دادن بازگشت سرمایه (ROI) در تلاش‌های UX ارزش پیدا میکند. اگر بتوانید نشان دهید که تغییراتی که در طراحی ایجاد کرده‌اید باعث فروش بیشتر، تعداد مشتریان بیشتر یا کارآمدتر شدن فرآیندهای کاری شده است، دلیل قوی‌تری برای سرمایه‌گذاری در UX دارید. مطالعات کاربر برای اندازه گیری تأثیر طراحی شما عمدتاً کمی است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. می‌توانید تست‌های A/B را در طول توسعه انجام دهید که نسخه‌های مختلف طراحی شما را با هم مقایسه می‌کند، یا می‌توانید مطالعاتی را پس از عرضه محصول خود برای اندازه‌گیری تفاوت‌ها در الگوهای استفاده انجام دهید. با برنامه ها و صفحات وب، شما اغلب انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل ها را ایجاد می کنید تا از الگوهای مختلف کاربر مطلع شوید.

بازار آنلاین جهانی Etsy نمونه خوبی از شرکتی است که موفقیت خود را بر روی تمرکز بر تجربه مشتری در کل سفر مشتری بنا کرده است و به طور مداوم تجربه کاربر را می سنجد.

به عنوان مثال، Etsy به طور معمول نسخه‌های مختلف رابط‌های کاربری را آزمایش می‌کند تا دائماً قابلیت استفاده پلتفرم و همچنین معیارهای تجاری را بهبود بخشد. ادامه موقعیت Etsy به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای آنلاین نتیجه تمرکز دقیق آن بر قابلیت استفاده، تحقیق و آزمایش است.

© Etsy and GoodUI, Fair Use
© Etsy and GoodUI, Fair Use


موفق ترین شرکت های جهان به طور مداوم محصولات خود را آزمایش و تکرار می کنند، همانطور که در تست های A/B آنها مشهود است. در اینجا یکی از چندین موردی است که GoodUI ردیابی کرده است. می‌توانید آزمایش‌های «نشت‌شده» بیشتری را از AirBnb، Amazon، Booking، Netflix و دیگران در وب‌سایت آن‌ها ببینید.


برداشت

در اینجا، ما سه دلیل خوب برای انجام تحقیقات کاربر نشان داده‌ایم و به این موضوع پرداخته‌ایم که چه زمانی در فرآیند طراحی خود می‌توانید تحقیقات کاربر را ادغام کنید. با هم دوباره مرور میکنیم:

  • تحقیقات کاربر را انجام دهید تا مطمئن شوید که محصولاتی را ایجاد می کنید که واقعاً با گروه هدف شما مرتبط هستند.
  • تحقیقات کاربر را انجام دهید تا مطمئن شوید که محصولات شما یک تجربه کاربری عالی ارائه می دهند.
  • برای نشان دادن بازگشت سرمایه (ROI) تلاش‌های طراحی خود، تحقیقات کاربری را مستند کنید.

شما می توانید (و باید) مطالعات کاربر را در تمام مراحل فرآیند طراحی انجام دهید. شما قبل از شروع طراحی مطالعاتی انجام می دهید تا درک درستی از نیازهای گروه هدف خود داشته باشید. شما در طول توسعه آزمایش‌های تکراری انجام می‌دهید تا اطمینان حاصل کنید که تجربه کاربر در مسیر درستی قرار دارد، و می‌توانید تأثیر طراحی خود را پس از عرضه محصول خود اندازه‌گیری کنید.


مراجع این مقاله و کجا میتونیم بیشتر بخونیم

https://www.interaction-design.org/courses/user-research-methods-and-best-practices

https://www.interaction-design.org/courses/data-driven-design-quantitative-research-for-ux

در لینک زیر لیور گروسمن، بنیانگذار Wikiwand، رویکرد این شرکت برای طراحی یک دایره المعارف قابل استفاده تر را توضیح می دهد.

http://thenextweb.com/insider/2015/03/11/how-wikiwand-plans-to-make-money-while-building-a-better-wikipedia-experience/

user researchتحقیقات کاربرتجربه کاربریuxidf
این کاربر یک طراح چپ دست است که شدیدا از کارش لذت میبره و با همه سختی ها تا حالا مقاومت کرده و ادامه داده.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید